Emile Zola'nın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Emile Zola'nın Hayatı ve Eserleri

Emile Zola Romancı, Oyun yazarı, Gazeteci
Doğum tarihi: 2 Nisan 1840, Paris, Fransa
Ölüm tarihi ve yeri: 29 Eylül 1902, Paris, Fransa
Tam adı: Émile Édouard Charles Antoine Zola

1- Emile Zola Hayatı

2 Nisan 1840 yılında Fransa, Paris'de dünyaya gelen Zola, naturalizmin kurucusu Fransız romancı, eleştirmen ve siyasal eylemci olarak dünyaca ün yapmış bir yazardır. Mühendis olan babasını çok küçük yaşlarda kaybeden Zola hayatını büyük zorluklar çekerek yaşamaya başladı.

1859 yılında Paris‘te Saint-Louis Lisesi’nden mezun oldu ancak üniversiteye gidemedi. Gümrük şirketinde maaşlı memur olarak bir süre çalıştığı zamanlarda şiire merak salan yazar, edebiyat ve sanat dünyasına girmeye çabaladı ve Hachette Kitabevi’nde 1862 – 1864 yıllarında görev yaptı.

1866 yılından sonra gazetecilik hayatına başlayan yazar, ilk romanını ve makalelerini yazdı. Thérèse Raquin adlı eserinde natüralizmin ilkelerini açıklayarak büyük bir çıkış yaptı ve ün kazandı. Bir Âlemin Tabiî ve Sosyal Hayatı adlı 20 ciltlik büyük eseri İkinci İmparatorluk Döneminde yayımlandı.

Suçluyorum! makalesini Fransa Devlet başkanına hitaben yazınca tutuklanmamak için Fransa'dan ayrılarak bir süre Londra'da yaşamaya başladı.

Zola'nın girdiği tartışmalar içinde en ünlüsü Dreyfus Olayı'yla ilgiliydi. Fransız ordusu subaylarından Yahudi asıllı Alfred Dreyfus 1894'te vatana ihanetle yargılanmış ve suçlu bulunarak ömür boyu hapse mahkûm olmuştu. Bu olay, 12 yıl süren ve dönemin toplumsal-siyasal tarihinde derin iz bırakan bir tartışmaya yol açtı. Dreyfus'ün suçsuzluğuna inanan Zola 13 Ocak 1898'de L'Aurore gazetesinde Fransız genelkurmayım suçlayan ve "J'accuse" sözleriyle başlayan bir açık mektup yayımladı. Bazı yüksek rütbeli subayların ve Savaş Dairesi'nin gerçekleri gizlediğini ileri sürdü. Zola, iftira etmekle suçlanarak yargılandı; suçlu bulununca, temyiz mahkemesinin kararını beklemeden Temmuz 1899'da İngiltere'ye kaçtı. Dreyfus Davası'na yeniden bakılacağını ve olasılıkla ilk kararın bozulacağını duyunca Haziran 1900'de Fransa'ya döndü. Zola'nın Dreyfus ile ilgili tartışmaya katılması, Fransa'da antisemitizmin ve militarizmin gerilemesine katkıda bulundu.

Zola, gerçeğin ve adaletin savunucusu, aynı zamanda da yoksulların ve ezilenlerin yanında yer alan eylemci bir birey olarak tanındı. 

28 Eylül 1902'de Paris'teki evlerinde bacanın tıkanması sonucu uykusunda dumandan boğularak hayatını kaybetti

2- Edebi Kişiliği

Doğalcılığın kurucusu ve en ünlü temsilcisi olarak sanatla ilgili görüşlerini eserlerine taşıdı. Belirlenimcilik ve deneyci yöntemler üzerinde çalıştı. İnsanın karakter, huy ve davranışının kalıtım, çevre ve içinde bulunduğu tarihsel anın belirlediğine inandı.şiirsel bir anlatımla sergilemiş olduğu eserleri çağdaş edebiyat üzerinde büyük bir etki yarattı.

3- Eserleri

  • Kitapları :
    • Therese Raquin 1867
    • Tazı Payı (La Cruée) 1873
    • Paris’in Karnı (Le Ventre de Paris) 1874
    • Plassans Papazı (La Conquête de Plassans) 1874
    • Rahip Mouret’nin Günahı (La Faute de l’Abbé Mouret) 1875
    • Bir Aşk Hikâyesi (Une Page d’Amour) 1876
    • Meyhane (l’Assommoir) 1877
    • Nana (1880)
    • La Joie de Vivre (Yaşama Sevinci) 1884
    • Germinal (1885)
    • Eser (L’Oeuvre) 1886
    • Rüya (Le Réve) 1886
    • Toprak (La Terre) 1887
    • Hayvanlaşan İnsan (la Béte Humaine) 1890
    • l’Argent (Para) 1891
    • Bozgun (La Débâcle) 1892
    • Doktor Paskal (Le Docteur Pascal) 1893
    • Les Trois Villes (Üç Kent)1894
    • Lourdes 1894
    • Rome 1896
    • Paris 1898
    • Les Quatre Evangiles (Dört İncil) 1899
    • Döl Bereketi (Fécondité) 1899
    • Emek (Travail) 1901
    • Hakikat (Vérité) 1902
    • Wustice (Adalet) 1902
Paylaş:
Yorumlar