Stendhal'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika

Marie-Henri Beyle, daha çok mahlası Stendhal ile bilinen Fransız realist yazar.

Doğum tarihi ve yeri: 23 Ocak 1783, Grenoble, Fransa.
Ölüm tarihi ve yeri: 23 Mart 1842, Paris, Fransa.

1- Stendhal'ın Hayatı

Tam adı Marie- Henri Beyle olan yazar 23 Ocak 1783, Grenoble, Fransa'da doğmuştur. 7 yaşında iken annesini kaybeden yazarın bu olay derinden üzüntü yaşamasına neden olmuştur. Annesinin ölümünün adından Stendhal babası ve teyzesinin hakimiyeti altında bir çocukluk geçirmiştir.

1796 yılında eğitim almak için Grenoble’de girdiği okulda uzun süre kalmamış, kuzeninin görev aldığı Savaş Bakanlığı’na gitmiş ve askeri okul sınavlarına müracaat etmiş, İtalya ve Avustralya seferlerine katılmıştır. 1810 yılında Rusya’ya Danıştay yardımcısı olarak gönderilen Stendhal, 1812 yılında Moskova’ya gitmiştir. İmparatorluk döneminin sona ermesiyle ardından kendi imkanları ile İtalya’ya varıp, oradan da Paris’ e geçmiştir. Askeri yaşamının ardından uzun süre yazarlık kariyerine odaklanan Standhal, Paris’te bulunduğu 1842 yılında vefat etmiştir. Teyzesi ve babası tarafından disiplinli bir şekilde yetiştirilen yazarın her zaman içinde asker olma arzusu bulunduğundan . bu isteğine engel olamayarak genç yaşlarda orduya katılmış ve bir çok seferde görev almıştır. Askerlik alanında görevde bulunduğu ilk yıllar, Stendhal için keyifli geçse de, sonraki yıllarda askerliğin kendine göre olmadığını anlamış ve yazarlık alanında denemeler yazmaya başlamıştır. Tiyatro ve felsefe ile ilgilenmek için Paris’e giden ünlü yazar, aşkı için İtalya’ya gitmiştir. İtalya’da bulunduğu yıllarda aşık olduğu kadınla birlikte yaşarken bir yandan da yazı çalışmalarına hız vermiştir. Bu alanda ilk eseri olan Armance’yi 1827 yılında hayata geçirmeyi başarmıştır. Armance adlı eserinden sonra Roma gezintileri, Kızıl ve Kara gibi eserler de yayınlamıştır. Yazarlık işlerinde istediği kazancı elde edememiş olan Stendhal, devlet kademesindeki görevini yürütmek mecburiyetinde kalmıştır. Konsolos olarak görev aldığı sırada yayınladığı Parma Manastırı isimli kitabı, elde ettiği başarı sayesinde, yazarın başyapıt eseri olarak anılmıştır.

Yazar Fransızlar için verdiği eserleri ile önemli bir yer edinmiştir . Birçok alanda insanlık için verdiği hizmetleri ile de 59 yıllık yaşamını dolu dolu yaşamış bir yazardır. 1818 öncesi yazdığı birçok kitabın yanı sıra, Napolyon’un hayatını kitaplaştırmış olması, Stendhal’in yazarlık kariyeri için önemli bir adım olmuştur. Bu eserini yazarken Mathilda Dembowski ile tanışmış ancak kendini inişli çıkışlı bir ilişkinin içinde bulmuştur. Bu aşk için Paris şehrini bırakıp İtalya’ya gelen Fransız yazar, burada yasadışı bir örgüt üyesi olduğu iddiası ile Milano’dan sınır dışı edilmiştir. Bu yaşadığı olay yazarın tüm Batı Avrupa’yı dolaşıp keşfetmesi için önemli bir fırsat niteliği olmuştur.

2- Stendhal'ın Edebi Kişiliği

Yazar romantizmin en güçlü olduğu dönemde yazmasına rağmen, açık, sağlam bir üslupla yazılmış eserlerinde psikolojik çözümlemelere geniş yer vererek gerçekçi anlayışı benimsemiştir.

3- Stendhal'ın Eserleri

  • Roman:
    • Armance
    • Kırmızı ve Siyah
    • Parma Manastırı
    • Lucien Leuwen
    • Lamiel
  • Biyografi:
    • Haydn'ın Hayatı
    • Mozart'ın Hayatı
    • Metastasio’nun Hayatı
    • Napolyon’un Hayatı
    • Rossini’nin Hayatı
  • Deneme:
    • Aşk Üzerine
Paylaş:
Yorumlar