Enis Batur'un Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Enis Batur'un Hayatı ve Eserleri

Enis Batur, Türk şair, deneme yazarı, yayıncı.

Doğum Tarihi ve yeri: 28 Haziran 1952, Eskişehir.

1- Enis Batur'un Hayatı

Muhsin bey ve Leman hanımın oğlu olarak 1952 yılında Eskişehir'de dünyaya geldi yazar. Askeri eğitiminden sonra orgeneralliğe kadar yükselen Batur, 12 mart muhtırasında imzası bulunan 4 yüksek rütbeli askerden biri olarak bilinmektedir.

Saint-Joseph Fransız Lisesinde orta eğitimini tamamlayan yazar, Orta Doğu Teknik Üniversitesi ve Paris’te yüksek eğitimini bitirmiştir. 1970’te ilk yazısını yazan Batur, 1973’te ilk kitabını yayımlamıştır. Önüne geçilemez bir arayış içine girerek Şiir, kültür, felsefe, sanat, günlük, anlatı, siyaset, modernizm, doğu-batı izlekleri gibi konularda çalışmalar yapmıştır. Bu sebeble şair, eleştirmen, yayıncı, gezgin, akademisyen gibi etiketlerle anılabilecek bir kimliğe sahip olmuştur.

Batur sadece kendi ismiyle değil, Leman Batur, Hakkı Aksulu, İdris Kantörün, Yenisey, Sarp Yenisey, Salim Kantörün, Reşit İmrahor, Fakir İdris gibi müstearlar adı altında da eserler çıkarmıştır. Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Dairesi Başkanlığı, Milliyet Gazetesi'nin kültür servisi ve yan yayınlar yöneticiliğini, illiyet Büyük Ansiklopedi'nin ve Dönemli Yayıncılık'ın genel yayın yönetmenliği görevlerinde bulunan yazar, 1988'den 2004'e kadar Yapı Kredi Yayınları'nda da çalışmış ayrıca, Remzi Kitabevi'nin, TRT'deki "Okudukça" programının yayın danışmanlığını yaptı. Açık Radyo'nun kuruluşuna katkıda bulundu ve "Şifa, Şifre, Deşifre" programını hazırlamıştır. Şiirleriyle Cemal Süreya, Altın Portakal, Sibilla Aleramo ödüllerini, denemeleriyle TDK ödülünü kazanmıştır.

2- Enis Batur'un Edebi kişiliği

Doğu kültürü ile Batı kültürünü şiirlerinde kesiştiren Batur, Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı'nda şiir ve denemeleriyle ön plana çıkmayı başarmıştır.

20. yüzyıl şiirinin haritasını çizebilecek kadar zengin bir şiir kültürüne sahip biri olarak tanımlayabileceğimiz şair bu değerleriyle şiiri vasıta edinerek kültür programları hazırlamıştır.

3- Enis Batur'un Eserleri

  • Şiir:
    • Tuğralar: Lirik Şiirler 1973-1984 (1985)
    • Perişey (1992) (Cemal Süreya ödülü)
    • Kanat Hareketleri: Lirik Şiirler 1993-1999 (Altıkırkbeş Yay, 2000) (Zirvedekiler ödülü)
    • Darb ve Mesel - Arka Şiirler (Altıkırkbeş Yayın: 1995)
    • Neyin Nesisin Sen (Kırmızı, 2007) (Behçet Necatigil ödülü)
    • Doğu - Batı Divanı (YKY, 1997)
    • Doğu - Batı Divanı 2 (Kırmızı, 2007)
    • Doğu - Batı Divanı 3 (Kırmızı, 2010)
    • Ağırlaştırıcı Sebepler Dîvanı (Altıkırkbeş Yay, 2003)
    • Yanık Divan (Kırmızı Kedi: 2016)
    • Nil (1975)
    • İblise Göre İncil (1979)
    • Kandil (1981)
    • Sarnıç (1985)
    • Koma Provaları (Altıkırkbeş Yay, 1990)
    • Sütte Ne Çok Kan (Altıkırkbeş Yay, 1998)
    • Abdal Düşü: Düzyazı Şiirler 1998-2002 (Altıkırkbeş Yay, 2003)
    • Taşrada Ölüm Dirim Hazırlıkları (Oğlak Yay, 1995)
    • Uç Şiirler (Kırmızı: 2011)
    • Opera 1 - 4004 (Altıkırkbeş Yayın: 1996) (Altın Portakal ödülü)
    • Papirüs, Mürekkep, Tüy-Seçme Şiirler (YKY, 2002)
    • Eros ve Hgades (1973)
    • Bir Ortaçağ Yalnızlığı (1973)
    • Ara-Kitab (1976)
    • Gri Divan (Remzi, 1990)
  • Eleştiri:
    • Yazının Ucu Yazınsal Denemeler 1976-1993 (YKY:1993)
    • E/Babil Yazıları (YKY: 1995)
    • Seyrûsefer Defteri (YKY: 1997)
    • Aciz Çağ, Faltaşları (YKY: 1998)
    • Smokinli Berduş: Şiir Yazıları 1974-2000 (YKY: 2001)
    • İmgeleri Kim Dinler? (YKY: 2004)
    • Okuma Lambası (Alkım: 2004)
    • Hurufi Gözüyle Büyü Kutusu, sinema yazıları (2007)
    • Pervasız Pertavsız (Kırmızı: 2009)
    • Ölesiye Sanat, yeni faltaşları (Alakarga: 2013)
    • Son Modernler [Edebiyat üzerine denemeler] (Sel: Şubat 2014)
    • Yazının Sınır Boyuna Yolculuklar [Edebiyat üzerine denemeler](Sel: Eylül 2014)
Paylaş:
Yorumlar