İnci Aral'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 4-5 dakika

İnci Aral, Türk öykü ve roman yazarı.

Doğum tarihi ve yeri: 27 Kasım 1944, Denizli

1- İnci Aral'ın Hayatı

Aral, 27 Kasım 1944’te ailenin ikinci çocuğu olarak Denizli’de dünyaya gelmiştir. Orman mühendisi  olan babası Şahabettin Bey’in görevi sebebiyle dokuz yaşına kadar Denizli, Bolu ve Manisa gibi şehirlerde yaşamıştır. Henüz otuz beş yaşındayken babası felç geçirince yazarın hayatı tamamen değişmiştir. Bu durum bir bakıma ailenin parçalanışının başlangıcı olmuştur. Kısmi felç geçiren babası, duruma katlanamayarak kızının gözleri önünde intihara teşebbüs etmiştir. Bu trajik olayın üstünden çok uzun bir zaman geçmeden henüz kırk yaşındaki babası ikinci kalp krizini geçirerek vefat etmiştir. Aral ailesiyle birlikte Bursa’daki halasının yanına taşınmıştır. Annesi Ayfer Hanım, Orman İdaresi’nde kâtibe olarak çalışmaya başlamıştır. Aral ise İpekçilik Yokuşu’ndaki Yirmi Üç Temmuz İlkokulu’nda dördüncü sınıf öğrencisi olarak eğitimine devam etmiştir. Çelebi Mehmet Ortaokulu'na yakın bir evde kiracı olarak oturmuşlar. Fakat ne yazık ki bu durum da uzun sürmeyerek Ayfer Hanım, hayatın bu ağır yüküne dayanamayıp eşi gibi beyin kanaması geçirmiştir. İnci Aral, bu acıyı şöyle anlatır: "Yüksek tansiyonu ve migreni vardı. Tansiyon o yıllarda tedavi edilemiyordu. Annem de otuz beş yaşında beyin kanaması ve felç geçirdi. Babamdan iki yıl sonra aynı nedenle annemi de kaybettim. Evimiz, yuvamız dağıldı"

Aral, on bir yaşında annesini de kaybetmiştir. Yazarı Bursa’daki halası, kız kardeşi Sevil’i ise Muğla’daki halası yanına almıştır. Ağabeyi yatılı okulda okumaktadır. Bu son olaylarla aile tamamıyla parçalanmıştır. Yazarın çocukluğunun bu üzücü travmaları, ilerleyen yıllarda kaleme aldığı edebi eserlerine de yansımıştır. Manisa Kız Öğretmen Okulu’nda parasız yatılı olarak öğrenimini sürdürmeye başlamış, orada edebiyata olan ilgisi daha da artmıştır. Okulu bitirdikten sonra da Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nde yüksek eğitimine devam etmiştir.

Okuldan mezun olduktan sonra Samsun Kız Öğretmen Okulu’nda yirmi yıl süren öğretmenlik hayatına başlamıştır. İlk evliliğini gerçekleştiren yazar, Manisa’ya yerleşmiş ve burada on yıl kadar kalmıştır.1974'te boşanmıştır. Bu ilk evliliğinden iki oğlu olmuştur. 1978’de İzmir, Bornova'da yedi ay öğretmenlik yapmıştır. Yine 1978'de ikinci evliliğini Ali Gür ile gerçekleştirmiş ve Ankara’ya yerleşmiştir. 12 Eylül döneminden önce Gazi Eğitim’de çalışmış, 12 Eylül’den sonra Bağdat Orta Okulu’na sürülmüş, burada da fazla kalamayarak geçici görevle Talim Terbiye’de resim öğretmenleri için sanat eğitimi programı hazırlayan bir komisyonda görev almıştır. Bir buçuk yıl süren bu görevinden yazar Bağdat Orta Okulu’ndan emekliye ayrılmıştır. “Sol düşünce” içinde yer alan yazar, 1980’den sonra takibata uğramış, 1982'de Cumhurbaşkanı hakkında dilekçe veren Aziz Nesin gibi sanatçı ve aydınlar arasında yer almış, “Dilekçe” davası olarak adlandırılan bu hukuksal sorgulama yazarın 1984’teki beraatıyla sonuçlanmıştır. İnci Aral halen İstanbul’da Çengelköy’deki evinde eşi Ali Gür ile birlikte yaşamaktadır.

Yazarın yayın hayatına girmesi 1976'da Ağda Zamanı adlı ilk öykü kitabında yer alan ilk dört öyküsünü Varlık ve Türk Dili dergilerine göndermesiyle başlamıştır. Bu dergilerde yayınlanan öyküleri büyük beğeni toplamış daha sonra kaleme aldığı öyküleri Dönemeç, Soyut, Türkiye Yazıları ve Sesimiz dergilerinde yayımlanmıştır. Ardı ardına birçok roman yazan sanatçı, birçok da ödül almıştır. TRT için Kirli Sarı adlı üç bölümlük dizi ile Buluşma adlı bir sinema senaryosu bulunmaktadır. Yazar verimli çalışmalarını sürdürmektedir. Yazar, 2003 Aralık ayında kurulan “PEN Türkiye Kadın Yazarlar Komitesi”nin kuruluşunda görev almıştır. 2007 yılında Uluslararası PEN Yazarlar Derneği'nde onur kurulu üyesi olan ve son yıllarda aynı derneğin başkanlığını yapan Aral, aynı zamanda Edebiyatçılar Derneği üyesidir.

2- İnci Aral'ın Edebi Kişiliği

Aral öykü ve romanlarında genellikle kadın-erkek ilişkilerini, sevgiyi, kadının kimliğini, bağlılık ve özgürlük sorunlarını ele almış; insan ilişkilerini irdelemiştir.

Aral'ın kullandığı doğal, sıcak ve içten bir anlatımı vardır. Aral hikâye ve romanlarında sosyal, siyasi, ailevi, çeşitli olayları postmodern bir yaklaşımla ele almıştır.

3- İnci Aral'ın Eserleri

  • Öykü:
    • Ağda Zamanı (1979)
    • Kıran Resimleri (1984)
    • Uykusuzlar (1984)
    • Sevginin Eşsiz Kışı (1986)
    • Gölgede Kırk Derece (2000)
    • Anlar İzler Tutkular (2003)
    • Ruhumu Öpmeyi Unuttun (2006)
    • Unutmak (2008)
  • Roman:
    • Ölü Erkek Kuşlar (1991)
    • Yeni Yalan Zamanlar (1994)
    • Hiçbir Aşk Hiçbir Ölüm (1997)
    • İçimden Kuşlar Göçüyor (1998)
    • Mor (2003)
    • Taş ve Ten (2005)
    • Safran Sarı (2007)
    • Unutmak (2009)
    • Sadakat (2010)
    • Şarkını Söylediğin Zaman (2011)
  • Anlatı:
    • Anılar İzler Tutkular

4- İnci Aral'ın Ödülleri

  • 1980 - Akademi Kitabevi İlk Kitap Öykü Başarı Ödülü Ağda Zamanı ile
  • 1983 - Nevzat Üstün Öykü Ödülü Kıran Resimleri ile
  • 1991 - Yunus Nadi Roman Armağanı Ölü Erkek Kuşlar ile
  • 2004 - Orhan Kemal Roman Ödülü
Paylaş:
Yorumlar