Rhadon Gazı, Görünmeyen Tehlike!

Rhadon gazı, radyoaktif elementlerin bozunumu sırasında açığa çıkan, radyoaktif özellikler taşıyan, normal şartlarda gaz halinde bulunan kokusuz, renksiz, tatsız bir radyoaktif elementtir.
Nükleer Tıp alaninda kanser tedavisinde kullanılmasına karşın kendisi de güçlü bir kanserojendir...
Uçucu olmadığından yerde, akacak bir çukurluk bulmak için bekler. Yani su gibi davranır.
Ama, fırsat bulduğunda da en yüksek yapının çatısına kadar tırmanabilir.
Betonarme yapıların kılcal deliklerinden, havalandırma bacalarından, tesisat boşluklarından, güçlü hava sirkülasyonunda sürüklenmesi yoluyla, çelik yapılara bile çıkabilir.
Yerkürenin yüzeye yakın kısımlarındaki bazı çukurluklarda, kendiliğinden uzun yıllar yoğunlaşır.
Bu nedenle derin temel ve temel kazılarında bu çukurlar açılarak rhadon gazı etrafa saçılabilir.
Bu yerlerde yapılan binalar, rhadon gazına doyarak, bu gazı etrafa saçmaya başlarlar.
Ayrıca, binaların yapımında kullanılan taş, toprak, çimento, granit gibi malzemeler, bu gazın ölçümü yapılmadan kullanıldığından, binalarda bu gazı yaymağa devam edebilirler.
Amerika'da ev sahipleri rhadon gazını ölçtürün diye uyarılmaktadır.
Ülkemizde ise bu tehlikeli gaza karşı uyarı bile yapılmamaktadır.
Rhadon gazının artışı kanserojen olmanın yanısıra, deprem habercisi olarak da görülmektedir.
Rhadon gazı özellikle binaların bodrum ve giriş katlarında, tünellerde, maden ocaklarında birikmektedir.
Son yıllarda hızlı bir artış gösteren akciğer kanserinden ölümlerin nedenleri arasında sigaradan sonra ikinci neden olarak, rhadon gazı gösterilmektedir.
Bu tehlikeye karşı alınacak bazı önlemleri şöyle sıralayabiliriz.
-Uzun süre kapalı kalan mekanları, bodrum, giriş, tünel, maden ocağı gibi yerleri sık, sık havalandırmalıyız.
-Bina yapılacak yerlerde rhadon gazı ölçümü yaptırmalıyız.
-Temel kazılarından sonra, kazılan temel yerini uzun süre havalandırmalıyız.
-Yapılarda kullanılan taş, toprak, çimento, granit gibi malzemalerinde yapıldığı toprakların veya kendilerinin, rhadon gazı ölçümü yapılmalıdır.
-Ayrıca rhadon gazı suda çözünebildiğinden, içme kullanma sularında da ölçüm yapılmalıdır.
Alınacak önlemler daha da arttırılabilir.
Heryıl Amerika ve Kanada'da 10-15 bin kişinin bu gaz nedeniyle akciğer kanserine yakalandığı sanılmaktadır.
Ülkemizde ise böyle bir araştırma olmadığından bu sayı bilinmiyor.
Anlaşıldığı üzere, rhadon gazından da Allaha emanet yaşıyoruz.
Ama, en azından kazdığımız temelleri uzun süre, evlerimizi de sık, sık havalandırabiliriz.
Sağlıcakla kalın.,

03 Haziran 2009 2-3 dakika 138 denemesi var.
Yorumlar