Smyrna & İzmir

Tarih 15 Mayıs 1919 yer konak meydanı...

Emperyalist ülkeler, İtalya gibi büyük bir devlete İzmir`i kaptırmaktansa, Yunanistan gibi kendi isteklerini rahatça yaptırabilecekleri küçük bir devletin İzmir`i işgalini uygun gördü. Yine aynı tarih 15 Mayıs 1919 de Ulusal Kurtuluşun ilk kıvılcımı İngiltere başta olmak üzere sömürgeci güçlerin çıkarlarını savunması için Anadolu`ya gönderilen Yunan askerlerince işgal edilen İzmir`de başladı...



İngiltere, Fransa, Amerika gibi sömürgeci ülkeler sanki kendi topraklarıymış gibi İzmir`i Yunan`a hediye ettiler. Yunanistan, hediye edilen en kıskandıkları toprak; İzmir olunca bu fırsatı asla kaçıramazdı elbet. Yunanlılar, çok uzun yıllardır bu topraklarda kurmayı hayal ettikleri İyonya (Ionia) Devletinin gerçekleşeceği düşüncesine kapılmışlardı çoktan. Ve çok geçmeden işgalci kuvvetler, hain planlarını gerçekleştirmek için işe koyuldular....





İzmir' de Hasan Tahsin adında bir gazeteci vardı. Vatanı, milleti uğruna her şeyi yapabilecek, yüksek karakterde bir vatanperverdi. Yüreğinde taşıdığı vatan aşkıyla Hasan Tahsin, 15 Mayıs`ta Yunalıların İzmir`i işgaline seyirci kalamayarak, Yunan askerlerine silahlı bir saldırıda bulundu. Özgürlük için sıkılan o ilk kurşunla, düşmanın bayraktarını öldürdü ve aynı anda şehit edildi bu kahraman vatan neferi.
İlk kurşundu bu...

//Şimdi Hasan Tahsin`in mezarı hala bilinmemektedir. Simgesel olarak Konak Meydanı`nda güvercinlerin arasında İzmir ve İzmirlilerle//



15 Mayıs`ta başlayan bu işgal, 1243 gün sürdü. Tam 1243 gün işgal altında kaldı İzmir...




Tarih 9 Eylül 1922...

İşgal sona erdi. Düşmandan temizlendi mukaddes topraklar. Yunan askerleri denize döküldü İzmir`de. 9 Eylül 1922 yalnızca İzmir' in değil Türkiye` nin de Kurtuluş günüydü. Emperyalizme karşı ilk ulusal bağımsızlık savaşının zaferle sonlanmasıyla çağdaş, demokratik, laik Türkiye Cumhuriyeti`nin kuruluş sürecinin başlangıç tarihidir çünkü 9 Eylül 1922...



Mustafa Kemal`in 26 Ağustos 1922`de başlattığı Büyük Taarruz`un hedef noktası İzmir`di. Ulu önderin 1 Eylül 1922`de
"Ordular ilk hedefiniz Akdeniz`dir ileri!" derken bahsettiği Akdeniz, İzmir`di.
Mustafa Kemal, Erzurum`dan itibaren askeri stratejisini İzmir`İn kurtuluşuna göre planladı. Bu zafer Lozan`ı getirirken Mustafa Kemal`e çağdaş ve uygarlığın değerleriyle donatılmış bağımsız Türkiye`yi kurma yolunu açtı...




9 Eylül`de kurtulmasına kurtuldu ama, düşman İzmir`i ateşe vermeden, kaçarken de bu eşsiz çiçeğe zarar vermeden terk etmedi bu toprakları. Acımadan yaktılar İzmir`i. İlk yanışı değildi elbet. Tarih boyunca defalarca yandı İzmir. Her defasında küllerinden yeniden doğmasını bildi. Bu seferde küllerinden doğmasını bilecekti eskisinden daha da güçlü bir şekilde hatta. Çünkü o İzmir`di...



İzmir`in Türk tarihindeki yeri eşsizdir. Milli Mücadelede düşmana hüzünle başlayan bir heyecanla ilk kurşunun atıldığı ve sevinçle başlayan bir heyecanla son kurşunun atıldığı şehirdir İzmir. Çağdaşlığın, demokrasinin, barışın, laikliğin kalesi, özgürlüğün en çok hissedildiği yerdir İzmir. Türkiye' nin Özgürlük ve bağımsızlığını dünyaya duyuran destanımızın simge kentidir İzmir...



