Noktalama İşaretleri

Nokta ( . )

1. Cümlenin sonuna konur.

2-Bazı kısaltmaların sonuna konur.

3. Sayılardan sonra sıra bildirmek için konur

4. Arka arkaya sıralandıkları için virgülle veya çizgiyle ayrılan rakamlardan yalnızca sonuncu rakamdan sonra nokta konur.

 5-Bir yazının maddelerini gösteren rakam veya harflerden sonra konur.

6. Tarihlerin yazılışında gün, ay ve yılı gösteren sayıları birbirinden ayırmak için konur.

Virgül ( , )

1. Birbiri ardınca sıralanan eş görevli kelime ve kelime gruplarının arasına konur.

2. Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için konur.

3.Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş olan özneyi belirtmek için konur

4. Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara sözlerin veya ara cümlelerin başına ve sonuna konur.

5. Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan kelimeler arasına ko­nur.

6.Edebî eserlerde konuşma bölümünden önceki ifadenin sonuna konur

Noktalı Virgül ( ; )

1. Cümle içinde virgüllerle ayrılmış tür veya takımları birbirinden ayırmak için konur

2. Ögeleri arasında virgül bulunan sıralı cümleleri birbirinden ayır­mak için konur.

İki Nokta (: )

1.Kendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna konur.

2.Karşılıklı konuşmalarda, konuşan kişiyi belirten sözlerden sonra konur.

Üç Nokta ( … )

1. Anlatım olarak tamamlanmamış cümlelerin sonuna konur.

2.Kaba sayıldığı için veya bir başka sebepten dolayı açık yazılmak is­tenmeyen kelime ve bölümlerin yerine konur

3. Sözün bir yerde kesilerek geri kalan bölümün okuyucunun hayal dünyasına bırakıldığını göstermek veya ifadeye güç katmak için konur

Ünlem İşareti ( ! )

1. Sevinç, kıvanç, acı, korku, şaşma gibi duyguları anlatan cümle veya ibarele­rin sonuna konur.

2. Seslenme, hitap ve uyarı sözlerinden sonra konur.

Kısa Çizgi ( – )

1. Satıra sığmayan kelimeler bölünürken satır sonuna konur.

Uzun Çizgi (—)

Yazıda satır başına alınan konuşmaları göstermek için kullanılır.

Eğik Çizgi ( / )

1. Dizeler yan yana yazıldığında aralarına konur.

Tırnak İşareti ( “ ” )

1. Başka bir kimseden veya yazıdan olduğu gibi aktarılan sözler tır­nak içine alınır

2. Özel olarak vurgulanmak istenen sözler tırnak içine alınır.

3. Cümle içerisinde eserlerin ve yazıların adları ile bölüm başlıkları tırnak içine alınır.


20 Mart 2022 2-3 dakika 6 denemesi var.
Yorumlar