Alphonse de Lamartine'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Alphonse de Lamartine, Fransız yazar, şair ve siyasetçi.

Doğum tarihi ve yeri: 21 Ekim 1790, Mâcon, Fransa
Ölüm tarihi ve yeri: 28 Şubat 1869, Paris, Fransa

1-Lamartine’in Hayatı

21 Ekim 1790’da Mâcon’da asil bir ailenin oğlu olarak dünyaya gelmiştir. Mâcon ve yakınlarındaki Milly’de çocukluğunu geçiren yazar, öğrenimini mahalli kilise okulunda, Lyon’da Institution Puppier ve Belley’de Collège des Pères de la Foi’da tamamlamıştır. Edebi kişiliğinin gelişmesinde 1808-1819 yılları arasında avare bir aristokrat yaşamı sürdüren Lamartine’in okuduğu klasikler, XVIII. yüzyıl filozofları ve Kitâb-ı Mukaddes’in önemli rolü olmuştur.

1811-1812’deki İtalya seyahati, hayatında önemli bir dönüm noktasıdır. Graziella isimli eserinde Napoli’de işçi bir kızla yaşadığı aşk, idealize ederek işlediği kadın kahramanına ilham kaynağı olmuştur. Duygusal ve samimi tonu ile çok beğenilen, Fransız şiirine yeni bir ahenk getiren Méditations poétiques’i 1820 de yayımlamıştır. Metafiziğe yer verdiği yıllarda bazı Avrupa şehirlerinde elçilik kâtibi ve ateşe olarak görev yapmış, yayımladığı Le dernier chant du pèlerinage d’Harold romantik akımın önemli eserleri arasına girmiştir. 1830’da dinî duyguları işleyen ve panteizme geniş yer veren Harmonies poétiques et religieuses adlı iki ciltlik eserini çıkarmıştır. Lübnan, Suriye, Filistin ve İstanbul’u kapsayan uzun bir yolculuğa çıkan yazar, seyahati gerçeklere ulaşmanın tek yolu olarak görür. Doğu’ya, kutsal topraklara yaptığı yolculuklardan din anlayışı, duygu ve düşünceleri bakımından büyük bir değişim geçirmiş olarak döner. Yolculuğu sırasında kızı Julia’nın ölümü şairi derinden sarsmıştır. Voyages en orient hemen tamamı Osmanlı sınırları içinde geçen bu yolculuğun kitabıdır.

Romantik edebiyatın en ünlü yapıtları arasına girmiş bir edebiyatçıdır. Çeşitli tarih kitapları da yazan Lamartine'in Jirondenlerin Tarihi adlı yapıtı Fransa’daki 1848 ihtilalinin düşünce zeminini oluşturan eserlerdendir. İhtilalden sonra ülke yönetiminde önemli görev almış; Dışişleri Bakanlığı’nı üstlenmiş bir siyasetçidir.

2- Lamartine’in Edebi Kişiliği

Şiir ve roman türlerinde eserler veren şair yazarın, romanlarında tasvirler geniş yer tutar.

3- Lamartine’in Eserleri

  • Lamartine'in yaşamını konu alan başlıca yapıtlar:
    • Jean des Cognets'in La Vie interieure de Lamartine
    • Lamartine'in İç Dünyası),
    • Louis Barthou'nun Lamartine orateur
    • C. Latreille'in Les dernieres annees de Lamartine, Lamartine'in Son yılları,
  • Diğer Eserleri
    • Tarih ve Politika
      • Histoire de la Revolution
      • La France parlementaire
  • Öykü:
    • La Tailleur de pierres de Saint-Point
    • Souvenirs, impressions, pensees et paysages, pendant un voyage en Orient,
  • Anı:
    • Memoires inedits
Paylaş:
Yorumlar