Sylvia Plath'in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika
Sylvia Plath'in Hayatı ve Eserleri

Sylvia Plath, Amerikalı şair ve yazar

Doğum tarihi: 27 Ekim 1932, Jamaica Plain, Boston, Massachusetts, ABD
Ölüm tarihi ve yeri: 11 Şubat 1963, Primrose Hill, Londra, Birleşik Krallık

1-Sylvia Plath'ın Hayatı

Alman bir baba ile Amerikalı bir kadının kızları olarak 1932 yılında Massachusetts'de dünyaya geldi şair.Beden sağlığı her ne kadar iyiyse de ruhsal sağlığının bozukluğu küçük yaşlarda belirlenecek ve yaşamı boyunca şairin peşini bırakmayacaktı.

Profesör olan babasını 1940 yılında henüz 8 yaşındayken kaybetti Sylvia. Küçüklüğünden beri babasına derin bir nefret duyan şair ölümünden sonra bile bu nefreti daha da büyüttü içinde. Gittikçe bozulan psikolojisi ruhunda derin dalgalanmalara yol açarak onu intihara meyilli bir hale getirdi.8 yaşında yazıp yayınladığı ilk şiiri ile beraber hastalığının izleri de bu zamanda belirgin olarak ortaya çıkmaya başladı.

Smith College’e burslu olarak 1950 yılında giren şair, oldukça başarılı bir talebe olsa da ruhunda ki hastalık onu rahat bırakmadı ve şair ikinci sınıftayken ilk intihar girişiminde bulundu ve ardından tedavi olmak üzere bir akıl hastanesine yatırıldı. Daha sonra summa cum laude derecesi ile kolejden mezun olan şair,Fulbright bursu kazanarak Cambridge Üniversitesi’ne girdi, şiirlerini üniversitenin öğrenci gazetesi, Varsity’de yayımladı.Şair,İngiliz Şair Ted Hughes ile 1956 yılında evlenerek Boston'a yerleşti.kısa sürede kıskançlık krizleri ile mücadele eden çift ilk çocuklarının doğumundan sonra boşanma kararı aldı.Ancak yeniden bir araya gelen çiftin bir çocukları daha oldu. Ruhsal bozukluklarının artması ile Eşi Tedd karısını sürekli aldatmaya başlayınca Londra'da kiraladığı eve taşınan şair yalnız yaşadığı bu dönemde Yazar Jillian Becker ile tanıştı ve çok iyi arkadaş olmalarına rağmen 1962 ve 63 kışı şair için çok zor oldu.11 Şubat 1963 günü Çocuklarına süt ve kurabiye verip aşağı inen Sylvia gazı açtıktan sonra başını fırının içine sokarak hayatına son noktayı koymuş oldu.

2- Sylvia Plath'in Edebi Kişiliği

Gizdökümcü şiirin en büyük temsilcilerinden olan şair karamsar kırılgan ve duygusal şiirleri ile okurunun ruhuna dokundu.

3- Sylvia Plath'in Eserleri

  • Şiir:
    • The Colossus (1960)
    • Ariel (1965)
    • Crossing the Water (1971)
    • Winter Trees (1972)
    • The Collected Poems (1981)
  • Düzyazı:
    • The Bell Jar (1963)
    • Letters Home (1975)
    • Johnny Panic and the Bible of Dreams (1977)
    • The Journals of Sylvia Plath (1982)
    • The Magic Mirror (1989)
    • The Unabridged Journals of Sylvia Plath
  • Çocuk kitapları:
    • The Red Book (1976)
    • The It-Doesn’t-Matter-Suit (1996)
    • Collected Children’s Stories (İngiltere, 2001)
    • Mrs. Cherry’s Kitchen (2001)
  • Türkçeye çevrilen eserleri:
    • Ariel, (İmge Kitabevi)
    • Johnny Panik ve Rüyaların Kutsal Kitabı, (Altıkırkbeş Yayınları)
    • Sırça Fanus, (Can Yayınları)
    • Üç Kadın, (Oğlak Yayıncılık)
    • Sylvia Plath’in Günceleri, (Oğlak Yayıncılık)
    • Suyu Geçiş (Artshop Yayıncılık)
Paylaş:
Yorumlar