Efendi

Efendi

" Efendi " sözcüğünü kimler, neden ve nasıl böylesine alay konusu, ucuz bir kupona değiştirdi?

Bayım hitabını benimseyemedik; bayan hitabı cinsiyetçi ayrımcılıkla sınıfta kalmaya mahkumdu, kaldı

Eee nereye kadar devam edecek bu yozlaşma ?

Usta mı diyelim ? -( adam operet belki ) Herif mi herifçioğlu mu ?

Hocam mı diyelim ? ( okuması hiç yok ama soru, adres sorulacaksa hoca bileceğiz )

Gevşek tabir edilir ya hani bilader mi desin gençlik ve onu bile yanlış söylemeye devam ederek ?
Müstemleke emaresi bıro mu ? (acayip irrite oluyorum en çokta buna )

Yoksa tokatlayan bir eda ile - dayıııı mı ? ( ayağını denk al tınısı )

Yaşça büyük olduğu su götürmez kesinlikteyse Teyze mi diyelim ?

İnternette, mail adreslerinde nick name , müstear ad, takma ad; adı her ne ise işte işler daha fena, felaket, fecaat...
Mahf olmuşuz; kont - kontes , dük düşes , prenses, kraliçe , sir, sör , baron... ( Hangi milletin nesli bunlar ? )

Yahu bu milletin dilinin en necip ifadesidir, efendi !

-Nerden girdin bu konuya Sahir ? - tanık olduğum bir konuşma çok etkiledi, üzüldüm.

Olgun bir Kadın, genç bir adama sesleniyor,

- Cemal efendi nasılsınız ?

- Aman ablam ! O ne öyle kapıcı mıyım ben ?
Niye Cemal Efendi diyorsun bana ?

Soruyor muyuz kendimize ?

"Efendiler, yarın Cumhuriyet’i ilan edeceğiz " M. Kemal ATATÜRK

Cümlesinde ki efendiler kimlerdi ? Nerede yitirildiler ?


" Görsel: kibarlık budalası tiyatro sahnesi"

06 Kasım 2021 1-2 dakika 7 denemesi var.
Beğenenler (5)
Yorumlar (4)
  • 2 yıl önce

    Bir de "hanımefendi" var. Çok şık duran ama pek dile gelmeyen... Böyle süre gelmiş ve toplumca kabul edilmiş seslenişlerin aslında yersiz zamansız kullanımı gibi bir durum söz konusu... Aslında hepsi de söyleyenin kültür seviyesini, bu hitaba cevap verenin de o kültür seviyesinde olmasa da ve belki hoşuna gitmese de kabullendiğini gösteriyor.

    .

    Ve Atam; zaten hep zarif, zaten hep beyefendi... Ondan başka bir hitap beklenemez zaten... Ki beyefendilik devriydi o ifadenin dile geldiği zamanlar. O dönemlerde yazılmış edebiyat eserlerinde de görülür bu nezaket. Özellikle romanlarda. O kadar fazladır ki, anne babaya hitapta bile hissedilebilir bir durumdur bu...

    .

    Önce nezaketini kaybetti toplum, sonra ardından yozlaşma geldi bence...

    .

    İlginç ve bir o kadar da sosyologların ele alması bir konuyu; az, öz ve eni konu ele alan yazınla yine fark yarattın kardeşim. Kutlarım. Sevgi ve muhabbetle...

  • 2 yıl önce

    Efendi efendi yazını yaz demişlerdi;)) Anlayışınıza sığındık efendim;))

    Sevgi ve selamlarımla;)

  • 2 yıl önce

    Efendi güzel bir kelime, hele de Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün hitabıyla efendiler ne de güzel duruyor insanların üzerinde, ancak zaman da ilerliyor son hızla... Hele de öğrenciler arasında çok çeşitli hitaplar almış başını gidiyor, bıro, hacı, koçum, başkan, kanka, kanki, bunlardan sadece bir kaçı, bakalım yaşarsak daha neler neler göreceğiz... Hazreti Muhammed sav de Peygamber Efendimiz diye hitap etmek de ayrıca çok güzel. Kutlarım içtenlikle...