Didem Madak'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Didem Madak'ın Hayatı ve Eserleri

Didem Madak, Türk şair.

Doğum yeri ve tarihi: 8 Nisan 1970, İzmir
Ölüm yeri ve tarihi: 24 Temmuz 2011, İstanbul

1- Didem Madak'ın Hayatı

Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ni bitirdi. Şiirleri Öküz, Ludingirra ve Sombahar dergilerinde yayımlandı. İlk kitabı olan Grapon Kâğıtları İnkılap Kitabevi Şiir Ödülü’nü kazandı. Didem Madak 13 yaşındayken, henüz 38 yaşında olan annesini beyin kanseri nedeniyle kaybeder. Madak’ın babası ikinci evliliğini yapar. Madak için zor günler başlamıştır. Tüm yaşadıklarını kaleme dökmeye başlayan Madak Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi’ne başlar. Üvey anne ve babasıyla yaşadığı evden ayrılmak istediği için kendince bir yöntem bulur. Birinci sınıfta tanıştığı biriyle gizlice evlenir, evden ayrılır ve okulu bırakır. Evden kaçışı sonrasında çok zor dönemler geçiren Didem Madak, birçok farklı işte çalışır geçimini sağlamak için. Genç yaşta yaptığı evliliği pişmanlıkla sonuçlanır ve boşanır. Boşandıktan sonra maddi sorunlarla boğuşur ve bir bodrum katında yaşamaya başlar. Bu dönemde kardeşi Işıl, ‘İnkılap Kitapevi 2000 Şiir Ödülü’ yarışmasından bahseder. Didem Madak bununla ilgilenmeyince kendisi bütün şiirlerini toplayarak yarışmaya gönderir. Üstünden bir süre geçtikten sonra “Grapon Kağıtları” dosyasının yarışmayı kazandığı haberi gelir. Didem Madak, ödülünü aldıktan sonra İstanbul’da yaşamaya başlar. Bir süre sonra eşi Timur ile evlenir ve 3 yıl sonra kızı Füsun’u dünyaya getirir. Kızının doğumundan sonra şiir yazamayan Madak tıpkı annesi gibi kansere yakalanır. 24 Temmuz 2011'de yani 41 yaşında kolon kanseri nedeniyle yaşamını yitirir.

2- Didem Madak'ın Edebi Kişiliği

Madak şiirlerinde karşıtlıklar çoktur. Bir yerde her şeye rağmen hayata sıkı sıkı tutunmayı savunurken bir yerde eli kolunu sallayarak, her şeyi boş vererek yaşamdan vazgeçmeyi de söyler. Mutluluk, yaşama sevinci, çilecilik, mutsuzluk, karamsarlık ve kadercilik yan yana yürür. Şiirlerinde küçük burjuvanın karşıt durumları, özlemleri, hayat anlayışı ağır basar. Mutsuzluk ne denli ağır yaşansa da “ben” arzusu mutsuzluğu, karamsarlığı dağıtmak ister. Bunun için mücadele eder. Şiirlerinde gizli özne yoktur. Şaire, hemen kendini gösterir. Başkaları üzerinden yürümez şiir. Şiirleri kendi hayat deneyiminden oluşur, şiirleri besleyen ana damar Madak’ın kendi deneyimleri, kendi yaşantısıdır. Kadın sorununa ve kadınlık durumlarına da duyarlıdır. Yer yer sertleşen bir dille kadın duyarlılığını ortaya koyar. Erkek egemen, baskıcı topluma karşı kadınca meydan okumayı seçmiştir. Ağır basan erkeklik söylemine karşı durmuştur.

3- Didem Madak'ın Eserleri

  • Şiir:
    • Grapon Kağıttan (2000)
    • Ah’lar Ağacı (2002)
    • Pulbiber Mahallesi (2007)

4-Didem Madak'ın Şiirinden Örnekler

Ah'lar Ağacı'ndan

Ah benim nergis kokulu cehaletim
Ruj lekeleri bıraktın bardaklarda
Anlatmak isterdin kendini durmadan
Bir bardağa bile olsa.
Ne diyecektin, ne söyleyecektin

Şairlerin şahı olsan,
Bir AH’dan başka.
Ah benim nergis kokulu cehaletim
Bana yıllarca, bunca sözü boşa
söylettin.
AH!

Güçlü bir el silkeledi beni sonra

Sanırım tanrının eliydi,

Sayamadım
kaç ah döküldü dallarımdan,

Çok şey geçmiş gibi başımdan

Ah dedim sonra
Ah!

Paylaş:
Yorumlar