Ekmek Bulamazsak Ne Yeriz

Hani demiş ya Fransız Kraliçesi bir tarihte ''Ekmek bulmazlarsa pasta yesinler.'' diye, işin aslı öyle değilmiş, nasılmış bakalım o zaman...

''1789 yılının Ekim ayında, fakir kadınlar, hükumetin değişmesi yönündeki taleplerini Kral'a duyurma adına Versailles sarayı önünde yürüyüş yapıyorlardı. Söylentiye göre, yanındaki kişilere, 'kadınların ne istediğini' soran Kraliçe Marie Antoinette'e, 'ekmek istiyorlar' dendi. Ve o da bu söze 'ekmek bulamıyorlarsa pasta yesinler' karşılığını verdi. Ama aslında öyle değil... Bu ciddiyetsiz ve kışkırtıcı ifade şayet bir suçsa; bu suçlu aslında Fransız Devrimi'nin fikir babalarından olan J. J. Rousseau idi. Nitekim J. J. Rousseau, bunu, 'İtiraflar' isimli kitabında bir anekdot olarak yazmıştı. Adı bilinmeyen bir prenses, oyun oynarken, hizmetçilerin ekmeğinin bittiğinin konuşulduğunu işitmiş ve lafa karışarak 'ekmek bulamıyorlarsa, brioche (yüksek miktarda yumurta ve tereyağı içeren bir tür Fransız ekmeği) yesinler' manasına gelen 'qu'ils mangent de la brioche' demişti.Kısacası: Fransız halkı, o dönem, gerçekten de kuru ekmeğe muhtaç durumdaydı. Evet, Fransız Devrimi'nin hem Fransız halkı, hem de tüm Avrupa ve devamında bütün insanlığa saymakla bitmeyecek faydaları dokundu. Ancak, bir tarihi hatayı da düzeltmek gerekir ki, 'ekmek bulamıyorlarsa pasta yesinler' sözü gerçek kraliçeye değil, hayali bir kraliçeye aitti.''

En temel gıda maddemiz, ekmek... Yaz günü, ekmek bulmazsak da dondurma yesek yerine, bu seferde boğazlarımız ağrıyabilir... Yoğurt yesek ya da, gündüz gündüz o da olmaz, hemen uyku yapar, bir köşeye kıvrılır, rüya görmeye başlarız... Kuru fasulye yesek o da gaz yapar, ortamın havası bozulur, bilirsiniz... Çikolata yesek, alerji başımıza bela...

Ekmek bulmazsak, dayak yemeyiz herhalde... Dayak öyle kolay yenilir yutulur bir şey değildir... Yemeyiz de yemesine, dayak da atmayalım kimselere... Hem de ne demişler ''Yemek buldun mu ye dayak buldun mu kaç.''

Televizyonlarda mutlaka görüyorsunuz Afrika'nın bir lokma ekmeğe, bir damla suya muhtaç insanlarını, yüreğimiz burkuluyor, içimiz parçalanıyor... Emperyalistlerin oyunlarıyla, iliklerine kadar sömürüldü Afrika halkları... Tuttuk bir de ''Yamyam'' yaftası yapıştırdık o güzelim insanlara, insan eti yerlermiş dedik... Esas insan yiyen canavarlar Afrikayı ve insanını sömürge yapan batı imiş, çok sonra öğrendik...

Bir mesleğiniz varsa, ekmeğinizi elinize aldınız ise, sizden mutlusu yoktur... Aslında yanlış söylemişler, pasta ekmekten daha zor şartlarda üretilen bir gıda maddesi, ekmek bulamayan, pastayı hiç bulamaz... Hayali Kraliçe biraz kavramları karıştırmış gibi görünüyor... O nedenle yiyecek ekmeğe bile muhtaç kalırsak vay halimize... Kimi zaman aslanın ağzına giriyor, ekmek, al alabilirsen... Ekmek bulamazsak babayı yeriz gibime geliyor...

09 Temmuz 2020 2-3 dakika 1372 denemesi var.
Beğenenler (1)
Yorumlar (4)
  • Bu güzel ve anlamlı bir o kadar da düşündürücü yazı için teşekkürler ağabeyim, sağlıkla...

  • 3 yıl önce

    Mary antoinette " Ekmek bulamazsalar pasta yesinler demiş." .. Bu devirde de hala bu düşünceye sahip güruh var ne yazık ki. Hatta hiç bir şey bulamazlarsa birbirlerini yesinler diyenlerle iç içe yaşıyoruz... Ne üzücü bir durum..

    Çok güzel uyarıcı bir yazıydı. Beğeni ile okudum.