Cumhuriyet, Erdemli İnsanların Yönetimidir

Özellikle son yıllarda batı ile hoş olmayan sürtüşmeler yaşıyoruz. Olmaması gereken, kırıcı açıklamalar yapılıyor karşılıklı. Bir kere altını çizelim devletler arasında dostluk değil çıkar ilişkileri vardır. Bu yargı kişiler arasında da böyledir. Kabul görülsün görmesin realite budur!

Çok kısaca batıdaki gelişmeleri irdeleyelim. 1200'lü yıllarda İngiltere'de kralın haklarını azaltan, halkın özgürleşmesini önünü açan Magna Carta anayasası yapıldı.

Rönesans ve reform hareketleriyle gelişen, aydınlanan Avrupa'da 1789 Fransız Devrimi ile halkların özgürleşmesinin yolu açıldı. Yönetim yetkisi, kendilerini tanrının yeryüzündeki temsilcisi olarak gören kralların elinden alındı. Böylece halkın kendi kendini yönetmesi usulüne dayanan cumhuriyet yönetimleri ortaya çıktı.

İnsanlar, krala, çara, şaha, padişaha kul olma zincirlerini kırıp özgür yurttaş olma hakkını elde ettiler.

Bu haklardan alabildiğine yararlanarak özgürleşen batı aydınlanma süreci yaşadı. Bilimde, sanatta, teknikte yıl yıl ilerledi . Dünyaya hükmedecek güce ulaştı. Bir zamanlar dünyanın süper gücü olan Osmanlı tüm bu ilerlemelerin çok gerisinde kaldı. 1683 Viyana bozgunu ile başlayan gerileme, toprak kayıpları İmparatorluğun yıkılması ile son buldu.

Halkımız, Mustafa Kemal Atatürk liderliğinde mucizevi bir biçimde Ulusal Kurtuluş Savaşı'nı zaferle sonuçlandırıp Türkiye Cumhuriyeti'ni kurdu. Yönetim şekli olarak da cumhuriyet idaresini seçti.

Bizler cumhuriyetle padişahlara kul olma aşağılığından kurtulup özgür yurttaş olma hakkını elde ettik.

Günümüzde ülkenin 'beka sorunu' olduğu yöneticilerimizce sık sık dillendirilmektedir.

Evet, altımızı oymaya çalışan batının dost olmadığı da sık sık dillendiriliyor. Batı ne zaman dost oldu! Ülkemizde ulusal birliği sağlayıp bilimde, sanatta, teknikte ses getirici ilerleme sağladığımızda, tükettiğimizden fazla ürettiğimizde işte o zaman bugün düşman olarak nitelenen ülkeler bizlere dost olmak için sıra kapmak isterler.

Ülke olarak güçlü olmanın yolu cumhuriyetin kuruluş ayarlarına dönmek ve cumhuriyetin değerlerine sahip çıkmaktan geçmektedir.

Aşağıya cumhuriyetle ilgili özdeyişler aldım cumhuriyeti bir kez daha anımsama adına...

Saygılarımla.





Cumhuriyet üzerine söylenmiş özlü sözler
• Bugünkü hükümetimiz, devlet teşkilatımız doğrudan doğruya milletin kendi kendine, kendiliğinden yaptığı bir devlet ve hükümet teşkilatıdır ki onun adi Cumhuriyettir. Artık hükümet ile millet arasında geçmişteki akrilik kalmamıştır. Hükümet, millet ve millet, hükümettir.
• Gençler! Cumhuriyeti biz kurduk, onu siz yasatacaksınız.
• Türk milletinin karakterine ve adetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir.
• Cumhuriyet rejimi demek, demokrasi sistemiyle devlet sekli demektir.
• Cumhuriyet, yüksek ahlâkî değer ve niteliklere dayanan bir idaredir. Cumhuriyet fazilettir.
• Cumhuriyetimize vereceğimiz en büyük armağan, gençlerin eğitilmesi olacaktır.
• Benim naçiz vücudum elbet bir gün toprak olacaktır. Fakat Türkiye Cumhuriyeti sonsuza kadar yasayacaktır.
Mustafa Kemal ATATÜRK
• Demokrasi, halkın halk tarafından, halk için yönetimidir.
Lincoln
• En iyi hükümet, bize kendi kendimizi yönetmesini öğreten hükümettir.
Goethe
• Cumhuriyet, erdemli insanların yönetimidir.
Montesquieu
• Cumhuriyet ile cehalet, ikisi ayni yerde barınamaz.
Lamartine
• Halk yöneticilere, yöneticiler de yasalara saygı duydukları zaman, toplum iyi yönetiliyor demektir.
Aristipper
• Özgürlüğü sevenlere ve koruyanlara ancak Cumhuriyet yaraşır.
George Washington

28 Ekim 2017 3-4 dakika 146 denemesi var.
Yorumlar (3)
  • 6 yıl önce

    'Türkiye Cumhuriyet usulü ile idare olunur bir halk devletidir.'

    M.K.Atatürk 👍

  • 6 yıl önce

    Cumhuriyet her zaman insan tabiatına uygun bir rejim. 1789 Fransız ihtilalinden başlayıp günümüze kadar gelen süreyi özetlemiş İbrahim Bey... Fikir hürriyeti, din ve vicdan hürriyeti gerçekten çok elzem konular. Böyle ortamlarda insanda gelişiyor, devletlerde ilimde, teknikte, sanatta daha bir güzel eserler ortaya çıkartıyor. İbrahim Beyi bu yazısından dolayı yürekten kutluyorum...👍

  • 6 yıl önce

    Deneme yazımı 29.10.2017 günü için günün denemesi seçen Şiirkolik seçki ekibine teşekkür ederim.

    emeğe ve sanata olan sonsuz saygımla.