Nüzhet Erman'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Nüzhet Erman, Türk bürokrat ve şair.

Doğum tarihi ve yeri: 28 Nisan 1926.
Ölüm tarihi ve yeri: 11 Kasım 1996, Ankara.

1- Nüzhet Erman'ın Hayatı

28 Nisan 1926'da İstanbul´da doğan şair , babasının görevi nedeniyle ilköğrenimini Konya´da, orta öğrenimini Siirt ve Isparta´da, lise öğrenimini Afyon´da tamamlamıştır. 1947'de Mülkiye´den mezun olmuş ve Hukuk Fakültesi'nin fark derslerini vererek Hukuk Diploması da almıştır. Komiser muavini olarak göreve başlayan şair sırasıyla Ankara ve Tekirdağ Il Maiyet Memurluğu, Kazan Bucak Müdürlüğü, Demirköy Kaymakam Vekilliği , Güney, Akcadağ, Kızılcahamam ve Altındağ Kaymakamlıklarında görev yapmıştır.

27 Mayıs 1960'ta Ilgaz Kaymakamlığı'na atanan şair 13 Ekim 1960'de görevinden istifa etmiştir. 1960-1966 yılları arasında Danıştay Kanun Sözcülüğü ve Başyardımcılığı, Anayasa Mahkemesi Raportörlügü görevlerinde bulunmuştur. 1966'da Nevşehir valiliğine atanarak sonrasında, sırasıyla Antalya, Rize, Muğla ve Tekirdağ illerinde valilik yapmıştır. 1980'de emekli olmuş, 1980 sonrası Gazi Üniversitesinde iki dönem Inkilap Tarihi Dersi okutmuştur. Şair 11 Kasım 1996'da Ankara'da vefat etmiştir.

Şairin ilk şiirleri öğrencilik yıllarında Çocuk Sesi gibi dergilerde yayımlanmıştır. Lise yıllarında Ülkü, Servet-i Fünun ve Varlık dergilerinde, 1942'den sonra ise Yedigün, İnkilapcı Genclik, Millet, Kaynak, Ülkü, Varlık, Hisar ve Türk Dili Dergilerinde şiirleri yayımlanmıştır.

11.Kasım 1996 tarihinde, kısa süren bir rahatsızlığın ardından, Ankara'da yaşama veda eden şairin anısına, genç sairleri desteklemek, onları yazın dünyasına kazandırmak amacıyla, her yıl 'Nüzhet Erman Şiir Ödülü' düzenlenmektedir.

2- Nüzhet Erman'ın Edebi Kişiliği

Erman’ın şiirlerinde lirizme dikkat etmek gerekir. Şair bir çok şiirinde Anadolu coğrafyasına ait dekorlara başvurmuştur. Bir arının yaptığı petek, bir iğde ağacı, bir ağaç gölgesi veya bir çardak şair için o coğrafyaya açılmak anlamına gelmiştir. Şiirlerinin ana temasını oluşturan en önemli unsur, içinde yaşayan insanıyla birlikte Anadolu coğrafyasıdır.

3- Nüzhet Erman'ın Eserleri

  • Şiir:
    • Yeşil
    • A Benim Canım Efendim
    • Anadolu
    • Hem Hürriyet Hem Ekmek
    • Gazi Mustafa Kemal Atatürk
    • Türk
    • Halk Haktır
    • Her gün Yeni Doğarız
    • Ecdad
Paylaş:
Yorumlar