Nilgün Marmara'nın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika
Nilgün Marmara'nın Hayatı ve Eserleri

Nilgün Marmara, Türk şair.

Doğum yeri ve tarihi: 13 Şubat 1958, İstanbul
Ölüm yeri ve tarihi: 13 Ekim 1987, İstanbul

1- Nilgün Marmara'nın Hayatı

Marmara, ortaokul ve liseyi Kadıköy Maarif Koleji ve Lisesi'nde bitirdi. Boğaziçi Üniversitesi İngiliz Dili ve Edebiyatı bölümüne girmeye hak kazandı. "Syliva Plath"in Şairliğinin İntiharı Bağlamında Analizi" adlı lisans teziyle mezun oldu. 1981 yılında Kağan Önal ile tanıştı ve evlendi. Farklı işlerde de çalışan Marmara ilk önce Marmaris'te bir tatil köyünde çalıştı, sonra Ulusoy'da yönetici sekreterliği yaptı. Kısa süren yönetici sekreterliği döneminin ardından bir reklam şirketine metin yazarı olarak girdi, fakat ilk gününde ondan bir cenaze ilanı yazması istenince aynı günün akşamı işten ayrıldı. Daha sonra Bebek'teki Mısır Konsolosluğu'nda çalışmaya başlayan Marmara, ilk haftasının ardından buradan da ayrıldı. Metinlerinden ve günlüklerinden anlaşıldığı üzere, bir süre çok sevdiği Ingeborg Bachmann'ın memleketi Avusturya'da da kaldı. Manik depresyon teşhisi konulan Nilgün Marmara 13 Ekim 1987'de Kızıltoprak'ta beşinci kattaki evlerinin penceresinden atlayarak hayatına son verdi.

2- Nilgün Marmara'nın Edebi Kişiliği

Nilgün Marmara'nın şiirleri bir içe dönüş. Ben'i yakalamaya çalışan şiir kişisinin hedefi bilinçli bir Ben'den öte, benliğin özünü, bilinçaltının katmanlarını tutabilmekte. Dolayısıyla Marmara'nın mısraları şiir kişisinin içine sokulan bir el gibi en derine konanı çekip çıkartmayı hedefler. Bu da bir içe kapanışı beraberinde getirir. Marmara'nın dünyayı dışarıda bırakarak dillendirdiği iç dünyasında bu kapanış bir hiçliğe varır. Mısralarında, doğum ölümün başlangıcıdır, varlıksa yokluğa gebedir. Yazmış olduğu şiirleriyle kendine özgün bir çizgi oluşturan Nilgün Marmara, Amerikan Edebiyatında tanıdığımız Sylvia Plath'inde ülkemizdeki bir yansımasıydı bir yerde.

3- Nilgün Marmara'nın Eserleri

  • Şiir:
    • Daktiloya Çekilmiş Şiirler (1988-1990)
  • Günlük:
    • Kırmızı-Kahverengi Defter (1992)
  • İnceleme:
    • Sylvia Plath’ın Şairliğinin İntiharı Bağlamında Analizi (2006)

4- Nilgün Marmara'nın Şiirinden Örnekler


KAN ATLASI

Emel'e
"Ben babamın yuvarladığı
çığın altında kaldım."

Çolak mırıltılarla dövmelenen çocuk
her gün her gece eğer adasında,
Gözü ağzı elinden alınmış, yosunlar
sarmış bedenini çığlıklarken bunu
su içinde...

Karada, hançer suratlı abinin rüzgarında
uçar adımları.
Geçmiş ilmeğinde saklıdır arzusu
İçinden karanlık, tekrar ve ilenç

sızdıran hayret taşında.
Soruyor hatırasında, "sırtımda ve
sırtında gezinen bu ürperti kim,
bir damla süt yerine bu ağu kim?"
ay gözüyle bakmayan kavruk akıllara
-boy atmış da salgıları,
cücelmiş sezgileri-
bir yanılgı rehavetinde debelenenlere...

Ey, yüzleri
bir babakuş gölgesine
çakılmış olanlar,
Üzgün adım, ileri marş!

Paylaş:
Yorumlar