Sezai Karakoç'un Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 4-5 dakika
Sezai Karakoç'un Hayatı ve Eserleri

Türk Şair Mütefekkir Yazar Siyasetçi- 20 Ocak 1933 Diyarbakır Ergani

1- Sezai Karakoç’un Hayatı

22 Ocak 1933 yılında Diyarbakır ilinin Ergani ilçesinde doğmuştur. İlkokul öncesi ihtiyat sınıfı 3 aylık eğitimini Ergani’de alarak eğitim hayatına başlamıştır. İlkokulu 1944 yılında Ergani’de tamamladı. Ortaokulunu parasız yatılı olarak Maraş Ortaokulu’nda gerçekleştirdi. 1947 yılında tamamladığı ortaokul eğitiminden sonra lise eğitimini yine parasız yatılıda yapmıştır. Lise hayatı Gaziantep’te parasız yatılıda geçmiştir. Liseyi 1950 yılında bitirerek üniversite okumak için İstanbul’a gitmişti. Hayali felsefe okumak olsa da babasının isteği İlahiyat Fakültesi okumasıdır. Kendi isteğinin ve imkanlarının felsefe okumaya yetmeyeceğinin farkındadır. Fakat felsefe hayalinden de vazgeçmek istemez.

Parasız yatılı bölümü bulunan Siyasal Bilgiler Fakültesi sınavlarına girmiş ve sınav sonuçlarını beklerken aynı zamanda felsefe bölümü için kayıt yaptırmıştır. Amacı sınavı kazanamazsa felsefe eğitimini gerçekleştirmektir. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesinin sınavlarını kazanmıştır. 1955 yılında ise fakültenin mali şubesinden mezun olarak yükseköğrenimini tamamlamıştır. Üniversiteden mezun olur olmaz mecburi hizmetini gerçekleştirmek için Maliye Bakanlığı’nın Hazine Genel Müdürlüğü Dış Tediyeler Muvazenesi Bölümünde işe başlamıştır. İşe başladıktan sonra maliye müfettişliği sınavına giren Sezai Karakoç, sınavı kazanarak 11 Ocak 1956 yılında müfettiş yardımcısı olarak görev yapmaya başlamıştır.

1959’da İstanbul Gelirler Kontrolü olarak görev yapmış olan Karakoç, bir dönem Ankara’ya çağrılarak Yeğenbey Vergi Dairesi’nde görev almıştır. Kısa süren bu görevden sonra tekrar İstanbul’a geri dönmüştür. Gelirler Kontrolü olarak çalıştığı süre içinde Anadolu’yu karış karış gezme fırsatı elde etmiştir. Birçok yeri gezme ve inceleme şansını yakalamıştır. İncelemelerini ve gözlemlerini şiirlerine aktarmıştır. Askerlik vazifesini 1960 ile 1961 yılları arasında yapan Sezai Karakoç, görevinden 1965 ile 1973 yılları arasında defalarca istifa etmiştir. 1973 yılından sonra resmi hiçbir görev yapmamıştır. Siyasi hayatına Diriliş Yayınlarını ve Diriliş Dergisini kurarak başlamıştır. 1990 yılında genel başkanlığını yaptığı Diriliş Partisini kurdu. İki defa üst üste seçimlere giremediğinden dolayı Diriliş Partisi 19 Mart 1997 yılında kapatıldı. 2007 yılında ise Yüce Diriliş Partisi’ni kurarak siyasi hayatına devam etmiştir.

2- Sezai Karakoç’un Edebi Kişiliği

İlk şiiri 1951 yılında Hisar dergisinde çıkan Sezai Karakoç, üniversite yıllarında 1955 tarihinde Şiir Sanatı dergisini çıkarmıştır. Tanınması Yenilik, Mülkiye, İstanbul, XX.Asır ve Şiir Sanatı dergilerinde çıkan şiirleri ile olmuştur. İlk dönemlerinde Pazar Postası’nda İkinci Yeni Akımı etkisinde şiirler yazmıştır. Daha sonraki dönemlerinde ise tamamen kendi şiirine yönelmiştir. Şiirleri genellikle metafiziktir. Şiirleri geleneksel şiire yakındır. Fakat onun şiirlerinin dili, şiirlerini geleneksel şiirden ayırır. O’na göre şiir kendine yetmeli, kendinden memnun olmalıdır. Değişik imgelerle kendine özgü, İslami içerikli ve mistik konulara yer verdiği eserleri ve yeni biçim araştırmaları ile kuşağının en iyi şairleri arasına girmeyi başarmıştır.

İslam toplumunun çağdaş dünyadaki konumunu genellikle gazete yazılarında işlemiştir. Çağdaş kişilik oluşturma düşüncesini, Eski Türk uygarlıklarına ilişkili değerlerle birlikte ele almıştır. Birçok ödül almış olan Sezai Karakoç’un ilk ödülü 1968 yılında aldığı Milli Türk Talebe Birliği Milli Hizmet Madalyası’dır. Sonrasında sırayla 1970’te Sürgündeki Macar Yazarları Gümüş Madalya Ödülü, 1982’de Türkiye Yazarlar Birliği Hikaye Ödülü, 1988’de Türkiye Yazarlar Birliği Üstün Hizmet Ödülü, 1991’de Dünya Sanat ve Kültür Akademisi Ödüllerini almıştır.

3- Sezai Karakoç’un Eserleri

  • Şiirleri
    • Taha’nın Kitabı-Gül Muştusu
    • Hızırla Kırk Saat
    • Körfez- Şahdamar- Sesler
    • Ayinler- Çeşmeler
    • Zamana Adanmış Sözler
    • Ateş Dansı
    • Leyla ile Mecnun
    • Monna Rosa/ Aşk ve Çileler
    • Monna Rosa/ Pişmanlık ve Çileler
    • Monna Rosa/ Ölüm ve Çerçeveler
    • Gün Doğmadan
    • Karayılan
    • İslam’ın şiir anıtlarından
    • Batı Şiirlerinden
  • Denemeler
    • Dişimizin Zarı
    • Medeniyetin Rüyası Rüyanın Medeniyeti Şiir
  • İncelemeler
    • Yunus Emre
    • İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü
    • Yazılar
    • Mehmet Akif
    • İslam’ın Dirilişi
    • Edebiyat Yazıları 1
    • Edebiyat Yazıları 2
    • Mağara ve Işık
  • Düşünce Yazıları
    • Kıyamet Aşısı
    • Ruhun Dirilişi
    • Çağ ve İlham 1-2-3-4
    • Yitik Cennet
    • İnsanlığın Dirilişi
    • Diriliş Neslinin Amentüsü
    • Diriliş Muştusu
    • Makamda
    • Gündönümü
    • Dirilişin Çevresinde
    • İslam 1-2
    • Yapı Taşları ve Kaderimizin Çağrısı 1-2
    • Fizikötesi Açısından Ufuklar ve Daha Ötesi 1-2-3
    • Unutuş ve Hatırlayış
    • Samanyolunda Ziyafet
    • Çıkış Yolu 1-2-3
    • Çağdaş Batı Düşüncesinden
    • Varolma Savaşı
Paylaş:
Yorumlar