Refik Halit Karay'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Refik Halit Karay, Türk yazar.

Doğum tarihi: 15 Mart 1888, İstanbul
Ölüm tarihi : 18 Temmuz 1965, İstanbul

1- Refik Halit Karay'ın Hayatı

1888 yılında İstanbul’da doğan Karay, Galatasaray Lisesi’nde ve Hukuk Fakültesinde eğitim almış, bir süre memurluk yapmış, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra gazetecilik ile uğraşmaya başlamıştır. Gazetede çıkan yazıları yüzünden ilk önce Sinop’a daha sonra Çorum, Ankara ve Bilecik’e sürgün olarak gönderilmiştir. Sürgünden dönüşünde bir süre Robert Kolej'de Türkçe öğretmenliği yaptıktan sonra, Posta-Telgraf Umum Müdürlüğü'ne atanır. Bu sırada Hürriyet ve İtilaf Fırkası'na üye olur, Aydede adlı siyasi mizah dergisini çıkarmaya başlar.
1909 yılında girdiği Tercüman-ı Hakikat gazetesinde mütercimlik ve muhabirlik yapan yazar, Fecriâtî topluluğuna katılır ve "Kirpi" imzasıyla mizah dergisi Kalem'e yazılar yazmaya başlar.

İstiklal Savaşı aleyhine yazdığı yazılardan ötürü vatan hainliğiyle suçlanan yazar,
Yüzellilikler listesine alınır. Uzun süre yurt dışında, Beyrut ve Halep'te sürgün yaşadı. Mustafa Kemal Atatürk'e yazdığı şiir ve mektuplarla, Yüzellilikler listesindekilerin affedilmesinde önemli rol oynar. 16 senelik sürgün hayatının ardından 1938 yılının Temmuz ayında yurda dönen Karay, 1948 yılında, Aydede dergisini tekrar yayımlamaya başlar.

Güçlü tekniği ile 20. yüzyıl romancıları arasında seçkin bir yere sahip olmuş, İstanbul'u bütün renk ve çizgileriyle yansıtarak Türkçeyi ustalıkla kullanan Refik Karay, Türk edebiyatına birçok eser kazandırmıştır.
18 Temmuz 1965’te İstanbul’da vefat eden Karay, Zincirlikuyu Mezarlığı'na defnedilmiştir.

2-Refik Halit Karay'ın Edebi Kişiliği

Yazar eserlerinde sade bir dil kullanmasına rağmen tasvir ve tahliller bakımından zengin bir anlatıma sahiptir. Anadolu’yu ve Anadolu insanının hayatını bu eserinde eleştirel bir yaklaşımla ele almıştır. Daha çok romanla uğraşan Halit, eserlerindeki güçlü gözlemleriyle dikkat çeker. Olayları ve kahramanları en ince ayrıntılarına kadar görmeyi başaran yazar, bu özelliğiyle eserlerinde yoğun bir gerçeklik duygusu uyandırmıştır. Eserlerindeki bir diğer önemli özellik ise türü ne olursa olsun mizaha ve tenkide yönelmesidir. Bunu özellikle hikâye ve romanlarında karakterler üzerinden yapmıştır.

3-Refik Halit Karay'ın Eserleri

  • Roman:
    • Yezid’in Kızı
    • Sürgün
    • Nilgün
    • Çete
    • Anahtar
    • Bugünün Saraylısı
    • İstanbul’un İç Yüzü
    • Sonuncu Kadeh
    • Yer Altında Dünya Var
    • Dişi Örümcek
    • İki Bin Yılın Sevgilisi
    • İki Cisimli Kadın
    • Karlı Dağdaki Ateş
    • Kadınlar Tekkesi
  • Öykü:
    • Gurbet Hikayeleri
    • Memleket Hikayeleri
  • Oyun:
    • Deli
  • Hiciv:
    • Kirpinin Dedikleri
    • Guguklu Saat
    • Sakın İnanma-Kanma-Aldanma
  • Anı-Deneme-Fıkra:
    • Bir Avuç Saçma
    • Agop Paşa’nın Hatıratı
    • Tanıdıklarım
    • Ay Peşinde
Paylaş:
Yorumlar