Kırkikindi Yağmurları

Kırkikindiler, Özellikle İç ve Doğu Anadolu'da, ilkbahar ve yaz aylarında öğleden sonra, ikindi saatlerinde görülen konveksiyonel yağışlara halk arasında verilen isimdir. Bu yağışlara, genelde ikindi vakti başladığı ve 40 gün yağdığına inanıldığı için kırk gün, ikindi vakti yağan yağışlar anlamında Kırkikindi yağışları denmiştir.

Kırkikindi yağışları da diğer konvektif yağışlarda olduğu gibi kısa süreli ve ani bastıran sağanaklar şeklinde görülür. Bu yağmurlara yakalananlar iliklerine kadar ıslanırlar. Çoğunlukla birkaç saati aşmaz ancak önemli bir miktar bırakır. Koşullar uygun ise dolu da meydana gelebilir.

Bir de arkasından gökkuşağı çıkar ki enfestir... hele ki bozkırdaysaniz...

Genellikle memurların işten çıktığı saatlerde indirdiği için bunlara "memur ıslatan yağmurları" diyenler de vardır.

Bu yıl hemen, hemen tüm coğrafi bölgelerimizde gerçekleşmekte olduğu için, kırkikindileri hiç duymamış gençler de "üniversitelerin bahar şenliklerini, mezuniyet etkinliklerini, konserleri iptal ettirmesi ve adeta felakete dönüştürmesi nedeniyle bu yağışlarla tanıştılar.

Ayrıca, bu yağmurlar kısa süreli ama şiddetli sağanaklar halinde yağdığı için alt yapısı kötü olan yerlerde maalesef sel baskınlarına neden oldu.

Bu bahar sağanakları pekçok edebiyatçımızı da etkilemiş, edebiyat eserlerine isim ya da konu olmuştur.

Örnek olarak çok sevdiğim büyük edebiyatçımız Necati Cumali'nin şiirini aşağıya aktardım.

Ardında mis gibi toprak kokusu ile gökkuşağı bırakan bu yağmurların hepimizin kalplerine yağıp yıkaması dileğiyle,


Kırkikindi Yağmurları

Sabahları aşık değilim dedim
Hakikaten de öyleyimdir
Her sabah rahat, neşeli olurum
Hatta sesime bakmadan türkü söylerim

Herkes gibi işime giderim bende
Çalışmak sanki özlediğim bir şeydir
Sonra yavaş yavaş o aklıma gelir
Havam bulutlanır gitgide
Peşinden koşmaktan yorgun düşerim

Çekilmez olur artık şehir
Bilirim şimdi kırlarda
Bir hayvan sakince suya eğilmiştir
Trenler geçip giderken küçük kuşlar
Durmadan yer değiştirir telgraf tellerinde

Gitsem gezinsem derim limanda
Rıhtım kahvelerinden birinde otursam
Bir şey içsem ve dönsem
Değiştirsem elbisemi,
Yahut uzanıp saatlerce uyusam
Belki bu dertten kurtulurum
Derim ama akşam olur
Gene kapına düşer yolum.
Necati Cumalı

28 Mayıs 2011 2-3 dakika 138 denemesi var.
Beğenenler (2)
Yorumlar (1)
  • 13 yıl önce

    Güne gelen yazınızı tebrik ederim. Çok güzeldi. Saygılarımla.