Dilde Yozlaşma

Kuşak farkını anladık, kültür farkını da anladık, derken yeni uygulayımbilim (teknoloji) terimleri Anadili sarpa sarmaya başladı canım efendim, dilini kullanamayan konuşma özürlü genç insanım yarım yamalak bir dil inşa etmeye koyuldu, bilgisayarın birkaç verisinden konuşmada altyapı oluşturma çabalarıyla dildeki yozlaşma ciddi ve önüne geçilemez biçimde çığ gibi büyüyor...
Önceleri, dükkân(butik) adlarıyla Batıyla bütünleşme yolunda sağlam adımların ilkini atmıştık zaten, biz Batı'ya henüz girememiştik, oysa Onlar bize çoktan girmişlerdi bile! Amerika'yla tanıştığımda ilkokulda beslenme saatlerimin protein yüklemesini -Marshall yardımı diye duyduğumuz- süttozuyla yapardık ancak, kafamız çok daha sonra çalışırdı!
Sadede geleyim; araştırdım bir süre, siz Okur Dostlarımla da paylaşayım istedim...
Daha sonra bir tiyatro oyunumda da kullanacağım birkaç kurgumu okuyacaksınız; hemen arkasından da sıkça kullanılan dildeki yozca eğilimle türeyen ve büyük bir hızla günlük yaşantımıza sızan yabancı terimleri Türkçe karşılıklarıyla karşınızda bulacaksınız...
Tiyatro oyunuma kurgulayacaklarım;
-Start aldım eksit'e koştum, relaks olmalıydım, oha olmadan...
-E-maille komünikasyon sağlamıştık, spontane gelişti, link koptu, okey...
-Ful taym çalışıyorum, beni provake etme bebeğim, trendim bu, n'aparsın...
-Cv'ni alalım, check etmeli, absürt davranmasın, yoksa adaptasyon yaş...
-Taymingin zayıf, yan departmana geçemezsin, revize olamıyorsun oğlum...
-Laptopla global takılacaksın, koordinasyonun zayıf, sizin jenerasyonun izolasyonu bu...
-Printer bizi elimine etti, data prezantasyonunu beceremedim...
-Fulum abi de monoton ambiyansa entegre olamadım, finişe pes...
-Beni de download et oradan, ikinci el versiyonumda konsensüs sağlarız...
-Ekstradan sana, orijini bu, asla imitasyon değil...
-Ben optimistim mirim, adisyon bende dursun, sen offline kal...
-Telefonumu savele sen, kimseye de anons etme ama...
-Dizaynı böyle, online ol, sana buradan print out yaparım...
-Part-time bir kriter bu, pesimizme kapılma, az sabır...
-Driver skoy verdi, bana slaytı empoze etme dostum...
-Ben kaçtım... bye bye!





Sıkça kullandığımız yabancı terimler ve Türkçe karşılıkları da şöyle:





Start Almak: Başlamak
Center: Merkez
Relax Olmak: Rahatlamak
E-Mail: E-Posta
Komünikasyon: İletişim
Cv: Özgeçmiş
Okey: Tamam
Trend: Eğilim
Spontane: Kendiliğinden
Link: Bağlantı
Exıt: Çıkış
Check Etmek: Kontrol Etmek
Feedback: Geri Bildirim
Full-Time: Tam Gün
Koordinasyon: Eşgüdüm
Absürt: Saçma
Adapte Olmak: Uyum Sağlamak
Laptop: Dizüstü Bilgisayar
Provoke Etmek: Kışkırtmak
Jenerasyon: Nesil, Kuşak
İllegal: Yasadışı
Tımıng(Tayming): Zamanlama
Caterıng: Yemek Hizmeti
Departman: Bölüm
Revize Etmek: Yenilemek
Global: Küresel
Sempatik: Sevimli, Cana yakın
Securıty: Güvenlik
Prınter: Yazıcı
Elimine Etmek: Elemek
İzolasyon: Yalıtım
Data: Veri
Prezantasyon: Sunum
Fınısh: Bitiş, Varış
Download Etmek: İndirmek
Monoton: Tekdüze
Konsensus: Uzlaşma
Full: Tam Dolu
Emergency: Acil
Ambiyans: Hava, Ortam
Versiyon: Sürüm, Uyarlama
Ekstra: Fazladan
İmitasyon: Taklit
Optimist: İyimser
Save Etmek: Kaydetmek
Adisyon: Hesap Fişi
Prınt Out: Çıktı
Anons Etmek: Duyurmak
Bodyguard: Koruma
Doküman: Belge
Dizayn: Tasarım
Analiz: Çözümleme
Onlıne: Çevrimiçi
Krıter: Ölçüt
Part-Time: Yarı Zamanlı
Pesimist: Karamsar
Slâyt: Yansı
Empoze Etmek: Dayatmak
Drıver: Sürücü
Bye Bye: Hoşça kal




Bir başka yazıda benzeri başka bir tabloyu gözler önüne sereceğim, ilgilenen Okur Dostlarım'a sunacağım.


