Ayşe Kulin’in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 4-5 dakika
Ayşe Kulin’in Hayatı ve Eserleri

Ayşe Kulin, Türk yazar ve gazeteci.

Doğum tarihi ve yeri: 26 Ağustos 1941, İstanbul.

1- Ayşe Kulin’in Hayatı

Ayşe Kulin 1941 yılınnda İstanbul’da doğmuştur. Babası Boşnak asıllı Muhittin Bey’dir. Annesi ise, Çerkez asıllı Hatice Sitare Hanımdır. Ayşe Kulin, ilkokulu Ankara’da okumuştur. Lise öğrenimini ise Amerikan Kız Koleji’nde okuyarak 1961 yılında mezun olmuştur. Bu arada da yazar olmaya karar vermiştir. Yazar çeşitli gazete ve dergilerde çalışmıştır. Ayrıca televizyon, reklam ve sinema filmlerinde sahne yapımcısı, sanat yönetmeni ve senarist olarak da görev yapmıştır.

Ayşe Kulin ilk evliliğini 1961 yılında Mehmet Sarper ile yapmıştır. İlk çocuğu Mete 1962 yılında doğmuştur. İkinci çocuğu olan Ali ise 1963 yılında doğmuştur. Yazar 1964 yılında Mehmet Sarper ile boşanmışlardır. İkinci evliliğini ise, 1967 yılında Eren Kemahlı ile yapmıştır. 1968 yılında Kerim adında çocuğu, 1971 yılında ise Selim adında çocuğu olmuştur. Yazar 1980 yılında Eren Kemahlı ile boşanmışlardır. Ayşe Kulin halen İstanbul’da yaşamaktadır.

Yazarın ilk kitabı öykülerden oluşan Güneşe Dön Yüzünü 1984 yılında yayımlanmıştır. Yazarın bu kitabı çok beğenildi ve bu kitaptaki Gülizar adlı öyküyü senaryolaştırıldı. Bu film 1986 yılında Kültür Bakanlığı Ödülü’nü kazanmıştır.

Yazarın 1996 yılında Bir Tatlı Huzur adlı kitabı yayımlandı. O sene içerisinde yazarın Foto Sabah Resimleri isimli öyküsü Haldun Taner Öykü Ödülü’nü almıştır. Bir yıl sonra ise, aynı ismi taşıyan kitabı Sait Faik Hikaye Armağanı’nı kazanmıştır.

1997 yılında ise Adı Aylin adlı romanı yayımlanmıştır. 1998 yılında Geniş Zamanlar adlı öykü kitabı, 1999'da Sevdalinka adlı romanı ve 2000'de de Füreya adlı romanı yayımlanmıştır. 2001 yılında yayımlanan romanı Köprü de Doğu illerimizde yaşanan dramı anlatmıştır. Ayşe Kulin 2002 yılında Nefes Nefese isimli romanını yayımlamıştır. Yine aynı yıl içerisinde Kızıl Bir Gül Gibi'yi yayımlamıştır. 2007 yılında Geniş Zamanlar adlı öykü kitabı dizi olarak yayımlanmıştır. 2004 yılında yazdığı Gece Sesleri romanı da 2008 yılında televizyona uyarlanarak yayımlanmıştır. Yine 2009 yılında yazdığı Türkan adlı biyografik romanı, aynı isimle dizi olarak yayımlandı. Yazarın Veda isimli romanı ise aynı isimle dizi olarak yayımlanmıştır.

2- Ayşe Kulin’in Edebi Kişiliği

Yazar kaleme aldığı eserleri ve romanları ile çok okunan yazarlardan birisi olmuştur ve birçok ödül almıştır. Yazar biyografik romanlarıyla ön plana çıkmıştır. Kaleme aldığı birçok eseri senaryoya aktarılmıştır. Yazar açık, anlaşılır, akıcı ve sade bir anlatımla eserlerini oluşturmuştur. Yazarın Adı Aylin, Sevdalinka ve Füreya adlı kitapları en çok ilgi gören kitaplarının başında gelmektedir. Yazar Adı Aylin adlı kitabında akrabası ve çocukluk arkadaşının hayatını anlatmıştır. Sevdalinka adlı kitabı ise yazarın belgesel nitelikli bir romanıdır. Füreya adlı kitabında ise, Cumhuriyet döneminin ünlü seramik sanatçısının hayatı anlatılmıştır. Eserlerinde yazar gerçek yaşamdan kesitleri çarpıcı bir şekilde konu edinmiştir.

Ayşe Kulin’in Adı Aylin adlı kitabı Onun çok geniş bir kitle tarafından tanınmasını sağlamıştır. 1997 yılında yayımlanan Adı Aylin adlı romanı ile de İstanbul İletişim Fakültesi tarafından yılın yazarı olarak seçilmiştir. 1999 yılında ise, Sevdalinka yılın romanı olarak seçilmiştir. Nefes Nefese isimli romanı da çevrilerek 34 ülkede yayımlanmıştır. Hayat ve Hüzün adlı kitaplarında ise; yazar yaşamını anlatmıştır.

3- Ayşe Kulin'in Eserleri

Ayşe Kulin yazdığı eserleri ile çok okunan yazarlardan birisi olmuştur. Ayrıca birçok esere imza atan ünlü yazar, pek çok ödül kazanmıştır. Ayşe Kulin’in eserleri şunlardır:

  • Öyküleri:
    • Güneşe Dön Yüzünü (1984)
    • Geniş Zamanlar (1998)
    • Foto Sabah Resimleri(1998)
    • Bir Varmış Bir Yokmuş (2007)
  • Romanları:
    • Bir Tatlı Huzur (1996)
    • Adı Aylin (1997)
    • Sevdalinka (1999)
    • Füreya (2000)
    • Köprü (2001)
    • Nefes Nefese (2002)
    • Gece Sesleri (2004)
    • Bir Gün (2005)
    • Veda (2008)
    • Umut (2008)
    • Türkan (2009)
    • Hayat - Dürbünümde Kırk Sene (1941-1964) (2011)
    • Hüzün - Dürbünümde Kırk Sene (1964-1983) (2011)
    • Gizli Anların Yolcusu (2011)
    • Bora'nın Kitabı (2012)
    • Dönüş (2013)
    • Hayal (2014)
    • Handan (2014)
    • Tutsak Güneş (2015)
    • Kanadı Kırık Kuşlar (2016)
    • Son (2018)
    • Her Yerde Kan Var (2019)
  • Deneme:
    • İçimde Kızıl Bir Gül Gibi (2002)
  • Otobiyografi:
    • Babama (2002)
  • Araştırma:
    • Kardelenler (2004)
  • Çocuk Kitabı:
    • Sit Nene'nin Masalları (2008)
  • Derleme:
    • Taş Duvar Açık Pencere (2009)
Paylaş:
Yorumlar