Ece Ayhan'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Ece Ayhan Çağlar, Türk şair, etikçi

Doğum tarihi ve yeri: 10 Eylül 1931, Muğla.
Ölüm tarihi ve yeri: 13 Temmuz 2002, İzmir.

1- Ece Ayhan'ın Hayatı

Asıl adı Ece Ayhan Çağlar olan şair, 1931 yılında Muğla Datça'da doğmuştur. İlk ve orta öğrenimini İstanbul'da tamamlayan şair, 1959'da Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi'ni bitirdikten sonra Gürün, Alaca, Çardak ilçelerinde bir süre kaymakamlık yapmıştır. 1966'da memurluktan ayrılıp İstanbul'a gelerek Sinematek'de, Meydan Larousse'da, e Yayınları'nda çalışmıştır. Üç yıl kadar İsviçre'de tedavi gören şair, bir kaç kez beyin ameliyatı geçirmiş, dönüşünde bir süre İstanbul'da ve Bodrum-Gümüşlük'te yaşamını sürdürmüş ardından Çanakkale'ye yerleşmiştir.

İlk şiirini 1954'te "Türk Dili Dergisi"nde yayınlamış, daha sonra Türk Dili, Varlık, Yenilik, Seçilmiş Hikayeler, Pazar Postası, Yeditepe dergileri şiirlerine yer vermiştir. Özellikle Pazar Postası'nda ki şiirleriyle ünlenmiştir şair. 1959'da basılan ilk kitabı "Kınar Hanımın Denizleri"yle büyük ilgi uyandırmış, kendine özgü çağrışımlar ve göndermelerle örülü şiirleriyle hem Türk şiirinde hem de İkinci Yeni'nin içinde farklı bir kanal açmıştır. Her şiirinde hem şiir hem Türkiye üzerine görüşlerini anlatan şairin, 1965'te basılan Bakışsız Bir Kedi Kara ve 1968'de yayınlanan Ortodoksluklar, Ece Ayhan'ın özel dilinin yapıtaşlarını oluşturmuştur.

Ayhan Sekiz ay kaldığı belediyenin huzurevinde rahatsızlanmış ve kaldırıldığı hastanede 13 Temmuz 2002 tarihinde 71 yaşında hayatını kaybetmiştir.

2-Ece Ayhan'ın Edebi Kişiliği

Şairin şiirlerinde kendine özgü bir dili, biçim ve anlam kaygısından uzak bir üslubu vardır. Kullandığı dil Ece Ayhan'ın sanatının mihver noktası olmuştur.

İkinci Yeni'nin en önemli şairlerindendir Ayhan . İkinci Yeni ismi yerine, “Sivil Şiir” adını benimsemiş ve koymuştur. Cümleleri ters düz etme gibi oyunlara başvuran şair bu yönüyle “görüntücü imge ustası” olarak anılmıştır. Düzyazı eserlerinde, edebiyat, sanat, tarih, politika, ekonomi hakkındaki görüşlerine yer vermiş ve bu görüşleri ile İkinci Yeni’nin en çok tartışılan sanatçılarından olmuştur.

3-Ece Ayhan'ın Eserleri

  • Kınar Hanımın Denizleri (1959)
  • Bakışsız Bir Kedi Kara (1965)
  • Ortodokslular (1968)
  • Devlet ve Tabiat ya da Orta İkiden Ayrılan Çocuklar İçin Şiirler (1973)
  • Yort Savul (Toplu Şiirler, 1977)
  • Zambaklı Padişah (1981)
  • Çok Eski Adıyladır (1982)
  • Çanakkaleli Melahat'a İki El Mektup ya da Özel Bir Fuhuş Tarihi (1991)
  • Sivil Şiirler (1993)
  • Bütün Yort Savullar (1993 Bütün şiirleri),
  • Son Şiirler (1993)
Paylaş:
Yorumlar