Dostçakalın.

11 Ağustos 2009 3-4 dakika 4 denemesi var.
Beğenenler (2)
Yorumlar (4)
  • 14 yıl önce

    Bir kültür yozlaşması da yaşadığımız kesin, baksanıza eğitim sistemimize hem ezberci bir anlayışı yükleniyoruz, dershaneler itilmişiz bir yandan, eğitim kurumlarının bile birbirlerine güveni kalmamış, eğitimin inandırıcılığından söz etmek ise abesle iştigal!

    Diğer yandan çağdaş tutsaklık aracımız bilgisayar ise her şeyimizle bizi amaç edinmiş, zayıf yanımızdan vurup, kaçıyor...

    konuşma özürlülüğümüz tuşlarla iletişimde de süre-gidiyor babam gidiyor!!!

    Koca yürekli hocam, müthiş bir konuyla gelmiş yine, kaleminiz hiç susmasın sevgili hocam.

    Gülşah Yücel balaban Kent Şairleri.

  • 14 yıl önce

    dil patrondur.iletişimi yönetir.işlerin yolunda kalmasını sağlar.garip bir ayaklanmadır çıkardığımız.dil yönetemiyor artık iletişimi.zaten yeterince azalan iletişim çıkardığı ayaklanmayla dili yoketme yolunda yarışa girdi.birkaç kablo otobüs yatak koltuk hatta tuvalette bile... asırlık çınar dil artık yerini adı dil olan içinde yok yok bir iletişime geçti.tembelliktir bir kaç harf az yazmak için çınarı devirmek.hakarettir o çınarı sulayanlara.küfürdür.

    yol belli artık.aynayı saymazsak insan yüzüne hasret olan bir insanlık yaşayan.dil tembellikten çürüdü artık.dil dili konuşamıyor.kopyacılık en yukarıda.üretmek yerine üretilenleri kullanmak daha kolay geliyor.

    asıl kötü yanıda şudur ki.gelecek nesillerde bu dillerle büyüyor.yürümeden önce konuşmadan önce bilgisayarda yazmayı oyun oynamayı öğrenenler var.artık patron dil değil maalesef.bilgisayar...

    iletişim gerçek değil artık.

    yaşam kaynağı çınar devrildi.

    bizde yaşadığımızı sana sana yaşamı yaşamaya çalışıyoruz.

    tabi yaşayanlarda yok değil.

    hocam müthiş bir yazıydı.kaleminize yüreğinize sağlık.

  • 14 yıl önce

    Dilde yozlaşma aslında çok bıçak sırtı br konu. Ayrıntıya girildiğinde çok farklı yönleriinin bulunduğu ortaya çıkıyor. Bence yozlaşmanın sebeblerinden biri yazıda isimlendirilmesede örneklendirildiği gibi kendini eğitimli sanan insanların kendi kültürüne uyum sağlamadağından veya kendi kültürünü beğenmedğinden Türkçe karşılığı var olan kelimeyi batı kökenli dillerle anlatmasıdır. Burdada dikkatli olmak gerekir her batı veya arpça kökenli kelimeyi atmakta dili yoksullaştırır. mesala teknoloji kelimesi herkes tarafından biliniyor ve anlıyor bunun yerine bulunan kelime toplumun içine sinmeli yazıda buna uygulayımbilim denmiş bunun tutup tutmayacağını zaman gösterir. Üniversite için bazı eserlerde "evrenkent" dendiğini okudum ama yaygınlaşmadı fax için de "belgegeçer" yaygınlaşamadı. Bunun yanında bir ara computur deniyordu şimdi bilgisayar oturdu. Kısaca bu konuda yozlaşmayla yoksullaşma arasında kıskışıp kalıyoruz Fakat duyarlılık çok güzel. Tebrik ederiim Ellerinize sağlık . Devamını bekliyorum açıkcası

  • Müjdat Eraslan ,hepimizin bir sorunu üzerine yazdığınız denemeniz için teşekkürler.Sonraki yazınızı merakla bekliyorum.

    saygılarımla