Avşar Yörük Obaları 3

Birde Eskiler der ki ' Olursan dekiş, (uslu, anlayışlı, ağır başlı) olsun, o evde ne kavga olur, ne çekiş' Erkeği de dizinin dibinde oturtmak, kadın ne derse yaptırmak da marifet ister. Evde erkek kadının sözüne bakar, erkek dekiş olursa , o evde kavga dövüş olmaz.. Kadınların kavgası genelde dedi kodu, aleyhte konuşma, kınama, birde köpek, tavuk nedeniyle başlar..Çeşme başında su dolduran kadınlar, Hal hatır sorgu suali bittikten sonra dedikoduya başlarlar. Öyle dalarlar ki dedikoduya çekiştirdikleri dedikodusunu yaptığı kişi yanlarında onları dinliyor olabilir bile. Çekiştirilen kişi kızgınlıkla başlar ' Balı yersiniz arısı var, lafı dersiniz, gerisi var.. Ben burada kimsenin köpeğine hoş, tavuğuna kışt demem... üç oğlaklı keçisine beş demem..' utanmıyonuz mu? benim lafımı etmeye ... Koca dayağı yememiş arsız garılar sizi.. Eğer çok kızdıysa lafın önünü ardını almaz artık .. lafları denk etsen, eşeğe sarsan götürmez, bunu bilenlerde ileri geri laf etmez, edeplice usulca dururlar der.... Kadınlara hele birde erkek çatarsa vay haline.. Doğduğuna doğacağına pişman olur.. Avşar kadınlarını ağızları çok kalabalıktır küfür bakımından. Allah onlara yardım etsin artık kimseden ona fayda gelmez .. Kadının erkeği bile zor baş gelir.. daha ne olduğunu anlamadan yedi sülalesi üstüne gelir.. Arıyla garının sırrına erilir mi.. Atalar boşuna dememiş. ' Tek duran danayı canavar yemez' diye...

Tarihte Ferman ve kanunlar çıkarılan tek boydur Avşarlar...Gelinmez Avşar ın üstüne üstüne. Avşar bazı dönemlerde olduğu gibi Osmanlı döneminde de kontrol altına alınmak istenmiştir. Fermanlarla, Orman kanunları, değişik kanunlarla yerleşik hayata geçmeleri için mecburi iskana tabi tutulmak istenmiştir. Avşar ın üzerine asker salınınca, zulmedilince kendine ve kendinde bir parça gördüğü hayvanlarına , yurt edindiği dağlara, dert anlatacak yer bulamayınca, alınınca özgürlüğü tarih boyunca ayrılamadığı yaylalardan, yüce dağlardan; İşte o zaman abanın altından sopayı gösterip deyiverince, ' Ferman padişahınsa dağlar bizimdir ' veya ' Ya ormanın mahvı ya keçinin affı' hemen atılmıştı geri adım..

Öyle bir yanlıştı ki bu. Neden ferman çıkarıp da Avşarın yörökülerin üzerine yürüdüler. Bilmiyorlar mıydı Avşar Yörük kontrol edilemez , özgürlüğü elinden alınamaz. Bilmiyorlar mıydı Avşarların savaşlarda komutanının da Avşar olması gerektiğini, bilmiyorlar mıydı... Dadaloğlu'nu bilmiyorlar mıydı... Dağlarda uzun süren çatışmalardan sonra sağ sola dağılan Avşarlar çiftçilik ve yerleşik hayata geçmeleri şartıyla affedildiler.. Padişahlarda belleğine yerleştirmişlerdir ki, kontrol altına alınmak istenen güç, Osmanlının devlet olmasında rol alan asıl güç asker doğup asker ölen Avşarlardır... Avşarlılar bakmayın siz toplu hareket etmediklerine. Avşarlar kendi işlerinde bile özgür olmak isterler. Dünyada tek başlarına bile mücadele edebileceklerine inanırlar. O gücü her zaman kendilerinde görmüşlerdir ve göreceklerdir de...

Tıpkı; 'Bir Türk dünyaya bedeldir ' sözü gibi. İstemeseler, kimse karışsın işlerine, dokunsun özgürlüklerine. Zaten özgürlüğe, güce sevdalanmasaydı çıkar mıydı dağlara; katlanır mıydı zorluklara.... Avşar Yörükleri...


Saygılar ( N.K. 2008 - 2009)

09 Ocak 2011 3-4 dakika 31 denemesi var.
Yorumlar