Necip Fazıl Kısakürek'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 5-6 dakika
Necip Fazıl Kısakürek'in Hayatı ve Eserleri

Necip Fazıl Kısakürek, Türk şair.

Doğum tarihi ve yeri: 26 Mayıs 1904, İstanbul
Ölüm tarihi ve yeri: 25 Mayıs 1983, İstanbul

1- Necip Fazıl Kısakürek'in Hayatı

Ünlü yazar 26 Mayıs 1904’te İstanbul’da dünyaya gelmiştir. Kahramanmaraşlı bir ailenin tek evladı olan yazara Ahmet Necip ismi verilmiştir. Yazarın çocukluk yılları emekli hakim olan dedesinin Çemberlitaş’taki konağında geçmiştir. Sema isminde bir kız kardeşi olan Necip kardeşinin 5 yaşında vefat etmesi ve ardından da annesinin vereme yakalanması ile Heybeliada’ya taşınmak zorunda kalmıştır. Zekâsı ile hayranlık uyandıran Necip henüz 5-6 yaşlarında iken okuma yazmayı emekli hâkim olan dedesinden öğrenmiştir.1916 yılına kadar Emin Efendi isimli sarık giyen bir hoca tarafından mahalle mektebinde eğitim almıştır. Orta öğrenimini ise Amerikan Koleji’nde tamamlamıştır. Necip şiirle Bahriye Mektebinde okumaya başladığı dönemde tanışmıştır. Yazar şiirlerine validesinin ısrarı üzerine başlamıştır. İstanbul’da yaşanan işgal ve ayaklanmalar nedeni ile annesini de alarak dayısının yanına Erzurum’a taşınmıştır. Yazar genç yaşında babasını kaybetmiştir.

Fazıl 1921 yılında edebiyat medresesinde öğrenim görmeye başlamıştır. Yazar bu medresede felsefe eğitimi almıştır. Necip 1922 yılında Yeni Mecmuada yayınlanan şiirleri ile yavaş yavaş bir hayran kitlesine hitap etmeye başlamıştır. Edebiyat Fakültesinde Necip’e Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi gibi dönemin ünlü yazarları hocalık etmiştir. 1924 yılında felsefe bölümünden başarı ile mezun olan Necip Avrupa’ya okumaya gönderilecek öğrenciler için düzenlenen sınava girmiştir. Sınavda gösterdiği başarı ile yurt dışına okumaya giden Necip Fransa’da felsefe öğrenimine de devam ederek okulunu bitirmiştir. 1925 yılında ise ilk şiir kitabı olan Örümcek Ağı adı kitabı yayınlamayı başarmıştır. İkinci kitabı Kaldırımlar ise 1928 yılında yayınlanmıştır. Daha sonraki kitabı Ben ve Ötesi kitabı da yayınlandıktan sonra Necip üne kavuşmuştur. Yazar 30 yaşına gelmeden ardı ardına yayınlanan kitapları ile zaten herkes tarafından bilineceğinin mesajlarını vermekteydi.

Fransa eğitiminin ardından ülkeye dönen Necip dönemin bankalarından olan Osmanlı Bankası’nda çalışmaya başlamıştır. Bu bankanın farklı illerde bulunan şubelerinde hizmet veren Necip 5 Ağustos 1929 yılında Ankara’ya giderek 9 yıl İş Bankasında muhasebe müdürü olarak çalışmıştır. Daha sonra İstanbul’a yeniden dönen Necip 1939- 1943 yıllarında birçok köklü okulda eğitmen olarak görev yapmıştır. 1934 yıllında bohemliğini en yoğun yaşadığı zamanlarda Abdülhakim Arvasi ile tanışması ile yazarın tüm tiyatro eserlerinde yer alan ahlak felsefesinin temelini oluşturduğu dönemdir.

İsmet Paşa’yı ve Cumhuriyet Halk Partisi’ni sıkça eleştiren yazılar kaleme aldığı için hakkında açılmış çok sayıda dava ve yüz yıllar sürecek ceza istemleri ile hapse atılmıştır. Yazılarının 163. maddeye aykırı kabul edilmesi nedeni ve bazı gerekçeler ile sıklıkla cezaevinde misafir olmuştur. Yazar mahpus hayatını anlatmak için Cinnet Mustatili isimli eserini kaleme almıştır.

