Faruk Nafiz Çamlıbel'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika
Faruk Nafiz Çamlıbel'in Hayatı ve Eserleri

Faruk Nafiz Çamlıbel, Türk şair, siyasetçi, öğretmen. Hecenin Beş Şairi'nden biridir.
Doğum tarihi ve yeri: 18 Mayıs 1898, İstanbul
Ölüm tarihi ve yeri: 8 Kasım 1973, İstanbul

1- Faruk Nafiz Çamlıbel'in Hayatı

Üniversite eğitimi için önce tıp fakültesine giren şair, bu okulun karakterine uygun olmadığını görünce dördüncü sınıfta bu okuldan ayrılmıştır. İleri gazetesinin yazı işlerinde görev üstlenen Çamlıbel, Anadolu’yu gezmiştir. Kurtuluş Savaşı sona erince de, 1922 yılında Ankara’ya geçmiştir. 1922-1924 yıllarında Kayseri Lisesi’nde edebiyat öğretmenliği yapmıştır. Daha sonra Şark Vilayetleri Tetkik Cemiyeti üyesi olması sebebiyle Sivas, Erzurum, Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon’u dolaşmıştır. 1946 yılında siyasete atılmış, aynı sene İstanbul milletvekili seçilmiştir. Bu görevini 27 Mayıs ihtilaline kadar sürdürmüştür. Ömrünün son senelerini Arnavutköy’deki evinde geçirmiştir. 8 Kasım 1973 tarihinde, Akdeniz’de bir gezideyken Samsun gemisinde kalp yetmezliğinden vefat etmiştir.

2- Faruk Nafiz Çamlıbel'in Edebi Kişiliği

  • Beş Hececilerin en önemli ismidir.
  • Aruz ölçüsüyle yazdığı ilk şiirlerden sonra daha çok heceyi kullanmaya başlamıştır.
  • Aruzu tamamıyla terk etmeyen şair her iki vezni de ustaca kullanmıştır. "Şarkın Sultanları" ve "Gönülden Gönüle" şiirlerini aruzla yazmıştır.
  • “Sanat” adlı şiiriyle “memleketçi edebiyat” anlayışının öncülüğünü yapmıştır. Bu şiir, memleketçi şiirin ilk bilinçli bildirisi kabul edilir.
  • "Folklor" ve "Halk Edebiyatı" Faruk Nafiz Çamlıbel'in sanatını süsleyen önemli unsurlardır.
  • Hem bireysel duygularını hem de memleket konularını şiirlerinde işlemiştir.
  • Şiirlerindeki başlıca temalar aşk, hasret, tabiat, ölüm, kahramanlık ve ihtirastır.
  • Düş ile gerçeği kaynaştırdığı epik ve lirik özellikteki şiirler yazmıştır.
  • Realist-romantik özellikler taşır.
  • “Han Duvarları” şiiri çok ünlüdür.
  • Behçet Kemal Çağlar ile birlikte Onuncu Yıl Marşı'nın sözlerini yazmıştır. Bu marşla, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini ve hedeflerini anlatmıştır. Faruk Nafiz Çamlıbel, şiirlerinde "Çam Deviren", "Akıllı Ozan", "Kalender" ve "Deli Ozan" gibi takma adlar kullanmıştır.
  • Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nda da etkili bir isimdir.

3- Faruk Nafiz Çamlıbel'in Eserleri

  • Şarkın Sultanları (1918)
  • Gönülden Gönüle (1919)
  • Dinle Neyden (1919)
  • Çoban Çeşmesi (1926)
  • Suda Halkalar (1928)
  • Bir Ömür Böyle Geçti (1933)
  • Elimle Seçtiklerim (1934)
  • Akarsu (1937)
  • Tatlı Sert (Mizah Şiirleri, 1938)
  • Akıncı Türküleri (1938)
  • Heyecan ve Sükun (1959)
  • Zindan Duvarları (1962)
  • Han Duvarları (Seçme Şiirler, 1969
  • Roman
  • Yıldız Yağmuru (1936)
  • Tiyatro İlk Göz Ağrısı (1922)
  • Sevk-i Tabîî (1925'te sahnelenmiş; basılmamış eser)
  • Canavar (1926)
  • Akın (1932)
  • Özyurt (1932)
  • Kahraman (1933)
  • Ateş (1939)
  • Dev Aynası (1945’te oynanmış; basılmamış eser)
  • Yayla Kartalı (1945)
  • Mektep Temsilleri
  • Bir Demette Beş Çiçek (1933)
  • Yangın (1934)
  • Belki Birgün (1946)
Paylaş:
Yorumlar