90’ların Müzikleri: Türk Pop Müziğinin Lale Devri

— min. okuma: 7-8 dakika
90’ların Müzikleri: Türk Pop Müziğinin Lale Devri

İçinde 90’ların geçtiği bir sohbette, konu dönüp dolaşır ve mutlaka 90’lı yılların şarkılarına gelir. Çok defa tecrübe etmişsinizdir bunu sizler de!

90’ların müzikleri söz konusu olduğunda, herkeste benzer tepkiler; “Vay be ne günlerdi”, “Aaa o günlerde yapılan şarkılar nerede, şimdikiler nerede”, “90’ların müzikleri efsaneydi be” şeklinde birbirine benzer birçok tepki ile karşılaşmış olmalısınız. Hatta sizler de muhakkak bu tepkileri veriyor olmalısınız.

Sahiden neydi o yıllarda yapılan müzikler öyle? Nasıl da bereketli ve zengindi öyle değil mi? 90’ların müzikleri, bugün maruz kaldığımız, ne sözden ne de müzikten nasibini alamamış şarkıların yanında bir ütopya gibi duruyor. O yılların en kötü şarkıları bile, bu günlerde piyasaya sürülen şarkıların yanında birer Beethoven, Mozart, Çaykovski bestesi gibi kalıyor abartmış olmazsak.

Teyplerde, kasetçalarlarda, walkmanlerde dinlediğimiz o şarkıların son yıllarda yeniden popüler olmasının sebebi sanıyorum insanların o günlere duyduğu özlemden kaynaklanıyor biraz. Eee tabi önemli ölçüde de, bugün müzik diye kulaklarımıza dayatılan gürültülerin artık çekilmez olması. 90’ların müziklerinin yeniden gündeme gelmesinde bir başka faktör de, bugün birbirinden farkı olmayan şarkılara maruz bırakılmamız. O yıllarda dinlediğimiz şarkıcıların her birinin iyi veya kötü kendine has bir tarzının olduğunu, bugün çok daha net görebiliyoruz.

Elimizde kalemle, saran kasetlerin ince bantlarını sardığımız o yılları hepimiz çok özlüyoruz. Samimi ve sıcacık havası, hakiki dostlukları, eğreti olmayan komşulukları, sokak kültürü, müzikleri ve daha birçok şeyi ile burnumuzda buram buram tütüyor o yıllar. Sokaklarda büyümüştük bizler. Hayatla, sokaklarda tanışmıştık. Sosyal hayatın kurallarını, sokaklarda oynadığımız oyunlarla öğrenmiştik. Müzikleri kadar, işte bu güzelliklerini de arıyoruz o yılların!

Hadi şimdi hep birlikte 90’lı yılların müziklerini şöyle bir anımsayalım. Küçük bir nostaljik yolculuğa çıkalım hep birlikte…

90’ların müzikleri

Aslında o yıllarda çıkan şarkıların, sadece popüler olanlarının isimlerini alt alta yazmaya kalksak, sanıyorum birkaç ciltlik ansiklopedi olur. O kadar zengin, o kadar bereketli bir dönemin tekrar yaşanacağını hiç zannetmiyorum.

Slow, hareketli, özgün, arabesk, fantezi, rock, Anadolu Rock… Her türden müziğin zirvesinin yaşandığı günler…

Slow müziği, insanı derin düşüncelere, sevdalara, özlemlere, hüzünlere daldırıp sersemleten bir müzik türüdür şeklinde tanımlayabiliriz sanırım.

90’ların müziklerine, 7’den 77’ye hepimizin gönlünde taht kuran Barış Manço ile başlamak isterim. Sanat hayatı 60’lı yılların sonlarına dayanan Barış Abi, 90’lı yıllarda çıkardığı şarkılarla da Türk Pop Müziği’ne büyük katkılar sağladı hiç şüphesiz. Vefatından kısa bir süre önce çıkardığı Mançoloji albümü de dahil 90’lı yılları 4 albümle süsledi Barış Manço…

Gülbebeğim, Allah’ım Güç Ver Bana, Benden Öte Benden Ziyade, Beyhude Geçti Yıllar, Ayrılık adlı şarkılar ve derleme albümü Mançoloji ile o yıllara da damgasını vurmuştu Barış Abi.

Sezen Aksu da tıpkı Barış Manço gibi, müzik geçmişi çok eskilere dayandığı halde, o yıllara damga vuran isimlerden biriydi. 90’larda yaptığı 6 albümle muhteşem bir iş çıkarmıştı Türk Pop Müziği’nin Minik Serçe’si. Gülümse, Deli Kızın Türküsü, Işık Doğudan Yükselir, Düş Bahçeleri, Düğün ve Cenaze, Adı Bende Saklı… Hadi Bakalım isimli hareketli şarkısının seçim şarkısı olarak kullanıldığını da hatırlıyorsunuz öyle değil mi?

