Kelimelerden Gocunmak

'Söz var padişah gibi oturur cümlenin başına,
Söz var yağlı kendir olur geçer boynuna.'(Bahaettin KARAKOÇ)
Dilimizde sosyal,siyasi,dini, ve kültürel olarak yanlış anlaşılan,farklı algılan kavramlar vardır.Bunlardan kimi anlam genişlemesine,kimisi anlam daralmasına uğramış,kimi de argoya kaçmıştır.Çok anlamlılık tabiidir dillerde.Kızıl elma,yavuz, yoldaş,üstad,şeyh,hemşeri vb.sözcükler bahsetme kistediğim..Kimimiz bu kavramları kullanmak istemeyiz,bunların yerine başka kelimeler kullanmaya özen gösteririzBunlara köylü,kentli,şehirli,dağlı kavramlarını da ekleyebiliriz:Kentleşme,kültürel gelişme ile birlikte sahiplenilen,belli bir kesimi alt tabaka göstermeye,şehre sokmamaya kadar abartılı davranışlara iten bir kavram olmuş.Türk edebiyatında da Hasan Boğuldu hikayesi bu konuyu işleyen en güzel en hüzünlü bir öykü olmuştur..
Yavuz kelimesi eskiden 'yiğit 'anlamındayken şimdilerde hinlik düşünmek,uyanıklık anlamına kaymış.Yoldaş sözcüğünü samim ibulduğum bir arkadaşa karşı kullandım ve:Bana bir daha kullanma o kelimey idiye tepk ialdım.Neden kelimelerde nkorkarız ki,kullandığımız manayı belki jest ve mimiklerle bildirmeye çalışırken.Üstad kelimesi günlük yaşamımızda herkesin diline dolanmış vaziyette ne anlama geldiğini bilenimiz ve bilmeyenlerimiz de kullanır olmuş..'Şair-i Azam'lara verilen bu kavram yerli yersiz kullanılmamalı benim görüşümce.Aynı şekilde'şeyh,şeyhim,halk dilinde şıhım 'sözcüğü de gelişigüze lkullanılanlardan..Hemşeri,hemşerim,kavramı gurbet elelrde aidiyet duygusunun tavan yaptığı zamanlarda sığınılacak liman olmuş,kendisi gibi giyinenkonuşan,hatta yürüyen Anadolu insanımızca.Hemşo kelimesi argoya kaçar olmuş,veya belli bir kesimin kendine ma lettiği bir söz oluş.Üzülerek belirteyim ki'mal'kavramı da bu saydıklarım içinde.
Dilimizin çağa ayak uydurma,yeni gelişmelere karşı terimler üretme,yabancı dil baskılarından kurtarma gibi,güzel,edebi eserler üretme gibi büyük sorunları varken en iyisi ne söylediğimizi,nasıl söylediğimizi,hangi anlamı kastettiğimizi açık açık,vurgulu şekilde karşıya aktarabilmek herhalde..
04.06.2014
Elbistan

05 Nisan 2016 1-2 dakika 7 denemesi var.
Yorumlar