Gitme Turnam Bizim Elden

Turna denince şüphesiz herkesin hayalinde farklı şeyler belirir. Beni en çok etkileyen , Turnaların iletişim alanında (sembolik olarak)kullanılmalarıdır. Bunu ben de yaparım zaman zaman. Üstelik sadece turnalarla değil, aklıma geldikçe, gideceğine inanmasam da gördüğüm her kuşla bir haber veya bir selam gönderirim gitmesi gereken yerlere veya kişilere....
Turna kuşu bir çok kültürde işlenmiş, sembol olarak kullanılmıştır.
Anadolu'da yaygın bir inanışa göre turnalar uğur, bereket, mutluluk ve refahın simgesi olan kutsal hayvanlar sayıldığı gibi, saflığın, temizliğin,dürüstlüğün, vefanın, sadakatın, sevginin, onurun, özgürlüğün de simgesidirler. Bu nedenle insanlar genelde onlara ilişmez, yuvalarını bozmaz ve de kanını dökmez.
Geniş bir coğrafyada ve farklı kültürlerde yer edinmiş olarak karşımıza çıkan turnayı, Anadolu insanı inancında, şiirinde, türküsünde, giyiminde, kuşamında, halısında, kiliminde, oyasında, eşiğinde, beşiğinde, neredeyse her eşyasında motif olarak kullanmıştır.
Aynı zamanda turna, Alevilik ve Bektaşilik kültüründe de çok önemli bir semboldür. Alevîlikte turna ve güvercin kutsal sayılan iki kuştur. Bu kuş, Alevî-Bektaşi folklorunda da önemli bir rol oynar ve Hz. Ali yi temsil eder. Yine Ahmet Yesevi, turnaya ve Hacı Bektaşı Veli de güvercin görünümüne dönüşebilmektedir.
Cem ayinlerinin önemli bir unsuru olan semahlardaki hareketlerin her birinin ayrı ve özel bir anlamı bulunmaktadır. Örneğin; turna Semahı, turnanın uçuşunu çağrıştırır. Turnaların gökyüzündeki hareketlerini yansıtan figürlerle semah döner canlar.
Turnalar kimi zaman coşkunun, kimi zaman hüznün, bazen de mutluluğun habercisi olmuşlardır. Birçok halk şiirinde, özellikle halk türkülerinde duyguların anlatımında turnayı aracı olarak görürüz. Turnanın türkülerde bu kadar geniş yer almasında, onun Anadoluda halk tarafından çok sevilmesi etkili olmuştur sanırım...
Ve Turnaların ömürleri boyunca tek eşli bir yaşam sürdükleri söylenir. Eşleri ölünce bir daha başka bir eş edinmezler.

Gitme turnam bizim elden
Dön gel Allah''ını seversen
Ayrılık ölümden beter
Dön gel Allah''ını seversen

Gitme turnam vuracaklar
Kanadını kıracaklar
Seni yarsız koyacaklar

İkrar verdim dönülür mü
Kalbi hain görülür mü
Yarsız devran sürülür mü
Dön gel Allah''ını seversen

Gitme turnam vuracaklar
Kanadını kıracaklar
Seni yarsız koyacaklar

Sizin aklınıza da bir Turna türküsü düşürdüm mü? Söyleyin öyle ise...

06 Şubat 2010 2-3 dakika 2 denemesi var.
Beğenenler (1)
Yorumlar (1)
  • 14 yıl önce

    çok yazı ve şiirde özellikle var olan imge, bende yerini genelde martıya bırakmışsa da keyifle okudum yazınızı. sevgiler körfezden gelsin