Yazının bundan sonrasına sadece şarkıcı isimleri paylaşarak devam etmem gerekecek öyle sanıyorum ki! Çünkü inanılmaz bir bolluk var o yıllarda malumunuz. Tek tek şarkı ve albüm isimleri ile devam edersek yazıya, birkaç gün boyunca okumak zorunda kalabilirsiniz keza! Girizgahta Barış Abimize ve Sezen Ablamıza özel bir yer ayırdık sadece…

90’lı yıllara damga vuran şarkıcılar

Hadi başlayalım saymaya... Önceliği, müzik geçmişi çok öncesine dayanan tecrübeli isimlere verelim:

Cem Karaca, Edip Akbayram, Zülfü Livaneli, Erkin Koray, Fikret Kızılok, Doğan Canku, Bülent Ortaçgil, Nilüfer, Nükhet Duru, Osman Yağmurdereli, Zerrin Özer, Ajda Pekkan, Seyyal Taner, Harika Avcı, Mazhar Fuat Özkan, Üç Hürel, Grup Gündoğarken, Yeni Türkü, Bulutsuzluk Özlemi, Erol Evgin, Atilla Atasoy, Moğollar, Kayahan Acar, Alpay, İlhan İrem, Hurşit Yenigün, Özdemir Erdoğan, Ezginin Günlüğü, 90’lardan önce müzik hayatı başlayan, 90’lı yıllarda da yükselişi devam eden, şarkıcı ve müzik gruplarının başında geliyor.

90’ların müzikleri deyince, Hakan Peker, Soner Arıca, Harun Kolçak, Sertap Erener, Levent Yüksel, Yonca Evcimik, Aşkın Nur Yengi, Leman Sam, Zuhal Olcay, Nazan Öncel, Kenan Doğulu, Ozan Doğulu, Ozan Orhon, Tarkan Tevetoğlu, Yaşar, Mustafa Sandal, Oya&Bora, Ege (gerçek adı Levent Ak’tır), Rafet El Roman, Mirkelam, eğlenceli şarkıları ile Grup Vitamin…

Ercan Saatçi, Demet Sağıroğlu, Fergan Mirkelam, Murat Kekilli, Murat Göğebakan, Rafet El Roman (gerçek adı Rafet Yaşdut’tur), Çelik Erişçi, Erdal Çelik, Ufuk Yıldırım, Ufuk Bigay, Ayna Grubu, Grup Destan, Ali Güven, Rengin, Hazal, İzel Çelikiz, Emel Müftüoğlu, Tayfun Duygulu, Aylin Livaneli, Kerim Tekin, Candan Erçetin, Gökhan Kırdar, Ferda Anıl Yarkın, Burak Kut…

Rengin Karaca, Sibel Alaş, Asya, Serdar Ortaç, Grup Laçin, Athena, Zafer Peker, Sinan Özen, Suat Suna, Pınar Aylin, Zeynep Türkeş, Birkaç İyi Adam, Çıtır Kızlar, Sibel Bilgiç, Bora Öztoprak, Ümit Sayın, Sibel Tüzün, Deniz Arcak Niran Ünsal…

Onur Mete, Metin Arolat, Seçil, Seden Gürel, Grup Merdiven, Şebnem Ferah, Feridun Düzağaç, Teoman, Can-Kat, Emre Matraş, Burcu Güneş, Cemali, Gülşen, Deniz Seki, Emre Altuğ, Fatih ve Sinan Erkoç kardeşler, Yıldız Tilbe, Zeynep Dizdar, Yonca Lodi, Af Grubu, Düş Sokağı Sakinleri, Metin&Eda Özülkü, Aykut&Hakan&Ayşe…

90'ların müzikleri burada bitti sanıyorsanız yanılıyorsunuz;

Mutaf, Gülay, Jale, Tufan Kıraç, Nalan, Cartel Grubu, Kim Bunlar, Ajan&Mine, Bendeniz, Ayşegül Aldinç, Rüya Ersavcı, Meyra, Gökhan Tepe, Tuğrul Arsever, Grup Eylül, Göktan Çelikiz, Yeşim Salkım, Şebnem Paker, Göksel, Umay Umay, Baha, Tuğçe San, Eda Berker, Ebru Gündeş, Mansur Ark, Barbaros Hayrettin, Raga Oktay, Bora Gencer, Burak Aydos, Haramiler, Beyaz Önlük, Özlem Tekin, Şahsenem…

Haluk Levent’in Anadolu Rock akımını, “Yollarda” isimli albümü ile farklı bir boyuta taşıdığı seneler. 90’ların müzikleri denince daha o kadar çok isim var ki yazılması gereken, buraya sadece aklımda kalan pop müzik şarkıcılarını yazdım. Araya birkaç tane de rock şarkıcısı sıkıştırdım o kadar…

Mahsun Kırmızıgül (gerçek adı Abdullah Bazencir), Alişan (gerçek adı Serkan Tektaş), Doğuş, Özcan Deniz, Coşkun Sabah, Orhan Gencebay, Ferdi Tayfur, Müslüm Gürses, Küçük Emrah, Yavuz Bingöl, Ömer Danış ve İbrahim Erkal gibi daha birçok fantezi ve arabesk müzik sanatçısını eklemek mümkün olmadı tabi. Efkan Şeşen, Hakan Yeşilyurt, Musa Eroğlu, Volkan Konak, Şükriye Tutkun, Pınar Dilşeker, Kubat, Onur Akın, Cansu Koç, Suavi, Tolga Çandar, Selda Bağcan gibi yüzlerce türkücü ve özgün müzik sanatçılarını eklemek şöyle dursun…

Görmüş olduğunuz gibi, Türk Müziği adına inanılmaz bir zenginliğin yaşandığı dönemdi 90’lar. Bilhassa da Türk pop müziğinin lale devriydi tabiri caizse. Bir daha böyle bir dönemin yaşanabileceğini düşünmüyorum. 70’li, 80’li e 90’lı yıllarda üretilen müzikler, öyle zannediyorum ki uzunca yıllar bizlere yetecek. Birbirinin kopyası olan bugünün şarkılarından kaçıp da sığınılacak bir liman olarak göreceğiz o güzelim şarkıları daha uzun yıllar boyunca…

Paylaş:
Yorumlar