Nabizâde Nâzım'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Nabizâde Nâzım Tanzimat dönemi Osmanlı-Türk yazar şair.

Doğum tarihi ve yeri: 1 Ocak 1862, İstanbul.
Ölüm tarihi ve yeri: 6 Ağustos 1893, Haydarpaşa, İstanbul.

1- Nabizâde Nâzım'ın Hayatı

Tam adı Ahmet Nazım olan yazar, 1 Ocak 1862 yılında İstanbul’da dünyaya gelmiştir. Genç yaşta iken ailesini kaybeden yazarı ninesi büyütmüştür. llköğrenimini Tophane Mahalle Mektebi’nde tamamladıktan sonra önce Fevziye Rüştiyesi’nde sonra Beşiktaş Askeri Rüştiyesi’nde öğrenim gören yazar, okulun İdadi (lise) bölümünü de bitirdikten sonra yükseköğrenimini Mühendishane-i Berri-i Hümayun (Kara Askeri Mühendis Okulu)'da yaparak 1884'te topçu mülazım-ı sanisi (topçu üsteğmen) olarak mezun olmuştur. Öğrenimine Mekteb-i Harbiye-i Şahane (Kara Harp Okulu)’de devam etmiştir.

Henüz öğrenci olduğu 1880 yılında İlk yazısını Vakit Gazetesi’nde A.Nazım imzasıyla yayımladığı eser. “Esaret” başlıklı bir denemedir. Çok başarılı bir öğrenci olan Nazım, 1886’da Erkan-ı Harbiye (genelkurmay) yüzbaşısı olarak mezun olduktan sonra kendi okulunda askeri öğretmenlik yapmış, yüksek cebir, istihkam ve topoğrafya dersleri vermiştir. Keşif ve araştırma yapmak üzere iki yıl Suriye'de görev yapmış, 1890'da İstanbul'a dönerek o yıl, ilk Türkçe gerçekçi köy romanı olarak bilinen Karabibik adlı eserini yayımlamıştır. 1891’de çıkmaya başlayan ve o günlerde bir bilim dergisi niteliği taşıyan Servet-i Fünûn dergisinin ilk yazarlarından birisi olmuştur. Evlendikten kısa bir süre sonra kemik veremi hastalığına yakalanmış, Haydarpaşa Hastanesi’nde iki yıl kadar tedavi görse de iyileşememiş, 6 Ağustos 1893'te ölmüş ve Üsküdar'da Miskinler Tekkesi yakınındaki mezarlıkta toprağa verilmiştir.

2- Nabizâde Nâzım'ın Edebi Kişiliği

Nâzım'ın şiirlerinde işlediği temalarda doğa ilk sırada gelmiştir. Doğa şiirleri ve özellikle doğayı anlatma girişimi Abdülhak Hamit'in "Sahra" adlı şiir eserinden sonra yaygınlaşmaya başlamıştır. Özellikle ara nesil denilen edebiyatçılar kuşağında doğa manzaralarının tasviri şiirin ana konusu olmuştur.

3- Nabizâde Nâzım'ın Eserleri

  • Roman:
    • Karabibik (ilk köy romanı,1891)
    • Zehra (ilk psikolojik roman denemesi, ö.s.1896)
  • Öykü:
    • Yadigarlarım (anı-öykü,1886)
    • Zavallı Kız (1890)
    • Bir Hatıra (1890)
    • Sevda (1891)
    • Hala Güzel (1891)
    • Haspa (1891)
    • Seyyie-i Tesamüh (-hoşgörünün kötülüğü-uzun öykü,1892)
  • Şiir:
    • Heves Ettim (1885)
    • Minimini-yahut-Yine Heves (1886)
  • Diğer:
    • Mini Mini Mektepli (okuma ve yazma parçaları,1891)
    • Esatir (mitoloji,1892)
    • Aynalar (fizik kitabı,1892)
Paylaş:
Yorumlar