Dario Moreno, İzmir'den uzak düşmüş, bir İzmirli.

İzmir 1960 lı yıllar, rahmetli babam, şimdi ki deyimle, Moreno fanatiği olduğundan, çok küçük yaşta tanıştım, onun şahane sesiyle, 45 lik plaklarının kapaklarında gördüm, ince bıyıklı, tombiş, sempatik fotoğraflarını, Hiç unutmadım, güzel şarkılarını:
Deniz ve mehtap, Canım İzmir, Hatıralar Hayal oldu, Ya mustafa, Seni Beklerim öptüğün yerde, Sarhoş, Adiyö Lisbon, Sarı Kanaryam vb.
Daha sonraki yıllarda, plakları çok satmış, dillere düşmüş bu şarkıların bazılarını, Tanju Okan, Nilüfer, Adamo gibi şarkıcılar da söylediler.
Bu yazıyı, çoğunlukla, onu tanımayan ya da az tanıyan, müziksever gençler için yazma gereği duydum.
Dario Moreno, 3 Nisan 1921 de İzmir'in Mezarlıkbaşı semtinde doğdu. Gerçek adı, David Arugetedir.
Yahudi asıllı, Türk vatandaşı, gitarist, piyanist, şarkıcı ve sinema oyuncusu.
Yoksul geçen çocukluk yıllarından sonra, İzmir'de sokak şarkıcılığından, İstanbul sahnelerine, oradan Paris stüdyolarına ve film setlerine uzananan, muhteşem sesli, şen şakrak, ama bir okadar da hüzünlü İzmir'li, şöhret basamaklarını hızla çıkmış, bu uzun yolculuğunda, daima imbat, mehtap, boyoz, fesleğen ve romantizmi yaşamıştır.
Bugün, İzmir'in Asansör Semtindeki evi restore edilmiş ve sokağına da Dario Moreno adı verilmiştir.
Türkçe, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca (Latin) Dillerinde,birbirinden güzel şarkılara yaşam vermiştir.
Dünya Latin Şarkıları Yarışmasında, Fransa adına birinci geldiğinde, göndere, Fransız Bayrağını değil, göğsünden çıkardığı küçük bir Türk Bayrağını çektirmiştir.
1 Aralık 1968 de, İstanbul'da ölen Morenonun ölümüyle ilgili iki söylenti vardır.
Birincisi, İstanbul Hilton Otelindeki odasında, ölü bulunduğudur. Diğeri ise, havaalanına taksi ile giderken, geçirdiği bir kalp krizi sonucu öldüğüdür.
İzmir'e derin bir sevgiyle bağlı Moreno vasiyetinde, İzmir'e gömülmek istediğini belirttiği halde, dindar bir kadın olan, annesi Madam Roza tarafından,İsrail'in Holon Kenti mezarlığına götürülerek, orada defnedilmiştir.
Dario Moreno'nun kendi el yazısı ve ses bandı ile vasiyeti, İzmir'li araştırmacı ve yazar Yaşar Aksoy'un arşivindedir.

İzmir, tatlı ve sevgili şehrim.
Birgün, şayet senden uzakta ölürsem,
Beni sana getirsinler
Fakat, mezarıma götürürlerken,
"Öldü" demesinler.
"Uyuyor" desinler.
Koynunda, tatlı İzmir'in.


Notlar:
www.lastfm.com.tr
video.google.com
www.muzikyurdu.com
45devir.net
www.odeonmuzik.com.tr
video.eksenim.mynet.com vb.
bu sitelerden şarkılarını dinleyebilir, videolarını seyredebilirsiniz.

28 Şubat 2009 2-3 dakika 138 denemesi var.
Beğenenler (1)
Yorumlar (1)
  • 15 yıl önce

    bu değerleri unutmayan her kaleme her yüreğe binlerce teşekkür.ud83eudd20