Faik Baysal'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Faik Baysal, Türk yazar ve şair.

Doğum tarihi ve yeri: 1922, Adapazarı
Ölüm tarihi ve yeri: 9 Aralık 2002, İstanbul

1-Faik Baysal'ın Hayatı

1922 yılında Adapazarı'nda doğan Baysal İlk, orta ve liseyi Saint Joseph Lisesi'nde okudu. yüksek öğrenimini İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı bölümünde tamamlayarak gazetelerde, şirketlerde, ansiklopedilerde çevirmenlik ve çeşitli liselerde Fransızca ve İngilizce öğretmenliği yapmış , gazetelerde ve dergilerde çalışmıştır.

İkinci Dünya Savaşı boyunca yedek subay olarak orduda görev alan Baysal. en başından sonuna kadar Meydan Larouse'un çalışmalarına katılmıştır. İlk romanı Sarduvan'ı 1944 yılında yayınlamıştır , Sonrasında çok sayıda şiir, öykü ve roman yazan Baysal, Sarduvan'la Orhan Kemal Roman Armağanı'nı Sancı Meydanı'yla 'Sait Faik Hikaye Armağanı'nı kazanmıştır. Faik Baysal'ın Fransızcadan birçok çevirisi bulunmaktadır. İlk şiiri Gündüz dergisinde çıkmıştır.

Sarduvan romanının yayımlanmasından sonra, çeşitli çevrelerce komünistlikle suçlanarak mesleğinden uzaklaştırılan Baysal , geçimini sağlamak için özel dil dersleri vermeye başlar . Yorucu olduğu, yazmaya vakit bırakmadığı için özel ders vermekten de vazgeçer ve Yeni İstanbul gazetesinde gece sekreteri olarak çalışır. Kaybettiği zamanı telafi edebilmek için büyük bir çaba harcar. Yetmişli yıllardan itibaren daha çok evinde yoğun bir yazma dönemine girerek bütün dünya ile ilişkisini keser. Yedek subay okulunda başladığı sigara tiryakiliğinin etkisiyle yakalandığı akciğer kanserinden kurtulamayarak evinde vefat eder.

2-Faik Baysal'ın Edebi Kişiliği

Olayları anlatırken kişilerin duygu ve düşüncelerini mekân betimlemeleriyle vermesi bakımından başarılı bir yazardır. roman ve hikâyelerine uzun çevre tasvirleriyle başlayarak kahramanlarını daha iyi tanıtabilme çabası içine girmiştir. Çocukluk günlerinde yaşadığı mekânlar onun eserlerinin kaynağını oluşturmuş ve bu u tasvirler, hem eserin konusunu hem de kişilerin karakter yapılarını belirlemede son derece önemli rol almıştır.

3-Faik Baysal'ın Eserleri

  • Güller Kanıyordu
  • Ilgaz Teyze Öldü
  • Rezil Dünya
  • Sarduvan
  • Voli
  • Drina'da Son Gün
  • Ateşi Yakanlar
  • Perşembe Adası
  • Sancı Meydanı
  • Nuni
  • Militan
  • Tota
  • Terlikler
  • Ayın Ucunda - Şiirlerini Ayın Uçunda (1994) adlı kitabında topladı.
  • Elleri Sesinin Rengindeydi
  • Kırmızı Sardunya
  • Madam Bambu
Paylaş:
Yorumlar