Kimi kez şımartılmış bir sevgilidir İzmir. Kimin sevgilisi? İzmirlilerin sevgilisi. Anadolu`nun Batıya açılan kapısıdır. Ege`nin incisi. Atatürk`ün eşinin memleketi, anacığının kabrinin olduğu şehir, Ata`nın hayatındaki en önemli şehirlerdendir İzmir.
Çoğu kez niye olduğu bilinmeyen bir iş çekiştir İzmir. Kafası her zaman bozuk. Her zaman isyankar, başına buyruktur çünkü asidir.
İzmir //Bir delikanlının dünyaya hayatı öğretmesidir//




Birçok şaire ilham veren, yüzlerce şiirde konu edilen şiir gibi bir kenttir İzmir. Doğunun en batısı, batının en doğusu, denizin en çok yakıştığı bir sahil güzelidir İzmir.


//İnsan bildiği kadar düşünür, düşündüğü kadar sever bir ülkeyi//
der atalarımız. Ne kadar da doğru!



//Denizlerin arasından ışıldayan İzmir bir güneştir//
der Viktor Hugo.
Ne kadarda doğru söylemiş şair İzmir`i hiç görmeden yazdığı bu şiirinde...



//Gök kubbenin altındaki en güzel şehirdir İzmir//
der Homeros. O da haklı güzelleştirilmeye gerek duymayan bu güzel şehrin doğallığını dillendirirken..



//Dört nala gelip Uzak Asya`dan Akdeniz`e bir kısrak başı gibi uzanan bu memleket bizim//
der Hasan Tahsin gibi vatansever olan şair Nazım Hikmet. Bilirsiniz, sonraları Nazım Hikmet`i vatan haini ilan ettiler ve bu sözü eden vatanperveri vatanından kopardılar, sürdüler başkalarının vatanına. Hak ediyor muydu peki vatan haini damgasını? Hayır, kesinlikle hayır. Hele de ülkede bir sürü vatan haini hüküm sürerken...





İzmir`in hikayesi ne kadarda güzeldir, bilir misiniz? Her aklıma geldiğinde İzmir`imi yaşatıyorum her defasında kendi içimde...



//Kadifekale sırtlarında bir çocuk gelmiş denizin kıyısına. Çok yorgunmuş, uykuya dalmış. İki su perisi girmiş düşüne 'burada İzmir`i kur ' demişler.
Yapmış gereğini, düşlere saygı varmış o günlerde. Ne mutlu dünkü çocuk Büyük İskender`e....





Teşekkürler Büyük İskender bize İzmir`i verdiğin için.
Teşekkürler bu topraklar için can veren askerler bize yaşanacak bir memleket bıraktığınız için.
Ve teşekkürler Mustafa Kemal ATATÜRK bizi yeniden özgürlüğümüze kavuşturduğun için...


...................... //İyonya' nın güzel çiçeği İzmir, Yunan`ın hayali İzmir, Türk'lerindir.//...............






MART 2009
S.Hisar/İZMİR
[email protected].?~~

22 Temmuz 2011 5-6 dakika 11 denemesi var.
Yorumlar (11)
  • 12 yıl önce

    Güzel İzmir.

    İzmir için yazılan bütün şiirler, düzülen methiyeler hepsi tamam da şu binlerce yıllık, üzerinden yüzlerce medeniyetin gelip geçtiği, onlarca milletin vazgeçilmez bir yâr gibi uğruna kan döktüğü güzelim şehri, sırf şu an üzerinde Türk bayrağı dalgalandığı için bir milletin kaderiymiş ve onun yegane malıymış gibi düşünülmesini kabullenemiyorum bir türlü.

    Bu tarihi şehrin yalnızca şu an için üzerinde yaşayan sakinleri olarak, henüz yeryüzünde tek tanrılı dinler dahi yokken yaşamış sakinlerinin geleneklerini devam ettiriyorken, nasıl bu şehrin tek sahibi olarak kendimizi görebiliriz?

