Memet Baydur'un Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Memet Baydur, Türk oyun yazarı. 

Doğum tarihi ve yeri: 9 Ağustos 1951, Ankara
Ölüm tarihi ve yeri: 24 Kasım 2001, İstanbul

1- Memet Baydur'un  Hayatı

9 Ağustos 1951, Ankara'da doğan yazar, Ortaöğrenimini Ankara'da Ata­türk Lisesi ve Gazi Lisesi'nde tamamlayarak, İngiltere'ye gitti. Bir süre Londra Üniversitesi'nde sosyoloji okumuş  (1974-1978), diploma almadan son sınıfta okulu bırakmıştır. Türkiye'ye dönmeyip Londra ve Paris'te yaşamış, Afrika'ya gitmiş, burada dört Kenya Toplu İletişim Okulu'nda "Sinema Tarihi ve Sinematografı" dersleri vermiştir.

Madrid'de Uluslararası Akdeniz Tiyatrosu Enstitüsü'nün kurucuları arasına girmiş, tiyatro üstüne İspanyolca ve Fransızca denemeler yazmıştır. Oyunlarından birkaçı İngilizce, Fransızca ve İspanyolca' ya çevrilmiştir. 1992'de Bonn Tiyatro Bienali'nin Türkiye danışmanlığını yaparak , Uğur Mumcu Araştırmacı Gazetecilik Vakfı'nda sinema dersleri vermiştir. 1979'da Yeni İnsan'da ilk yazısı çıkan Baydur, öykü ve yazılarını Milliyet Sanat, Gösteri, Kitaplık ve Sanat Dünyamız dergilerinde yayınlamıştır. Cumhuriyet gazetesinde "Kuşbakışı" başlığıyla köşe yazıları yazmıştır.

2- Memet Baydur'un Edebi kişiliği

Oynanan ilk oyunu Limon, Devlet Tiyatrosu'nda sahnelendi. (1987). Öteki oyunları da Devlet Tiyatroları ve çeşitli illerin şehir tiyatroları oynadı. Tüm oyunları kitap haline getirildi.

Limon'la Sanat Kurumu, Yangın Yerinde Orkideler'le Sanat Kurumu ve Avni Dilligil Tiyatro Ödüllerine değer bulundu. 

Her oyununu büyük bir oyunun parçaları olarak düşündüğünü ifade eden Baydur, öyküleri ve özellikle sahnelenmiş oyunlarıyla ünlenmiş bir yazardır. Sahneye konan ilk oyunu Limon, Devlet Tiyatrosu'nda  oynanmıştır. (1987). Öteki oyunları da Devlet Tiyatroları ve çeşitli illerin şehir tiyatroları oynanmış, Tüm oyunları kitap haline getirilmiştir.

Limon'la Sanat Kurumu, Yangın Yerinde Orkideler'le Sanat Kurumu ve Avni Dilligil Tiyatro Ödüllerine değer bulundu.

3- Memet Baydur'un Eserleri

  • Tiyatro:
    • Cumhuriyet Kızı (1990),
    • Yangın Yerinde Orkideler (1991),
    • Toplu Oyunları I (1993, Dağımı, Limon, Yalnızlığın Oyuncakları, Kadın İstasyonu),
    • Toplu Oyunları II (1993, Düdüklüde Kıymalı Bamya, Aşk, Vladimir Komarov),
    • Güne Bakan Cam Kırıkları (2003),
    • Tensing (1994),
    • Toplu Oyunları III (1994, Yeşil Papağan Ltd., Sevgi Ayakları, Kamyon),
    • Kutu Kutu (1995).
    • Yalnızlığın Oyuncakları (Tiyatro Anadolu Dergisi, Güz 1989) basıldı ve oynandı. Kadın İstasyonu, İnönü Vakfı Tiyatro Ödülü'nü kazandı ve yurtdışında Richard Martin Tiyatrosu'nda sahnelendi. Kamyon, Maskeli Süvari ve Düdüklüde Kıymalı Bamya adlı oyunları 1991'de, Vladimir Komarov ise 1993'te sahnelendi.
  • Öykü:
    • Gözün Kahverengi Suyu
  • Deneme:
    • Ucello'nun Kuşları (ö.s. İletişim Yayınları, 2002).

4-  Memet Baydur'un Ödülleri

  • 1984, Sanat Kurum En Başarılı Oyun Yazarı, Limon
  • 1988, İnönü Vakfı Tiyatro Ödülü - İkincilik
  • 2000, 4. Afife Tiyatro Ödülleri, Cevat Fehmi Başkut Özel Ödülü, (Güne Bakan Cam Kırıkları), İlk Kez O Yıl Sahnelenmiş Olan En Başarılı Yerli Oyunun Yazarı
Paylaş:
Yorumlar