François-René de Chateaubriand'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

François-René de Chateaubriand, Fransız yazar, politikacı ve diplomat.

Doğum tarihi ve yeri: 4 Eylül 1768, Saint-Malo, Fransa
Ölüm tarihi ve yeri: 4 Temmuz 1848, Paris, Fransa

1- François-René de Chateaubriand'ın Hayatı

4 Eylül 1768 de Saint-Malo, FransaSaint-Malo'da, on çocuklu bir ailenin en küçük çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. Ailesinin Combourg, Brittany'deki şatosunda büyüyen yazar, kasvetli bir atmosferde yetişmiştir. Tek arkadaşı kız kardeşi Lucile idi ve yaptığı tek etkinliği Breton'a uzun yürüyüşlerdi.

Dol, Rennes and Dinan'da eğitimine devam etse de bir süre deniz subayı mı yoksa bir papaz mı olacağına karar veremedi. On yedi yaşına geldiğinde askeri kariyeri tercih etti ve Fransız ordusuna teğmen olarak girdi. İki sene sonra yüzbaşılığa kadar yükseldi. 1788'de Paris'i ziyaret etti ve Jean-François de La Harpe, André Chénier, Louis-Marcelin de Fontanes ve dönemin diğer önemli yazarlarıyla tanıştı. Fransız Devrimi gerçekleştiğinde Chateaubriand olaya sempatik yaklaştı. Fakat Paris'teki olaylar vahşileşince 1791 yılında Kuzey Amerika'ya seyahat etmeye karar verdi. Yazarın Amerika'nın güneylerinde, seyrek yerleşimin olduğu doğayı canlı ve büyüleyici anlatımının ve yazış stilinin Fransa'daki romantizm hareketinin ilerlemesine büyük katkıları olmuştur.

1792 yılında Fransa'ya dönen yazar, Louis Joseph de Bourbon komutasındaki Bourbon Hanedanlığı'nın kraliyet ordusuna girmiş, ailesinin baskısıyla, daha önce tanışmadığı, Saint Malo'dan genç bir aristokrat olan Céleste Buisson de la Vigne ile evlenmiştir. Askeri kariyeri, kraliyet orduları ile Fransız Devrimi ordusunun Thionville'deki çatışmasında yaralanınca son bulan yazar, ağır yaralı bir şekilde Jersey'e taşınmış ve karısını geride bırakarak İngiltere'ye sürgüne gönderilmiştir. Londra'daki sürgün hayatını sefalet içinde geçiren yazar, yaşayabilmek için Fransızca dersleri vermiş ve çeviriler yapmıştır. Chateaubriand politik ve edebi kariyeri bir arada yürüten ilk Fransızdır ve kendisinden sonra gelen Lamartine, Victor Hugo, André Malraux gibi isimlere örnek olmuştur. Politik düşünceleri ve eylemleri pek çok çelişkiler içermiştir.

2- François-René de Chateaubriand'ın Edebi Kişiliği

Fransız romantizminin babası kabul edilen yazar, doğayı betimleme ve duyguları anlatma şekliyle hem Fransa'da hem de Fransa dışında neslinin romantik yazarlarına örnek olmuştur.

3- François-René de Chateaubriand'ın Eserleri

  • 1797 Essai sur les révolutions
  • 1801 Atala
  • 1802 René
  • 1802 Génie du christianisme
  • 1809 Les Martyrs
  • 1811 Itinéraire de Paris à Jérusalem (Paris İstanbul Kudüs Bir Seyyahın Günlüğü)
  • 1814 On Buonaparte and the Bourbons
  • 1820 Mémoires sur la vie et la mort du duc de Berry
  • 1826 Les Natchez
  • 1826 Les Aventures du dernier Abencérage (Sonuncu İbn-i Serac'ın Maceraları)
  • 1827 Voyage en Amérique
  • 1831 Études historiques
  • 1844 La Vie de Rancé
  • 1848 - 50 Mémoires d'Outre-Tombe (Napoleon Mezar Ötesinden Hatıralar)
Paylaş:
Yorumlar