Samim Kocagöz'ün Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika

Samim Kocagöz, Türk romancı.

Doğum tarihi ve yeri: 13 Şubat 1916, Söke.
Ölüm tarihi ve yeri: 5 Eylül 1993, İzmir.

1- Samim Kocagöz'ün Hayatı

Asıl adı Hasan Samim Kocagöz olan yazar Söke'de dünyaya gelmiştir. Samim Kocagöz'ün babası Şükrü Bey’dir (1887-1954). Şükrü Bey’in eşi, Samim Vahide Hanım (1901-1964), İzmir eşrafından Osmanzâde ailesinden olup bu ailenin kökeni Şair Nedim'in yaşadığı dönemde şairler sultanı seçilen Osmanzâde Taip Efendi’ye dayanmaktadır.

İlkokulu Söke’de okuyan yazar Söke'de ortaokul olmadığı için iki yıl dedesi Ahmet Ağa'nın evinde, Hoca Ahmet Efendi'den özel dersler almıştır. 1930'da İzmir Erkek Lisesi'nin (şimdiki Atatürk Lisesi) orta kısmına kaydolan yazar altı yıl boyunca İzmir Erkek Lisesi'nde yatılı olarak öğrenim görmüştür . Yazıları, lise sıralarında İzmir'de çıkan Anadolu Gazetesi'nin edebiyat sayfasında yayımlanmıştır. Kocagöz, lise yıllarında Sabahattin Ali'nin eserlerini okumuş ve onlardan etkilenmiştir. 1936-1937 yıllarında liseyi bitiren Kocagöz, İstanbul Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü'ne yazılır. Fakülteyi bitirdikten sonra, Paris'e gitmeyi düşünen Kocagöz, savaş sebebi ile fikrini değiştirmiş ve Sanat tarihi öğrenimi için 1942'de, İsviçre Lozan'a gitmeye karar vermiştir.

1945'te İstanbul'a dönen yazar, aynı yılın sonuna doğru vatani görevini yerine getirmek üzere Giresun'a giderek askerliği sırasında yayımladığı "Fındık Yaprakları" hikâyesinde Giresunlulara hakaret ettiği gerekçesi ile Sivas’a sürgün edilmiştir. Siyasi sebeplerle iş bulamayan yazar ve eşi, babadan kalma beş yüz dönüm tarladan sağladıkları gelirle geçinmişlerdir . 27 Mayıs 1960 tarihinden sonra bir süre İzmir Devlet Konservatuarı'nda tiyatro tarihi ve edebiyat öğretmenliği, kısa bir süre de İzmir Ticaret Lisesi'nde edebiyat öğretmenliği yapan Kocagöz, 1963'te politikaya atılarak Türkiye İşçi Partisine girmiştir Sanatçılıkla aktif politikanın birlikte yürüyemeyeceğini anlamış 1970'te partiden ayrılmıştır. 29 Kasım 1991'de eşi Sevinç Hanım’ı kaybeden Samim Kocagöz, 5 Eylül 1993 tarihinde, geçirdiği bağırsak rahatsızlığı nedeniyle vefat ederek, Söke’de toprağa verilmiştir. 1939'da Ses dergisinde yayımladığı "Yarıntı" hikâyesi ile toplumcu gerçekçi çizgisinin ilk ürününü vermiştir. Gözlemci-gerçekçi bakış açısının kullanıldığı bu hikâye vasıtasıyla dikkatleri üzerine çeken yazar, elli yılı aşkın sanat hayatında, on iki hikâye kitabında topladığı toplam yüz kırk sekiz hikâye, on iki roman, bir inceleme kitapçığı, bir makaleler dizisi ve bir de anılarını topladığı kitap olmak üzere toplam yirmi yedi eser yayımlamıştır. "Sayılı Günler" ve "Islak Ekmek" adlı iki oyunu sahnelenme, “Yaşlı Kız” oyunu da dergide yayımlanma imkânı bulmuştur.

2- Samim Kocagöz'ün Edebi Kişiliği

Sanat yaşam içindir diyerek sanatını bu şekilde tanımlamıştır. Eserlerinde doğup büyüdüğü, yaşadığı, iyi bildiği yöreyi, insanlarını anlatmıştır. Batı Anadolu insanının ve daha çok Menderes Irmağı ile çevresinin hikâye ve romancısı olarak tanınmıştır. Romanlarında mitolojik unsurlardan tarihî bilgilere uzanan bir kültür zenginliği vardır. Gözlemlerini, bilgi ve birikimleriyle birleştiren Kocagöz, orijinal üslubu ile toplumcu anlayışını birleştirerek tarihî unsurlarla yüklü edebî eserler kaleme almıştır.

3- Samim Kocagöz'ün Eserleri

  • Öykü:
    • Telli Kavak (1941),
    • Sığınak (1946),
    • Güverte Yolcuları (Fahir Aksoy, Kemal Bilbaşar'la, 1947),
    • Sam Amca (1951),
    • Cihan Şoförü (1954),
    • Ahmet'in Kuzuları (1958),
    • Yolun Üstündeki Kaya (1964),
    • Yağmurdaki Kız (1967),
    • Gecenin Soluğu (1985).
  • Roman:
    • İkinci Dünya (1938),
    • Bir Şehrin İki Kapısı (1948?),
    • Yılan Hikayesi (1954),
    • On Binlerin Dönüşü (1957),
    • Kalpaklılar (1962),
    • Doludizgin (1963),
    • Bir Karış Toprak (1964),
    • Bir Çift Öküz (1970),
    • İzmir'in İçinde (1973),
    • Tartışma (1974),
    • Zar Kanat (1995),
    • Tartışma (1976),
    • Alandaki Delikanlı (1978),
    • Kalpaklılar, Doludizgin (1981),
    • Koca Tülü (1984),
    • Eski Toprak (1988),
    • Bu da Geçti Yahu (1989),
    • Baskın (1990).
  • Deneme:
    • Roman ve Yazarlık Onuru (1983)

3- Samim Kocagöz'ün Ödülleri

  • 1968 Türk Dil Kurumu Öykü Ödülü Yağmurdaki Kız ile
  • 1978 Lions Hikaye Ödülü Alandaki Delikanlı ile
Paylaş:
Yorumlar