Öküzler Ölümsüzler

Arık öküze bıçak olmaz,harman döven öküzün ağzı bağlanmaz,iyiliğe iyilik olsaydı koca öküze bıçak vurulmazdı,öküz öldü ortaklık bozuldu,öküze boynuzu yük olmaz, sarı öküzün yanında duran;ya huyundan ya tüyünden kapar,yalnız öküz çifte koşulmaz,öküz altında buzağı aramak,öküz gibi bakmak,öküz arabası gibi,öküzün trene baktığı gibi bakmak vs atasözleri ve deyimler tarım toplumundan geldiğimizi kanıtlar niteliktedir,günümüzde sıkça kullanırız.


Hem gerçek hem mecazi anlamda 'öküzler ölümsüzdürler.'Özellikle sahiplerine karşı uysaldırlar çok güçlü ve korkunç boynuzlara sahip olsalar da,kulağından tutup kağnıya koşarsınız veya ahra bağlarsınız;fakat yabancı kimselere karşı asi olup yanlarına yaklaştırmazlar,süserler,tekme atarlar.


Öküzler eşlerine karşı sadık olurlar ve eşlerini delice kıskanırlar,birbirlerini görmeseler huysuzluk yapıp ahra girmezler ayrıca eşleriyle hiç kavga etmezler sadece oynaşırlar.


Ortaokul yıllarımda çevre köyden aldığımız öküzlerimizi çok severdim;birisinin bir boynuzu kırıktı diğeri ise ona göre biraz iri yarıydı ancak avanaktı,girdiği tüm güreşlerde yenilirdi.Rahmetli babam onları otlatmaya gittiğim hergün sıkı sıkı tembihlerdi:

"Sakın, öküzleri güreştirme Hüseyin!"


Aynı insanlar gibi onlar da kavga esnasında vahşi olabiliyorlar;ayakları ve boynuzları kırılabilir,gözleri çıkabilir,boynuz darbeleriyle birbirlerini yaralayabilirler.


Şimdi lise talebelerine:

"Kağnı nedir?"diye soruyorum,yüzüme bön bön bakıyorlar.

"Boğa ile öküz arasındaki fark nedir?"diye soruyorum yine aynı bakışlar...

04 Aralık 2023 1-2 dakika 406 öyküsü var.
Beğenenler (1)
Yorumlar