Neşet Ertaş'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Neşet Ertaş'ın Hayatı ve Eserleri

Neşet Ertaş, Türk halk ozanı ve halk müziği şarkıcısı.

Doğum tarihi ve yeri: 1938, Çiçekdağı
Ölüm tarihi ve yeri: 25 Eylül 2012, İzmir

1- Neşet Ertaş'ın Hayatı

1938 senesinde Kırşehir'in Çiçekdağı ilçesinde dünyaya geldi. Babası bağlama ustası Muharrem Ertaş'tır. Ertaş, ilkokula gittiği yıllarda önce keman, sonra da bağlama çalmayı öğrendi. Babası Muharrem Ertaş ile birlikte yörenin düğünlerinde sazı ile türküler söylemeye başladı. Ertaş, etkilendiği tek kişinin babası Muharrem Ertaş olduğunu söyler. 14 yaşında çalışmak için İstanbul'a gider bir süre sonra Şençalar Plak Şirketi'nin sahibi olan Kadri Şençalar Neşet Ertaş'ı dinler ve çok beğenir. ''Neden Garip Garip Ötersin Bülbül'' adlı ilk plağı 1957 yılında Şençalar Plak tarafından piyasaya çıkarılır. Neşet Ertaş bu arada Beyoğlu'nda bir gazinoda da sahneye çıkmaktadır. 2 yıl İstanbul'da çalıştıktan sonra Ankara'da da çeşitli gazinolarda sahne alır. Bu dönemlerde Leyla Hanım'la evlenir. Neşet Ertaş 3 çocuk babasıdır. 1962'de askerliğini yaptıktan sonra artık bilinen ve kendi derlediği türkülerle aranan bir halk sanatçısı olmuştur. 1978 yılında geçirdiği felç rahatsızlığı üzerine 1979'da tedavi olmak için Almanya'ya gider. Tedavisinin ardından müzik hayatına Almanya'da devam eder. Çocuklarının eğitim hayatı ve kendi sanat çalışmaları için uzun süre Almanya'da yaşayan Ertaş 2000 yılında Türkiye'de verdiği konserle yeniden ülkesinde müzik hayatına dönmüştür.

25 Eylül 2012 tarihinde İzmir'de tedavi gördüğü hastanede yaşamını yitiren Ertaş'ın cenazesi Kırşehir Bağbaşı Mezarlığı'nda toprağa verilmiştir. Mezarı ise babası Muharrem Ertaş'ın yanındadır.

2- Neşet Ertaş'ın Edebi Kişiliği

-Bağlamalarını oyma tekne yapan ustalara yaptırmayı tercih eden sanatçı, bağlamalarına 7 tel takıp, kendi sesine göre akort yaptığını söylemektedir.

-Sanatçı tam bir bağlama ustasıdır. Onun bağlamasındaki bazı sesleri, başka bağlamalarda duymak mümkün olmamıştır. Sanatçı bunu bağlamasındaki perde ayarlarını kendisinin yapmasından kaynaklandığını söylemiştir.

-Sanatçının çok sayıda bestesi bulunmaktadır.

-Sanatçı kendisine ait türkülerin son kıtasında "Garip" mahlasını kullanmıştır.

-Sanatçı en çok "Bozlak" türünde söylemiştir.

-Sanatçı hiç bir sanatçıya eşlik etmemiştir.

-Sanatçı sevgiliye duyulan aşk ve özlem konularını işlemiş, bazı şiirlerinde doğa, gurbet ve insanlara belli mesajlar vermeye çalışan şiirler de yazmış ve okumuştur. Allah aşkı, insan hakkı ve sevgisi, ana ve babaya duyulan özlem, ilim ve cehalet, memleket hasreti, ölüm gibi konular da şiirlerinde zaman zaman görülen konulardır.

-Sanatçı Türkiye'de Halk Müziği'inin son zamanlarda yetiştirdiği en önemli ses, saz ve güfte yazarlarından birisidir.

-Sanatçı dünyada robot heykeli yapılmış ilk sanatçıdır. Android heykeli dünyaca ünlü heykel sanatçısı Adil Çelik tarafından yapılmış, Kırşehir Neşet Ertaş Gönül Sultanları Kültür Evi'nde yerini almıştır.

3- Neşet Ertaş'ın Eserleri

  • Albümleri
    • 1957 - Neden Garip Garip Ötersin Bülbül
    • 1960 - Gitme Leylam

    • 1979 - Türküler Yolcu
    • 1985 - Sazlı Oyun Havaları

    • 1987 - Türkülerle Yaşayan Efsane Deyişler Bozlaklar Türküler

    • 1988 - Gönül Ne Gezersin Seyran Yerinde

    • 1988 - Kendim Ettim Kendim Buldum

    • 1988 - Kibar Kız

    • 1989 - Hapishanelere Güneş Doğmuyor

    • 1989 - Sazlı Sözlü Oyun Havaları
    • 1990 - Gel Gayri Gel
    • 1992 - Şirin Kırşehir

    • 1993 - Kova Kova İndirdiler Yazıya
    • 1995 - Seçmeler 2
    • 1995 - Seçmeler 3
    • 1995 - Seher Vakti
    • 1995 - Altın Ezgiler 3
    • 1995 - Benim Yurdum

    • 1997 - Nostalji 1
    • 1998 - Ölmeyen Türküler 2

    • 1999 - Ölmeyen Türküler 3
    • 1998 - Gönül Yarası
Paylaş:
Yorumlar