Cemil Meriç'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 1-2 dakika
Cemil Meriç'in Hayatı ve Eserleri

Hüseyin Cemil Meriç, Türk yazar, çevirmen ve düşünür.

Doğum tarihi ve yeri: 12 Aralık 1916, Reyhanlı, Hatay
Ölüm tarihi ve yeri: 13 Haziran 1987, İstanbul

1- Cemil Meriç'in Hayatı

Hatay'ın Reyhanlı ilçesinde 12 aralık 1916 da dünyaya gelmiştir. İlk ve orta dereceli öğrenimini Hatay'da tamamlayan yazar, İstanbul'da Pertevniyal Lisesine devam etmiş daha sonra İstanbul Üniversitesi'nde felsefe eğitimi almış ancak eğitimini tamamlayamamıştır. Hatay'a dönen Meriç ilkokul öğretmenliği ve nâhiye müdürlüğü, sonrasında daTercüme Kaleminde reis muavinliği yapmıştır.

İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyâtı bölümünü bitirmiş Elâzığ Lisesinde fransızca öğretmenliği yapmıştır. Meriç İstanbul Üniversitesi yabancı diller okulunda okutman olarak çalışmış 1955 senesinde gözleri görmez olmasına rağmen öğrencilerinin yardımı ile ölene kadar çalışmalarına devam edebilmiştir.

Türk düşünce hayatının en önemli isimlerinden olan Meriç, Yeni Gün gazetesinde 1928 yılında çıkan yazısıyla edebi hayatına başlamıştır. Fransızca tercümeleriyle de bilinen yazar, doğu ve batıyı özellikle de batı medeniyetini araştırmıştır.

2- Cemil Meriç'in Edebi Kişiliği

Sosyolojiden felsefeye, tarihten edebiyata birçok alanda düşüncelerine eserlerinde bolca yer veren Meriç, dilin bir milletin özü olduğunu savunmuş ve eserlerinde dil konusuna çok önem vermiş, etkileyici bir üslup ve çarpıcı bir dil kullanmıştır.

3- Cemil Meriç'in Eserleri

  • İnceleme:
    • Hind Edebiyatı (1964),
    • Saint Simon İlk Sosyolog, İlk Sosyalist (1967),
    • Bu Ülke (1974)
    • Umrândan Uygarlığa (1974),
    • Bir Dünyanın Eşiğinde (1976),
    • Işık Doğudan Gelir (1984),
    • Kültürden İrfana (1985)
  • Deneme:
    • Mağaradakiler (1978),
    • Bu Ülke (1985)
  • Günlük:
    • Jurnal (1992)
  • Diğer Kitapları:
    • Kırk Ambar (1980),
    • Bir Facianın Hikayesi (1981),
    • Sosyoloji Notları ve Konferanslar (1993)

4- Cemil Meriç'in Ödülleri

  • Umrandan Uygarlığa (1974) (Türkiye Millî Kültür Vakfı ödülü)
  • Kırk Ambar (1983) (Türkiye Millî Kültür Vakfı ödülü, Ankara Yazarlar Birliği Derneği'nin Yılın Yazarı ödülü)
Paylaş:
Yorumlar