Fransa’yı Bağlayan Kol

Fransa’yı Bağlayan Kol

                        

Bilirsiniz bizim ’’Kol Kırılır Yen İçinde Kalır’’ diyen bir atasözümüz var.
Genelde bu sözü birçoğumuz yeri gelince çok sık olmasa da kullanır.
Bilindiği üzere bu atasözü; bir aile, topluluk, teşkilat vs. içerisinde yaşanan sorunların bir sır olarak saklanıp dışarı taşırılmaması gerektiğini anlatır.
Günümüzde ise bu atasözünü, siyasi partiler kendi içinde sorun yaşadığı zaman, genellikle parti liderleri çok sık kullanıyor.
Benim paylaşacağım “ Fransa’yı Bağlayan Kol!” bizim, yen içinde kalan sır değil.
Ya nedir?
Gelin anıyı birlikte okuyalım.
Ne olduğunu Mustafa Kemal Aktürk’ün anısı olarak, Fransa eski Ankara Büyükelçisi Comte de Chambrum’dan dinleyelim.
“Atatürk’ün General Gouraut ile karşılaştığı gün unutamayacağım bu konuşma. Çanakkale gazileri şerefine dikilen abidenin açılma töreninden bir gün evvel Ankara’da olmuştu.
İki büyük cengâver karşı karşıya idiler.
Artık aralarında siper yoktu.
Gök berraktı.
General Gouraud’un berrak ve açık Fransız mavi gözü; onun çelik bakışlarıyla ilk defa karşılaşıyordu.
Mustafa Kemal, kolunu heyecanla bana göstererek kulağıma eğildi ve alçak sesle –Türk topraklarında yatan onun şerefli kolu, memleketimiz arasında son derece kıymetli bağdır, dedi.
Gazi duygusal söz söylemeyi severdi.
Çünkü böylece ikna etmek isterdi.
Fikirlerinde idealisti.
Fakat hayallerinin; onlara çizdiği hudutları aşmasına müsaade etmezdi. Karakterinin en dikkate değer noktası bu değil miydi?
O hayallerini değiştirmeden, fikirlerini dizginlemeden çok iş başarmıştı.
Fransız General Gouraut bir kolunu Çanakkale muharebelerinde kaybetmişti.”
Comte de Chambrum
Fransa eski Ankara Büyükelçisi
Bu anıda benim dikkat çekmek istediğim anının ana fikri (Mustafa Kemal, kolunu heyecanla bana göstererek kulağıma eğildi ve alçak sesle –Türk topraklarında yatan onun şerefli kolu, memleketimiz arasında son derece kıymetli bağdır,) dedi.”
Cümlesinin altını özenle çizmek isterim.
Neden mi?
Günümüzde devlet adamı kisvesine bürünenlerin kullandığı dille, Gerçek devlet adamının düşmanına hitap ederken bile kullandığı dilin nezaketi fark edilsin isterim.
Siyasi rakiplerine her gün ağza alınmayacak söz söyleyenlerin Atatürk’ten alacağı çok kıssadan hisseler olduğu ne kadar açık...
Kaynak:
Prof. Dr. Yurdakul Yurdakul’un Atatürk’le yaşanmış gerçek anılar

15 Aralık 2022 2-3 dakika 18 öyküsü var.
Beğenenler (1)
Yorumlar