Zeynep Göğüş'ün Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika

Gül Zeynep Göğüş Türk yazar romancı gazeteci

Doğum tarihi ve yeri: 3 Temmuz 1954, İstanbul.

1- Zeynep Göğüş'ün Hayatı

3 temmuz 1954 de Göğüş, İstanbul’un Anadolu yakasında doğmuştur. Rumeli ve Gaziantep kültürlerinin buluştuğu bir aile ortamında büyüyen yazar 9 yaşında Ankara ile tanışmıştır. Rumeli kökenli İngilizce okutmanı Nezahat Göğüş ile Türkiye’nin ilk Turizm ve Tanıtma bakanı gazeteci ve yazar Gaziantepli Ali İhsan Göğüş’ün tek çocuğudur. Aynı zamanda Hasan Celal Güzel ve Tayfur Sökmen ile de akrabalıkları vardır.

TED Ankara Koleji’nden mezun olmuş, sonra İsviçre’nin Fribourg şehrinde Fransızca öğrenmiştir. Belçika’ya giderek Hür Brüksel Üniversitesi (U.L.B.) Felsefe ve Edebiyat Fakültesi’nden İnsani Bilimler dalında ön lisans, Gazetecilik ve Sosyal İletişim Bölümü’nden lisans diploması almıştır. Öğrencilik yıllarında Yeşil harekete yakın olmuş ve kadın hakları mücadelesini desteklemiştir. Prix de Rome bursu ile Ülke Tanıtımı alanında akademik çalışmalar yapmıştır. Gazeteciliğe TRT’de başlayan yazar mesleğinin her basamağında muhabir, Brüksel temsilcisi, ekonomi servisi şefi, TV programcısı ve köşe yazarı olarak çalışmış, bir çok meslek ödülü kazanmıştır. ZEGO Stratejik İletişim Danışmanlığı Merkezi’ni kurmuş Avrupa Birliği ve iletişim alanında danışmanlık yapmıştır. 2007-2012 arasında 12 dilde yayın yapan AB haberciliğinin önde gelen uluslararası portalı Euractiv’in Türkçe ayağını kurmuş ve yönetmiş, kadın hakları ve çevre alanlarında sivil toplum hareketlerine öncülük yapmıştır. Türkiye Aile Sağlığı ve Planlaması Vakfı’nın yönetim kurulu ve Pen Türkiye ile Türkiye Gazeteciler Cemiyeti üyesidir. Yaşamını doğduğu şehir olan İstanbul’da sürdüren Göğüş, 2016 yılında roman yazmak üzere köşe yazarlığını bırakmıştır 2018’de Işık Ülkesinden, 2019’da Zeytin Kuşu, 2021’de Yok Çünkü Telafisi adlı romanları Everest Yayınları’ndan çıkmıştır.

Yazar Türkiye’nin siyasal, ekonomik ve toplumsal konularda günlük köşe yazan ilk kadın gazetecisi olmuştur. 1993 yılında Türkiye Gazeteciler Cemiyeti’nin Güncel yazı dalında ilk kez bir kadın gazeteciye verdiği Gazetecilik Başarı Ödülünü almıştır. Köşe yazarlığını Sabah gazetesinde sürdürmüş, daha sonra bir süre tekrar Hürriyet’te, ardından da Cumhuriyet’te haftalık yazılar yazmıştır. NTV ve TRT’de söyleşi programları yayınlanmış, Kanal 6’da günün yorumunu yapmıştır. 2015 yılında edebiyat alanını seçerek roman yolculuğuna çıkmak için gazeteciliği bırakmıştır.

2- Zeynep Göğüş'ün Eserleri

  • Deneme:
    • Bir Avrupa Rüyası,
    • Devekuşunun Kredi Kartı
    • Oğluma Avrupa Mektupları
  • Derleme:
    • Kadınlar Olmadan Asla
  • Roman:
    • Işık Ülkesinden
    • Zeytin Kuşu
    • Yok Çünkü Telafisi

3- Zeynep Göğüş'ün Ödülleri

  • Gazetecilik meslek ödülleri
    • 1993 Türkiye Gazetecilik Başarı Ödülü, Güncel yazı dalında
    • 1999 Anadolu Basın Birliği Yılın Gazetecisi Ödülü
    • 2002 Türkiye Gazetecilik Başarı Ödülü, Köşe yazısı dalında
    • 2003 Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Başarı Ödülü, Radyo programı dalında
  • Edebiyat:
Paylaş:
Yorumlar