Tarık Buğra'nın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Süleyman Tarık Buğra, Türk gazeteci ve roman, hikâye, oyun ve fıkra yazarı.

Doğum tarihi: 2 Eylül 1918, Akşehir
Ölüm tarihi: 26 Şubat 1994, İstanbul

1- Tarık Buğra'nın Hayatı

1918 yılının 2 Eylül günü Akşehir'de dünyaya gelen Buğra ilk ve orta tahsilini burada tamamladıktan sonra lise eğitimini Konya'da 1938 yılında bitirdi. İstanbul Üniversitesi’nin Tıp, Hukuk ve Edebiyat fakültelerinde ikişer üçer yıl aralıklarda okuyan sonrasında vazgeçerek Akşehir'de ilk, olarak çıkardığı Nasrettin Hoca gazetesiyle gazetecilik hayatına başlamış olan Buğra İstanbul'a geldiğinde Milliyet, Yeni İstanbul, Haber ve Tercüman gazetelerinde fıkralar yazmaya başladı. Sanat sayfaları düzenlemesi de yapan Buğra, Yol Dergisi'ni haftalık olarak çıkardı ve 1983 yılının sonuna kadar gazetecilik çalışmalarını devam ettirdi.

Cumhuriyet Gazetesinin açtığı bir yarışmaya katılan yazar, Oğlumuz adlı hikayesinin ikinci olmasıyla edebiyat dünyasına adım atarak Çınaraltı ve İstanbul dergilerinde hikayelerini yayınlamaya başladı. Siyah Kehri-bar isimli ilk romanında Mussolini döneminde ki dikta rejimlerinin hür ve zora gelmez mizaçlar üzerinde yarattığı olumsuz etkiyi ve yaşanan olayları kaleme almıştır.

İbişin Rüyası isimli romanı ise daha sonra sahneye uygulanmıştır. Küçük Ağa romanı ise onu tam anlamıyla zirveye taşıyan eseri olmuştur.

Güzel Türkçe canlı ve yoğun üslûp, derin tiplemeleri ile Türk hikâye, tiyatro ve roman yazarlarının başında yer alan Buğra, 6 Şubat 1994 tarihinde İstanbul’da hayata veda etmiştir.

2- Tarık Buğra'nın Edebi Kişiliği

Gazetecilik zamanlarında kullandığı kendine has yazım diliyle basmakalıp düşünce ve ideoloji peşinde koşmayan Buğra dil edebiyat ve sanat konularına da yazılarında yer vererek bağımsız ve konular karşısında tarafsız olmayı ilke edinmiştir. Yakın çevre, aile hayatı, sevda ilişkileri, küçük kasaba intibaları gibi ferdî ve dar çerçeveli konuları ana tema olarak hikayelerine taşıyan Buğra, olay değil atmosfer hikayecisi olarak tanınmıştır.

3- Tarık Buğra'nın Eserleri

  • Hikâye:
    • Oğlumuz (1949),
    • Yarın Diye Bir Şey Yoktur (1952),
    • İki Uyku Arasında (1954), Hikâyeler (1964, yeni ilavelerle 1969)
  • Tiyatro:
    • Ayakta Durmak İstiyorum,
    • Akümülatörlü Radyo,
    • Yüzlerce Çiçek Birden Açtı – 1979)
  • Gezi Yazıları:
    • Gagaringrad (Moskova Notları) (1962),
  • Fıkra ve Deneme:
    • Gençlik Türküsü (1964),
    • Düşman Kazanmak Sanatı (1979),
    • Politika Dışı (1992).
  • Roman:
    • Siyah Kehribar (1955),
    • Küçük Ağa (1964),
    • Küçük Ağa Ankara'da (1966),
    • İbişin Rüyası (1970), Firavun İmanı (1976),
    • Gençliğim Eyvah (1979),
    • Dönemeçte (1980), Yalnızlar (1981),
    • Yağmur Beklerken (1981),
    • Osmancık (1983).
  • Senaryo ve oyunu:
    • Sıfırdan Doruğa-Patron (1994).
Paylaş:
Yorumlar