Nazlı Eray'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika

Nazlı Eray, Türk hikaye ve roman yazarı.

Doğum tarihi ve yeri: 28 Haziran 1945 Ankara

1- Nazlı Eray'ın Hayatı

28 Haziran 1945, Ankara doğumlu olan yazar, Anayasa Mahkemesi Üyesi ve Türkiye İş Bankası Dışişleri Müdürü Lütfullah Bütün’ün kızıdır. İstanbul İngiliz Kız Ortaokulu (1958) ve Arnavutköy Amerikan Kız Koleji (1962) mezunudur. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesinden üçüncü sınıftayken ayrılarak Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümüne geçmişse de burayı da tamamlamamış, Ankara’ya yerleşerek Turizm ve Tanıtma Bakanlığında çevirmen olarak çalışmıştır.

Ciddi bir sağlık sorunu nedeniyle yaşamının bir yılını hastanede geçirmek zorunda kalan yazar, ikiz kızları doğunca çalışma hayatına son vererek yaşamını yazarlığa adamış ve konuk öğretim üyesi olarak Iowa Üniversitesinde bir sömestr Yaratıcı Edebiyat dersleri vermiştir. İki yıl Güneş, Radikal ve Cumhuriyet gazetelerinde “Düş İşleri Bülteni” adlı bölümünde köşe yazarlığı yapmıştır. Yurtiçi ve yurtdışı radyo ve televizyonları için oyunlar yazmış ve programlar gerçekleştirmiştir. CHP’de 4. dönem parti meclisi üyesi olarak görev almıştır(1993-99). Türkiye Yazarlar Sendikası, PEN Yazarlar Derneği ve Edebiyatçılar Derneği üyesi olmuştur.

İlk öyküleri orta okuldayken Varlık’ta (1960) yayımlanmıştır. 1973 yılından itibaren itibaren itibaren hikâyelerini Türk Dili, Varlık, Oluşum, Yazko Edebiyat, Gösteri, Adam Öykü ve Dönemeç gibi dergilerde yayımlayan yazar son yıllarda hikâyeciliğine roman yazarlığını eklemiştir. Hikâyelerini, Necatigil’in ifadesiyle “gerçekle gerçeküstü arasında köprüler kuran, masalsı öğelerle” beslemiştir. Fantastik gerçekçi diye nitelenebilecek öykülerini, toplumsal ve bireysel gerçeklikleri, çağrışımlarla yüklü bir dille, gerçeklikten gerçek ötesine uzanan ironik bir anlatımla işlemiştir. Halk arasında söylenen tekerlemeleri ve ninnileri de ustaca kullanmıştır.

İkinci kitabı Geceyi Tanıdım’daki hikâyelerde, kişiler, kentli çevrenin dışlan­mışları, düş arapları, hapçılar, denizkızları, pezevenkler, Ka­sımpaşa Canavarı, mahmur gözlü eczahane kalfaları, bir başka deyişle treni kaçırmış tiplerin çeşitlemeleridir. Öyküleri ortaokul ders kitaplarında yer almış, İngilizce, Fransızca, Almanca, İtalyanca, Japonca, Çekçe, Urduca ve Hintçeye çevrilmiştir. Tözüm’ün filme aldığı “Monte Kristo” adlı öyküsü, beş ayrı yönetmen tarafından çekilen birbirinden bağımsız beş kısa öykülü filmden oluşan “Aşk Üzerine Söylenmemiş Her Şey” içinde yer almış, bazı öyküleri TV dizisi yapılmıştır.

1995-98 arasında TRT-INT’te bir sanat programı hazırlayıp suan yazar. 1998’de Ankara’da kişisel bir resim sergisi açmıştır. Yoldan Geçen Öyküler’le 1988 Haldun Taner Öykü Ödülünü, Aşkı Giyinen Adam’la Yunus Nadi 2002 Roman Ödülünü almıştır.

2- Nazlı Eray'ın Edebi Kişiliği

Eserlerinde ironi ve eleştirinin ağır bastığı gerçekdışı bir evren yaratmıştır. Düşle gerçeğin yaşananla tasarlananın iç içe örüldüğü öykü ve romanları zengin bir düş gücünün ürünü olmuştur.

3- Nazlı Eray'ın Eserleri

  • Uyku İstasyonu
  • Ah Bayım Ah (Kitap,1975)
  • Kız Öpme Kuyruğu
  • Beyoğlunda Gezersin
  • Ekmek Arası Rüya
  • Arzu Sapağında İnecek Var
  • Aşık Papağan Barı
  • Aşk Artık Burada Oturmuyor
  • Ay Falcısı
  • Deniz Kenarında Pazartesi
  • Eski Gece Parçaları
  • Pasifik Günleri
  • El Yazması Rüyalar
  • Yıldızlar Mektup Yazar
  • Hazır Dünya
  • Kapıyı Vurmadan Gir
  • Düş İşleri Bülteni
  • Kuş Kafesindeki Tenor
  • Orphee
  • Örümceğin Kitabı
  • Geceyi Tanıdım
  • Aşkı Giyinen Adam (roman dalında 2002 Yunus Nadi Ödülü'nü kazandı)
  • Kayıp Gölgeler Kenti
  • Farklı Rüyalar Sokağı
  • İmparator Çay Bahçesi
  • Marilyn - Venüs'ün Son Gecesi
  • Gece Çiçeği İstanbul
  • Frej Apartmanı Esrarı
  • Aydaki Adam Tanpınar
Paylaş:
Yorumlar