Şemsettin Ünlü'nün Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 1-2 dakika

Şemsettin Ünlü, Türk şair, roman yazarı ve çevirmen.

Doğum tarihi ve yeri: 1 Eylül 1928’de Harput
Ölüm tarihi: 17 Ağustos 2019.

1-Şemsettin Ünlü'nün Hayatı

1 Eylül 1928’de Harput’ta doğan Ünlü, ilk ve orta öğrenimini Elazığ’da tamamlamış 1946’da Kuleli Askeri Lisesini bitirmiştir. 1948 yılında subay olmuş,1950'de İzmir Gaziemir Ulaştırma Okulu'nda ulaştırma temel eğitimi görerek mezun olmuştur. 1965’te ODTÜ İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi-İstatistik Bölümü’nden mezun olan Ünlü. 1970’te albay iken emekli olmuştur. Tübitak Yöneylem Araştırması Ünitesi'nde araştırmacı (1970-1972), GİMA'da genel müdür yardımcısı (1972-1974), OYAK'ta genel müdür yardımcısı (1974-1983), Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş.'de genel müdür olarak görev yapan Ünlü evli ve iki çocuk babası olup , Bursa'da yaşamaktadır.

Sanat hayatına şiirle başlayan Ünlü, 1950’den itibaren dergilerde şiirler, denemeler ve incelemeler yayımlamıştır. İlk şiiri, 1952 yılında Varlık Dergisi’nde yayımlanmıştır. Asıl ününü romanlarıyla yakalayan Ünlü 1986 yılında yayımladığı ilk romanı Yukarışehir Orhan Kemal Roman Armağanı’nı almıştır.1988’de yayımlanan Toprak Kurşun Geçirmez adlı ikinci romanı ile Madaralı Roman Ödülü’ne layık görülmüştür.

2- Şemsettin Ünlü'nün Edebi Kişiliği

Eserlerinde kendine has bir dil oluşturmaya çalışan Ünlü, romanlarındaki cümlelerini titizlikle kurmuştur. Ünlü şiirselliği yakalamak adına devrik cümleleri tercih etmiş ,romanlarında ise tasvirli anlatıma sıkça başvurmuştur. Halk dilinde kullanılan kelimeleri, atasözlerini, deyimleri, eski Türkçe sözcükleri anlatımın birer unsuru olarak kullanmıştır. Ayrıca yazarın, her üç romanında da “ve” bağlacını hiç kullanmaması oldukça dikkat çekicidir.

3-Şemsettin Ünlü'nün Eserleri

  • Şiir:
    • Durur Bakar İbrahim (1976),
    • Dirlik Düzenlik Türküleri (1980).
  • Roman:
    • Yukarışehir (1986),
    • Toprak Kurşun Geçirmez (1988),
    • Yüz Uzun Yıl (1993),
    • İsmet Paşa’nın Ağır Topları (2003).
  • Masal:
    • Büyülü Değirmen (1998).
  • Deneme:
    • Eksi Beş Kelaynak (2000),
    • Romanların Dünyası (2004).

Bu eserlerin dışında 1961’de Afyon gazetesinde, 1979’da Dünya gazetesinde tefrika edilen ancak kitaplaşmayan roman ve gezi notları çevirileri vardır.


Paylaş:
Yorumlar