Necip Fazıl 1941 yılında Fatma Neslihan Balaban Hanımefendi ile hayatını birleştirmiştir. Kendisi tek çocuk olarak büyüdüğü için büyük bir aile kurmayı çok isteyen Necip Bey’in beş çocuğu dünya gelmiştir. Yazar 1942 yılında askerlik yaptığı dönemlerde yayınladığı siyasi içerikli bir yazıdan dolayı hapis cezası almıştır. Necip ilk kez mahkûm olmuş ve hapishane ile tanışmıştır. 1943 yılında ise Büyük Doğu isimli bir dergi çıkarmaya başlamıştır. 1949 yılında ise Büyük Doğu Cemiyeti’ni kurmuş ve ülkenin dört bir yanında konferanslar vermeye başlamıştır. Pek bir hevesle yayınlamaya başladığı Büyük Doğu sıkça toplatıldı ve yasaklandı. Yasak dönemlerinde Necip Fazıl fıkra ve yazılarını günlük çıkarılan gazeteler üzerinden severleri ile buluşturmaya devam etmiştir. Dini ve siyasi içerikli pek çok konuyu yazılarında ve eserlerinde ele almıştır. Yazar hala ders kitaplarında okutulan pek çok eseri geride miras bırakarak 25 Mayıs 1983 yılında aramızdan ayrılmıştır. Ünlü yazar Eyüp Sultan Mezarlığına defnedilmişdir.

2- Necip Fazıl Kısakürek’in Edebi Kişiliği

Necip Fazıl; Kaldırımlar, Ben ve Ötesi, Örümcek Ağı, Sonsuzluk Kervanı, Şiirlerim ve Çile gibi pek çok şiirini ve Aynadaki Yalan, Kafa Kâğıdı, Ruh Burkuntularından Hikâyeler isimli öykü ve romanlarını geride bırakmıştır. Yazar fıkra, makale ve anı yazıları ile de sıkça günlük gazeteler üzerinden düşüncelerini ve hayata karşı duruşunu gösteren yazılar yayınlamıştır.1930’lu yılların ardından Necip Fazıl özgün şiirden uzaklaşarak Mistik şiire yönelmiştir. Şiiri Allah’ı ara yolunda bir vasıta olarak görmeye başlamıştır. Şair şiirlerinde çağdaş insanın bunalımlarını sağlam bir dil yapısı ile ve trajik öğelere dayalı olarak anlatmıştır. Türk şiirinde gizemli bir hava oluşturmuştur. Kendinden sonra gelen pek çok şairi ve sanatçıyı hem konu olarak hem de üslup olarak etkilemiştir. Tiyatro eserlerinde genellikle korku ve kaygı dolu anlatımlara yer vermiştir. 26 Mayıs 1980’de Türk Edebiyat Vakfı tarafından Şairler Sultanı ödülünü almıştır. Daha sonra ise Yılın fikir ve sanat adamı seçilmiştir. Zamanında sıkça eleştirdiği CHP tarafından da piyes yarışması birinciliği bulunmaktadır. Diğer aldığı ödül ise 1981 yılında İman ve İslam Atlası ile Türkiye Milli Kültür Vakfı Kültür Armağanı’dır.

3- Necip Fazıl Kısakürek’in Eserleri

  • Şiirleri:
    • Örümcek Ağı (1925)
    • Kaldırımlar (1928)
    • Ben ve Ötesi (1932)
    • Sonsuzluk Kervanı (1955)
    • Çile (1962)
    • Şiirlerim (1969)
  • Öykü ve Romanları:
    • Ruh Burkuntularından Hikayeler (1965)
    • Aynadaki Yalan (1980)
    • Kafa Kağıdı (1984)
  • Monografi - Makale - Fıkra - Hatıraları:
    • Birkaç Hikaye Birkaç Tahlil (1933)
    • Namık Kemal (1940)
    • Çerçeve (1940)
    • Son Devrin Din Mazlumları (1969)
    • Hitabe (1975)
    • İhtilal (1975)
    • Yılanlı Kuyudan (1970
    •  Hac (1973)
    • Babıali (1975)
    • İman ve İslam Atlası (1981)
  • Tiyatro:
    • Tohum (1935)
    • Bir Adam Yaratmak (1938)
    • Künye (1940)
    • Para (1942)
    • Namı Diğer Parmaksız Salih (1949)
    • Reis Bey (1964)
    • Abdülhamit Han (1969)
Paylaş:
Yorumlar