Şükrü Erbaş'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika

Şükrü Erbaş Türk şair ve yazar.

Doğum tarihi ve yeri: 7 Eylül 1953, Yozgat, Türkiye

1- Şükrü Erbaş'ın Hayatı

Sıradan bir çocukluk yaşamı geçiren Erbaş, 1953 Yozgat'ta dünyaya geldi. İlk ve ortaöğrenimini Yozgat'ta tamamladı. Üniversite öğrenimi için Ankara’ya giden şair 1978’de Gazi Eğitim Enstitüsü Sosyal Bilimler Bölümü’nden mezun olarak iş yaşamına atıldı. Üniversiteden mezun olunca hayatını sıradan bir memur olarak çeşitli görevlerde bulunduğu Toprak Mahsulleri Ofisi’nde çalışarak devam ettirdi.

İlk şiirini emekliliğinden hemen sonra 1978 yılında Varlık dergisinde, yayınladı.1984 yılında Yarın dergisi yazı kurulunda aktif olarak görev yaptı. 1993-1999 tarihleri arasında tam altı yıl aralıksız Edebiyatçılar Derneği’nde yöneticilik görevinde bulundu. Şiir yazmaya henüz çocukluk yıllarında başladı. İlk karalamalarını lise yıllarında yaptığını ifade eden şair bu yıllarını acemiliklerle dolu yıllar olarak belirtirken de o yıllarına çok şey borçlu olduğunu dile getirmektedir. Okuma tutkusunun bir sonucu olarak hislerini ve kendi dünyasını dile getirirken şiiri tercih etmiştir.

Başarılı ve yetkin bir sanatkâr olmanın yolunun kendini ve içinde yaşadığı toplumu bilmekten geçtiğini ifade etmiştir şair. Erbaş eserlerinin diline sanatını yaşamın acı gerçekliği etrafında örerken aslında sistemin pervasız bir sertlikle ezdiği kesimlerin acılarını da eklemiştir. Düz yazının sanata açılan bir penceresi olan deneme türünde verdiği eserleri, kendine has imgesel diliyle oldukça başarılıdır. Deneme yazmaya başlamasını bir zorunluluk ve ihtiyacın ürünü olarak ifade etmiştir Erbaş .

2- Şükrü Erbaş'ın Edebi Kişiliği

Tematik olarak şiirlerinde sevinç ve hüznü en çok  kullanan şair olmuştur, öyle ki bunlar çoğu zaman aynı şiir içerisinde bile uyumlu bir şekilde iç içe bir şekilde karşımıza çıkmıştır. Toplumcu ve halkın içinden aldığı duygularla şiirini vücuda getiren bir şair olarak Erbaş, şiirinin ” kültürel ana rahmi” olarak ifade ettiği birçok kaynaktan beslenir. Bu açıdan roman alanında edebiyat tarihimize mühür vuran Yaşar Kemal’i akıllara getirmiştir.

3-Şükrü Erbaş'ın Eserleri

  • Küçük Acılar (1984)
  • Aykırı Yaşamak (1985)
  • Yolculuk (1986)
  • Kimliksiz Değişim (1992)
  • Bütün Mevsimler Güz (1994)
  • Dicle Üstü Ay Bulanık (1995)
  • İnsanın Acısını İnsan Alır (1995)
  • Kül Uzun Sürer (1996)-
  • Gülün Sesi Gül Kokar (1998)
  • Bir Gün Ölümden Önce (1999)
  • Derin Kesik (1999)
  • Üç Nokta Beş Harf (2001)
  • Sarkacın Kalbi (2002)
  • Yalnızlık Heceleri (2003)
  • İnsan Sevmezse Ölür (Seçmeler, 2004)
  • Gölge Masalı (2005)
  • Unutma Defteri (2007)
  • Bağbozumu Şarkıları (2012)
  • Pervane (2015)
  • Yaşıyoruz Sessizce (2016)
  • Kuş Uçar Kanat Ağlar (2019)
  • Otların Uğultusu Altında(2019)
  • Çırpınıp İçinde Döndüğüm Dünya (2020)

4- Şükrü Erbaş'ın Ödülleri

  • 1987 - Ceyhun Atuf Kansu Şiir Ödülü Yolculuk
  • 1996 - Orhon Murat Arıburnu Şiir Ödülü Dicle Üstü Ay Bulanık
  • 2002 - Ahmed Arif Şiir Ödülü Üç Nokta Beş Harf
  • 2004 - Homeros Emek Ödülü
  • 2005 - Dil Derneği Ömer Asım Aksoy Şiir Ödülü Gölge Masalı [1]
  • 2013 - 17. Altın Portakal Şiir Ödülü Bağbozumu Şarkıları [2]
  • 2015 - Dağlarca Şiir Ödülü Pervane [3]
  • 2018 - Behçet Necatigil Şiir Ödülü Kuş Uçar Kanat Ağlar [4]
Paylaş:
Yorumlar