Albert Camus'un Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Albert Camus'un Hayatı ve Eserleri

Albert Camus, Fransız yazar ve filozof.

Doğum tarihi ve yeri: 7 Kasım 1913, Dréan, Cezayir
Ölüm tarihi ve yeri: 4 Ocak 1960, Villeblevin, Fransa

1-Albert Camus'un Hayatı

20. yüzyılın en güçlü Fransız yazarlarından biri olan Albert Camus, 1913'te Cezayir'in Mondovi kasabasında doğmuştur. I. Dünya Savaşı sırasında, 1914'te babasını kaybeden Camus'u annesi evlerde hizmetçilik yaparak okutmaya çalışır. Ancak Camus, daha bağımsız bir hayat sürebilmek için evinden ayrılır. 1923'te liseye, ardından da Cezayir Üniversitesi'ne kabul edilir. Üniversite eğitimi sırasında sağlığı bozulur ve 1930'da vereme yakalanır. Hastalığı yüzünden üniversite takımının kaleciliğini bırakmak zorunda kalır ve çeşitli işlerde çalışmaya başlayan Camus, felsefe eğitimini ancak 1936'da tamamlayabilmiştir.

1934'te Fransız Komünist Partisi'ne katılan Camus, üç yıl sonra, Troçkist suçlamasıyla partiden atılır. Camus II. Dünya Savaşı sırasında Nazi Almanyası'na karşı oluşmuş Fransız Direnişi'ne katılır ve bu direnişin bir parçası olarak "Combat" adında bir gazete yayımlamaya başlar. 1943'te gazetenin editörü olur fakat 1947'de "Combat" ticari bir gazete olunca buradan ayrılır. Jean-Paul Sartre ile tanışması burada gerçekleşmiştir. Amerika'yı turlayarak Fransız varoluşçuluğu hakkında dersler verdi. Politik olarak sol görüşlere yatkın olmasına rağmen komünizme karşı çıkması, ona komünist partilerde arkadaş kazandırmadığı gibi Sartre'dan da uzaklaştırır.

1949'da vereminin tekrarlaması yüzünden iki yıl inzivaya çekilir ve "Başkaldıran İnsan"ı yayımlar. Bu kitap, Fransa'daki birçok sol görüşe sahip arkadaşı ve özellikle de Sartre tarafından hoş karşılanmaz ve Sartre'la bütünüyle yollarını ayırır. Kitabının tatsız yorumlarla karşılanması Camus'yü kitap yazmaktan tiyatro oyunları çevirmeye yöneltir.

Camus, 4 Ocak 1960'ta, Sens yakınlarındaki küçük Villeblevin kasabasında "Le Grand Fossard" isimli bir yerde geçirdiği trafik kazası sonucu ölmüştür

2-Albert Camus'un Edebi Kişiliği

Camus; Gide, Montherlant, Malraux gibi çağdaş yazarların yanısıra Fransız klasiklerini de okumuş, Cezayir’in genç solcu aydınları arasında yer almıştır. Teknik ve akademik anlamda bir felsefeci sayılmasa da Camus, önemli felsefi görüşler ortaya koymuş. Soren Kierkegaard, Friedrich Nietzsche ve Martin Heidegger gibi filozofların başlattığı geleneği izleyerek insanın dünya içindeki konumuna anlam ve eylem açısından bakmıştır.

3-Albert Camus'un Eserleri

  • Romanları:
    • Yabancı (L'Étranger) (1942)
    • Veba (La Peste) (1947)
    • Düşüş (La Chute) (1956)
    • Mutlu Ölüm (La Mort heureuse) (ölümünden sonra, 1970)
    • İlk Adam (Le premier homme) (ölümünden sonra, 1995)
  • Hikayeleri:
    • Sürgün ve Krallık (L'exil et le royaume) (1957)
  • Oyunlar:
    • Asturya'da İsyan (1935 yılında yazıldı)
    • Caligula (1938'de yazıldı, 1945'te oynandı
    • Yanlışlık (1943'te yazıldı)
    • Sıkıyönetim (1948"de yazıldı (İlk kez, 27 Ekim 1948'de, "Madeleine Renaud-Jean-Louis BarraultTopluluğu" tarafından, Simonne Volterra'nın yönettiği Marigny Tiyatrosu'nda oynanmıştır.)
    • Adiller (1949 yılında yazıldı)[14]
  • Denemeler:
    • Sisifos Söyleni (Le Mythe de Sisyphe) (1942)
    • Tersi ve Yüzü (L'envers et l'endroit) (1937)
    • Başkaldıran İnsan (L'Homme révolté) (1951)
    • Düğün ve Bir Alman Dosta Mektuplar (Lettre a un ami allemand) (1945)
    • Ölüm Cezası Üstüne Düşünceler (Reflexions sur la guillotine)
    • Albert Camus, Maria Casarès. Correspondance inédite (1944-1959). Avant-propos de Catherine Camus. Gallimard (2017)
Paylaş:
Yorumlar