Agatha Christie'nin Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Agatha Christie'nin Hayatı ve Eserleri

Tam adı Agatha Mary Clarissa Miller Christie Mollowan olan Agatha Christie, Roman-Kısa öykü yazarı.

Doğum tarihi ve yeri: 15 Eylül 1890, Torquay, Birleşik Krallık
Ölüm tarihi ve yeri: 12 Ocak 1976, Winterbrook, Birleşik Krallık

1- Agatha Christie Hayatı

1890 yılında İngiltere'de doğan Agatha iyi bir polisiye yazarı olarak bilinmiştir.Küçük yaşta babasını kaybeder ve annesiyle birlikte yapayalnız bir çocuk olarak büyür.Şan dersleri almak için 16 yaşında Paris'e gider ancak sıkılır ve devam etmez, Kraliyet Hava Kuvvetlerinden Archibald Christie ile 1914 yılında hayatını birleştirir ve Fransa'ya yerleşir. Disleksi bozukluğu teşhisi konan yazar her şeye rağmen okuma sevdasından vazgeçmez.

Polisiye türü romanlara merak salarak daha iyilerini yazmak arzusuyla çalışmalara başlar.

Mary Westmacott ismiyle de Aşk romanları yayımlayan yazar, kurgusal karakteri Hercule Poirot ile en çok okunan yazarlar arasına girmeyi başarmıştır.Bu karakter farklı oyuncular tarafından defalarca canlandırılmış ve yazarın kitapları beyazperdeye aktarılmıştır.Tiyatro oyunlarında gösterdiği başarısı onun tanınmasında da büyük rol oynamıştır.

Okuma öğrenmesini istemeyen annesi tarafından okula gönderilmeyen yazar kendi çabasıyla okuma öğrenmiştir. Küçüklükten beri hayvanları çok seven yazarın hayatı boyunca bir köpeği hep olmuştur.

1920'de yayımladığı ilk romanı Styles'de ki Esrarengiz Olay (Mysterous Affair at Styles)da ki Belçikalı dedektif karakteri Hercule Poirot ile büyük beğeni toplar.

Kariyerinde büyük başarılara imza atmaya başlayan Agatha 1925 yılında annesini kaybeder ve sallantıda olan evliliğinden aynı yılın aralık ayında kaçarak ortadan kaybolur, 1928'de ortaya çıkarak eşinden boşanan yazar, kendini tamamiyle yazılarına adar.

11 Eylül 1930'da çıktığı bir gezi sırasında Bağdat'ta tanıştığı arkeolog Max Mallowan ile ikinci evliliğini yapar.Gezisi sırasında dikte ettiği en önemli romanlarından olan Doğu Ekspresinde Cinayet, İstanbul'a geldiklerinde Pera Palas otelinde kaleme alınır ve yazar vefatına kadar sakin ve mutlu bir ömür geçirir.

2- Agatha Christie Edebi Kişiliği

Yalnızlığını kafasından uydurduğu karakterlerle örtmeye çalışan yazar kendi kurgulamaları ile az biraz da olsa korkunun olması gerektiği düşüncesi ile polisiye türüne merak sararak yazmaya başlar. Romanlarında iyileri ve kötüleri keskin çizgilerle birbirinden ayıran yazar sonunda hep iyileri kazandırır.polisiye romanlarında suçluya ve suça duyduğu görüş bu anlamda nettir.Kötü olan düşmana karşın yarattığı kahramanın iyi olmasına özen göstermiştir.

Yaşlı ama aynı zamanda sevimli diğer bir dedektif tiplemesi olarak Miss Marple'yi yaratan yazarın bu tiplemesi de beğeniyle karşılanmıştır.

Yazar İngiliz töre romanı geleneğine uyarak polisiye romanlarını kaleme almıştır.Okurlarınca çok beğenilmesine rağmen, romanlarını yazarken sürekli edebi bir kaygı taşımıştır.Uluslararası mekanları romanlarında çokça kullanan Agatha İngiliz yüksek sosyetesinin sırlarını yaşamlarını otaya çıkarmayı amaçlamıştır.

Yaşamına 80'e yakın roman ve kısa hikaye sığdıran Christie 1971 yılında, İngiltere'nin en yüksek onur unvanı olan Britanya İmparatorluğu Kadın Komutanı unvanını almıştır. 12 Ocak 1976 tarihinde yaşama veda etmiştir.

3- Agatha Christie Eserleri

  • Ölüm Sessiz Geldi (1920)
  • Kahverengi Elbiseli Adam (1924)
  • Köşkteki Cinayet (1925)
  • Gece Gelen Ölüm (1936)
  • Ölüm Oyunu (1941)
  • Cinayet İlanı (1950)
  • Üç Yanlış Üç Ceset (1955)
  • Üçüncü Kız (1966)
  • Ölüm Meleği (1971)
  • Ölüm Çığlığı (1930)
  • Ölüm Diken Üstünde (1935)
  • Cinayetler Oteli (1965)
  • Briç Masasında Cinayet (1936)
  • Uyuyan Ölüm (1976)
  • Poirot'nun İlk Davaları (1974)
  • Neden Evans'a Sormadılar (1934)
  • Cesetler Merdiveni 8(1942)
  • Son Evdeki Tehlike (1932)
  • Sensiz Bir İlkbahar (1944)
  • Sonunda Ölüm Geldi (1944)
  • Şampanyadaki Zehir (1945)
  • Ölüm Adası (1964)
  • Miss Marple'ın Son Maceraları
  • Yedilerin Gizemi
  • Sessiz Tanık
  • Büyük Dörtler
  • Porsuk Ağacı Cinayeti
  • Dersimiz Cinayet
  • Pembe Evdeki Ölü
  • Cinayet Randevusu
  • Doğu Ekspresinde Cinayet
Paylaş:
Yorumlar