    Ama biz millet olarak farkında olmadan, 'özgürlüğün laikliğin kalesi' ve 'gavur izmir' gibi yakıştırmalarla kendi toprağımız olan bu güzel şehri siyasete alet ederek geri kalan topraklarımızdan bile ayırıyoruz.

    Her ne kadar şu an ki sakinleri bizler olsak da karanlık seksenli yılların gölgesini şu an bile bu canım şehrin üzerinde dolaştıran bir millet olarak bu şehri hak ettiğimizi düşünmüyorum.

    Yeryüzünde, güneşin tam ortasından battığı denize sahip olan tek şehir olduğu halde 'izmir bizimdir' diyebilecek kadar bencil bir millet olmadık hiç tarih boyunca.

    İzmir tüm insanlığındır...

  • 12 yıl önce

    Şair, eğer sadece Türklere ait olarak nitelendirseydim bu şehri, ona ait -smyrna-tismurna-iyonya- eski isimleri dile getirmezdim. Elbet haklısın her kelimen de. ama unutma ben bu topraklarda değil de başka bir memlekette doğmuş olduğumu nasıl gururla dile getiriyorsam bir o kadar da izmir' in yalnızca Türklerin yurdu olmadığını, özümüzün nerden geldiğini bilecek kadar da tarih biliyorum. Şunu da unutma ki yer yüzünde hiçbir toprağın sahibi yoktur. Benim ne kadar hakkım varsa bir yabancının da vardır. Çünkü dünyanın insanlarıyız. Ben bu ülkedeki ne lazı, ne çerkezi, ne de kürdü ve bütün azınlıkların bu topraklardaki yaşama hakkına tek bir söz bile etmem. Benim için insan insandır. Bu cümleleri kimi zaman Kürtlere ait özerk bir bölge verilmesini düşünen bir insana söylüyorsun. Çoğunlukta olan insanların bizler gibi özgürlüklerini yaşayabilecekleri bir yurt kurma fikrini bile barışça yaşamak için kabul etmiş bir insana söylüyorsun bu sözleri.

  • 12 yıl önce

    Ve senin dile getirdiğin bir zamanlar ecnebi toprakları olan güzel izmir'in özünün başkalarına ait olduğunu ben de düşünüyorum. Evet onların varlığını yadsımak yanlış olur. Ama benim niyetim yazının bütününde, bir toprağa ait olduğunu düşünmek için o topraklarda doğmuş olmanız gerekmez düşüncesiydi. Sense ap ayrı bir taraftan konuya baktın. Yazının bütün cümlelerini değil yalnızca son cümle baz aldın ve şehrin tarihi hakkındaki sözlerine katılsam da sadece bir cümleden değil mesela bu topraklar için can veren hasan Tahsin ve diğer askerlerin kahramanlığından bahsetmeni tercih ederdim. Şu anki beni itam ettiğin bencillikle değil yüreğimdeki İzmir sevgisine katılmış olduğunu düşündüğünü bilmek isterdim..

  • 12 yıl önce

    Eğer yalnızca bu topraklarda yaşadığımız için bile buranın tarihini yok sayıp izmiri Türklere ait olduğunu söyleyecek kadar bilgisiz ve bencil olsaydım unutma ki Fatih Sultan Mehmet, Yavuz Sultan Selim, Kanuni Sultan Selim dönemlerinde dünyanın en çok toprak sahibi ve dönemin en güçlü ülkesiydi benim ülkem. Dediğin gibi düşünseydim yalnızca izmir'i değil nerdeyse tüm dünya Türklerindir derdim.

    Ve unutma ki bu bir gerçek İzmir Türkiye cumhuriyeti topraklarına aittir. O yüzden İzmir Türklerindir....

  • 12 yıl önce

    ''İZMİR tabiki özgürlüğün ve laikliğin sembolüdür.Unutulmaması gereken şu;düşmana da(Hasan Tahsin)yobaza da (Kubilay)ilk şehidini İzmir vermiştir.ı?ir densizin dediği gibi İZMİR asla GAVUR değildir.Laik bir şehirdir ve herkes ibadetini de özgürce yapabilmektedir. TÜRKİYE TÜRKLERİNDİR!''