Ahmet Ümit’in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Ahmet Ümit’in Hayatı ve Eserleri

Ahmet Ümit (d. 12 Temmuz 1960, Gaziantep, Hayatta) Türk şair ve yazar. Daha çok polisiye roman türünde eser veren bir yazar.

1- Ahmet Ümit’in Hayatı

Yazar 1979 yılında İstanbul’da Marmara Üniversitesi'nin Kamu Yönetimi bölümünü okumaya başladı. Ahmet Ümit öğrencilik öğrenimi devam ederken 1981 yılında Vildan Hanım ile evlendiler ve bir kız çocukları oldu. 1983 yılında Marmara Üniversitesi Kamu Yönetimi bölümünden mezun olan yazar ilk öyküsünü de bu yılda yazmıştır. Yazar 1985-1986 yılları arasında ise Moskova Sosyal Bilimler Akademisi'nde eğitim görmüştür. Moskova’da iken şiir yazmaya başlayan yazarın daha sonra 1998 yılında yazdığı “Kar Kokusu" adlı romanı ise bu dönemde yaşadıklarından izler taşımaktadır.

Ahmet Ümit, yazmaya öykü ile başladı ise de yazarın ilk yapıtı 1989 yılında yayımlanan Sokağın Zulası adlı şiir kitabı olmuştur. Ahmet Ümit 1990 yılında edebiyat seven bir grup ile birlikte Yine Hişt isimli kültür-sanat dergisini çıkarmışlardır. Ahmet Ümit şiir, öykü ve yazılarını Yine Hişt, Öküz, Adam Sanat ve Cumhuriyet Kitap dergileri ile Yeni Yüzyıl gazetesinde yayımlamıştır. 1992 yılında ilk öykü kitabı olan Çıplak Ayaklıydı Gece adlı kitabı yayınlandı. Aynı yıl içerisinde de yazar Ferit Oğuz Bayır Düşün ve Sanat Ödülü’nü almıştır. Yazarın Çıplak Ayaklıydı Gece adlı kitabı yazarı yazın dünyasına tanıtan ilk kitabı olma özelliğini de taşımaktadır. Ahmet Ümit 1993’te de Çakalların İzinde isimli polisiye dizinin öykülerinin ve senaryosunun yazılmasına katkıda bulunmuştur.

Yazarın yazdığı Sis ve Gece adlı kitabı Türkiye’de büyük yankı uyandırarak tartışmalara yol açmıştır. Kitap Yunanistan’da yayımlanmış ve böylece yabancı dile çevrilen ilk Türk polisiye yapıtı unvanını da kazanmıştır. Ayrıca Sis ve Gece adlı romanı 2007 yılında sinemaya uyarlanmıştır. Yazarın Sis ve Gece adlı kitabının ardından 1998 yılında Kar Kokusu adlı romanı, 1999 yılında Agatha'nın Anahtarı adlı polisiye öykü kitaplarını yayınlamıştır. Daha sonra da 2000’de Patasana, 2002’de Kukla, 2002’de yılında Şeytan Ayrıntı da Gizlidir, 2003’te yılında Beyoğlu Rapsodisi, 2004’te Aşk köpekliktir, 2006’da Ninatta'nın Bileziği adlı kitaplarını yayımlamıştır. 2007 yılında ise, İnsan Ruhunun Haritası isimli denemesini yayımlamıştır. 2008’de ise Bab-ı Esrar, 2010’da İstanbul Hatırası, 2012’de Sultanı Öldürmek, 2013’te Beyoğlu'nun En Güzel Abisi, 2015’te ise Elveda Güzel Vatanım isimli kitabını yayımlamıştır. Sultanı Öldürmek, Bab-ı Esrar ve Beyoğlu'nun En Güzel Abisi adlı kitapları yazarın en meşhur kitapları arasında bulunmaktadır.

2- Ahmet Ümit’in Edebi Kişiliği

Ahmet Ümit genellikle şiir, deneme ve hikayelerinin yanı sıra daha çok polisiye türü romanları ile tanınan bir yazardır. Ahmet Ümit, sıra dışı tarzı ve eserlerindeki kendine çeken sürükleyici özelliği sayesinde en başarılı yazarlar arasında sayılmaktadır. Ayrıca Ahmet Ümit polisiye roman denildiği zaman Türk edebiyatında akla ilk gelen isimlerden birisi olmuştur. Romanlarında gerilim duygusunu çok iyi bir şekilde işlemiştir. Yazarın romanları polisiye türünde olmasının yanı sıra sosyolojik ve psikolojik çözümlemeler de içermektedir. Ahmet Ümit’in en önemli özelliklerinden birisi de anlaşılır bir dil kullanması ve edebiyat estetiğine sahip olmasıdır. Ahmet Ümit’in büyük çoğunlukla eserlerindeki ana karakteri Başkomser Nevzat’tır. Ahmet Ümit’in eserleri genellikle sinema için uygun yapıya sahiptir.

3- Ahmet Ümit'in Eserleri

Ahmet Ümit’in polisiye türü romanlarının yanında şiir, deneme ve hikaye türünde de eserleri bulunmaktadır. Ahmet Ümit'in eserleri şunlardır:

  • Romanları
    • Bir Ses Böler Geceyi (1994)
    • Sis ve Gece (1996)
    • Kar Kokusu (1998)
    • Patasana (2000)
    • Şeytan Ayrıntıda Gizlidir (2002)
    • Kukla (2002)
    • Beyoğlu Rapsodisi (2003)
    • Aşk Köpekliktir (2004)
    • Kavim (2006)
    • Bab-ı Esrar (2008)
    • İstanbul Hatırası (2010)
    • Sultanı Öldürmek (2012)
    • Beyoğlu'nun En Güzel Abisi (2013)
    • Elveda Güzel Vatanım (2015)
  • Öyküleri
    • Çıplak Ayaklıydı Gece (1992)
    • Agatha'nın Anahtarı (1999)
    • Başkomser Nevzat - Çiçekçinin Ölümü (2005)
    • Başkomser Nevzat 3 - Davulcu Davut'u Kim Öldürdü? (2011)
    • Başkomser Nevzat Tapınak Fahişeleri - Gülgeç (2011)
  • Şiir
    • Sokağın Zulası (1989)
  • Deneme
    • İnsan Ruhunun Haritası (2007)
  • Masalları
    • Masal Masal İçinde (1995)
    • Ninatta'nın Bileziği – Destan, (2006)
    • Olmayan Ülke (2008)
Paylaş:
Yorumlar