Halide Nusret Zorlutuna'nın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Halide Nusret Zorlutuna, Türk şair, yazar, öğretmen.

Doğum tarihi ve yeri: 1901, İstanbul
Ölüm tarihi ve yeri: 10 Haziran 1984, İstanbul

1-Halide Nusret Zorlutuna'nın Hayatı

1901 yılında  İstanbul’da doğan Zorlutuna, babasının Kerkük’e mutasarrıf olarak atanmasıyla eğitim hayatına burada başlamıştır. Arapça ve Farsça öğrenmiştir. Şairlik ve yazarlığının temelini oluşturan Kerkük’ten sonra 1919’da yeniden İstanbul’a gelen Halide Nusret’in yaşamı, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde Türk edebiyatının görüntüsüne benzetilmiştir.

Eğitimine   İstanbul'da devam eden Halide Nusret, babasının ölümünden sonra geçim kaygısıyla öğretmenliğe başlamıştır. Binbaşı Aziz Vecihi Bey’le evlenmesi öğretmen olarak Anadolu’nun pek çok yerini gezmesine olanak sağlamıştır. Halide Nusret, işgali sırasında İstanbul Kız Lisesi’nde öğretmenlik yapmış, Anadolu’da geçen öğretmenlik yıllarında öğrencileriyle edindiği tecrübeleri Benim Küçük Dostlarım adını verdiği kitabında kaleme almıştır. Kırklareli, Kars, Karaman, Urfa, Maraş, Sarıkamış, Ankara onun öğretmenlik yaptığı Anadolu şehirleridir. 33 yıllık öğretmenlik yaşantısını 1957’de noktalayan Zorlutuna, geri kalan ömrünü çocukları Hüseyin Avnullah Ergün ve Emine Işınsu’ya olduğu gibi memleketin tüm çocuklarına ve annelerine analık yaparak geçirmiş. Anneler Birliği derneği başta olmak üzere çeşitli sivil toplum kuruluşları ve yayın organlarına destek vermiştir.

İmanlı bir Müslüman kadını kimliğiyle çocuklarına “Gerçek bir müslüman doğru ve namuslu olunuz." diyen Zorlutuna vasiyetiyle Türk milletinin yeni başkentinde hem ailesinin hem de milletinin saygısına mazhar olarak vefat etmiştir.

2-Halide Nusret Zorlutuna'nın Edebi Kişiliği

Kurtuluş Savaşı'nın etkisi ve heyecanıyla milli edebiyat akımına katılmıştır Kadın duyarlılığıyla işlediği şiirlerinin yanı sıra hikaye, deneme, roman türlerinde de eserler veren Zorlutuna, Millî edebiyat akımı içinde değerlendirilen şiirlerinde hececi anlayışına bağlı kalmıştır.

3-Halide Nusret Zorlutuna'nın  Eserleri

  • Şiir:
    • Geceden Taşan Dertler (1930)
    • Yayla Türküsü (1943)
    • Yurdumun Dört Bucağı (1950)
    • Ellerim Bomboş (1967)
    • Git Bahar
    • Sevmek
  • Roman:
    • Küller (1921)
    • Sisli Geceler (1922)
    • Gül'ün Babası Kim (1933)
    • Aşk ve Zafer (1978)
  • Hikaye:
    • Büyük Anne (1971)
    • Aydınlık Kapı (1974)
    • Benim Küçük Dostlarım (1948)
  • Hatıra:
    • Bir Devrin Romanı, Kültür Bakanlığı Yayınları Ankara, (1978)
Paylaş:
Yorumlar