Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Bedri Rahmi Eyüboğlu, Türk ressam, yazar ve şair.

Doğum tarihi ve yeri: 1911, Görele
Ölüm tarihi ve yeri: 21 Eylül 1975, İstanbul.

1- Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Hayatı

Eyüboğlu, 1911 yılında Giresun’un Görele ilçesinde doğmuştur. Ressam ve şair olan Eyüboğlu'nun gerçek adı Ali Bedrettin’dir. Zaman içinde Ali adını kullanmamış olup Bedrettin ismi önce Bedir olarak düzenlenmiş, en son olarak Bedri ismiyle Türk Edebiyatına ve resimlerinde kayıtlara geçmiştir.

Edebiyat dalında ilk  şiiri ilk çağı lise yıllarında yazmıştır, 1929 yılında Güzel Sanatlar Akademisine girmiştir. Dergisi’nin ressamı olarak görev yapmaya başlamışsa da Edebiyata olan ilgisi hiç bitmemiştir. Her iki dalda oldukça başarılı olan ünlü şair ve ressam 21 Eylül 1975 yılında pankreas kanserinden hayata gözlerini yummuştur. Ölümünden sonra bile adına sergiler düzenlenmiştir. 2006 yılında hayatını konu alan bir belgeselle ünlü ressam şair edebiyatta ve resimde ölümsüzleştirilmiştir. Özellikle El Baskı Yazmacılık, gravür, seramik, heykel, vitray, mozaik, hat, serigrafi, litografi gibi birçok formlarda eserler üreten sanatçı, geleneksel süsleme ve halk el sanatlarında seçtiği motifleri yapıtlarında Batı'nın teknikleriyle birleştirerek kullanmıştır. Şiirlerinde de halk kaynağından beslenmiş, masallardan, söylencelerden, türkülerden yararlanarak, doğa tutkusunu, insan sevgisini, yaşama sevincini, toplumsal sorunları yansıtmıştır.

2- Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Edebi Kişiliği

Bedri Rahmi Eyüboğlu, sanatın bir çok dalında eserleri olan bir sanatçı şairdir. Bir sanatçının bir çok dalda başarılı olabileceğini kanıtlayan nadir kişilerdendir. Bir çok dalda eseri olan sanatçı özellikle vitray, seramik, gravür, mozaik, hat sanatlarında Batı’dan esinlenerek çalışmıştır. Şiirlerinde ise genellikle umut vaat eden insan sevgisi, yaşama bağlılığı yansıtmıştır. Bunun yanı sıra toplumun kanayan yaralarına dikkat çekmiştir. Şairin masalsı anlatımı da masallardan esinlendiğinin göstergesidir.

3- Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Eserleri

  • Şiir Kitapları:
    • Yaradana Mektuplar, 1941
    • Karadut, 1948
    • Tuz, 1952
    • Üçü Birden, 1953
    • Dördü Birden, 1956
    • Karadut 69, 1969
    • Dol Karabakır Dol, 1974
    • Yaşadım, 1977
    • 7 Tane Erik Ağacı
    • Türküler Dolusu
    • Çakıl
  • Gezi ve deneme:
    • Cânım Anadolu, 1956
    • Tezek, 1975
    • Delifişek, 1975
    • Resme Başlarken, 1977 (ölümünden sonra)
  • Monografi:
    • Nazmi Ziya, 1937
    • Resim Albümü: Binbir Bedros, 1977 (ölümünden sonra)
    • Karadut, 1979 (ölümünden sonra)
    • Babatomiler, 1979 (ölümünden sonra)
Paylaş:
Yorumlar