Küçük İskender’in Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 3-4 dakika
Küçük İskender’in Hayatı ve Eserleri

Küçük İskender, Türk şair, eleştirmen. Asıl adı Derman İskender Över'dir.

Doğum tarihi ve yeri: 28 Mayıs 1964, İstanbul.
Ölüm tarihi ve yeri: 3 Temmuz 2019, Beykoz, İstanbul.

1- Küçük İskender’in Hayatı

Küçük İskender 28 Mayıs 1964 İstanbul doğumludur. Lise öğrenimini Kabataş Erkek Lisesinde tamamlamıştır. Daha sonra İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesinde üniversite öğrenimine başlamış lakin son sınıfta bırakmıştır. Ardından İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümüne girmiş, onu da 3. Sınıfta iken bırakmıştır. 1980li yıllara gelindiğinde ise artık yavaş yavaş yazı hayatında görülmeye başlamıştır. İlk şiiri aynı dönemlerde ülkemizin en önemli edebiyat dergilerinden olup aylık olarak çıkan Milliyet Sanat dergisinde İskender Över olarak çıkmıştır.

Profesyonel olarak tamamen bu işe başlaması ve akabinde para kazanması 1985 yılında Adam Sanat dergisinde düzenli olarak çıkmaya başlayan akabinde hız kesmeden edebiyatın birçok alanında çalışmalarına devam etmiştir. Şiir, roman, günce, inceleme gibi pek çok alanda çalışmaları vardır.

Gerek ülkemizde, gerek dünyada kimi şiir antolojilerinde şiirleri basılmıştır. Halen tüm edebi alanlarda çalışmalarına devam etmektedir. Ülkemizin ünlü müzisyenleri ile performanslar yapmakta, kimi zaman ülkemizin değişik kentlerinde genç şairler ile özel geceler organize etmektedir. Bunların yanı sıra 1997 yılında Ağır Roman, 2003 yılında O Şimdi Asker filmlerinde oyuncu olarak yer almıştır. Her iki filmin de yönetmeni Mustafa Altıoklar isimli yönetmendir.

Uzun bir süredir kanserle mücadele eden Küçük İskender, kansere yenik düşerek 3 Temmuz 2019'da hayatını kaybetti.

2- Küçük İskender’in Edebi Kişiliği

Küçük İskender’İn edebi kişiliği hakkında çok şey söylenebilir. Kendisinin aldığı ödüllere de bakmak gerekir ise 2000 yılında şair Orhon Murat Arıburnu adına düzenlenenen Orhon Murat Arıburnu Şiir Ödülleri'nde Bir Çift Siyah Deri Eldiven adlı şiir kitabıyla birincilik almıştır. 2006'da ise İskender'i Ben Öldürmedim adlı şiir kitabıyla Melih Cevdet Anday Şiir Ödülü'nü kazanmıştır. 2014 senesine gelindiğinde 7. Kez verilen Erdal Öz Edebiyat Ödülü kendisinin olmuştur. Jüri bu ödülün gerekçesini ise “Türk Şiiri’ne getirdiği özgün soluk ve şiir dilinin geliştirilmesinin yanı sıra otuz yıl boyunca tavrındaki tutarlılık” olarak dile getirmiştir.

Kendisi hayatta belli bir duruşu olan ve bundan ödün vermeyen insanlar arasında edebi yönden örneklem teşkil etmektedir. Bugün Küçük İskender şiirleri hemen herkesin kendinden bir şeyler bulduğu çalışmalardır.

3- Küçük İskender’in Eserleri Şiirleri

Küçük İskender üstte de ifade edildiği gibi çok yönlü olan bir sanatçıdır. Şu ana kadar olan eserleri tarihsel sıralama ile şu şekildedir:

  • Şiirleri
    • Gözlerim Sığmıyor Yüzüme (1988 / Adam Yayınları)
    • Erotika (1991 / Adam Yayınları)
    • Yirmi5April (1994 / YKY)
    • Periler Ölürken Özür Diler (1994 / Gendaş)
    • Suzidilara (1996 / Adam Yayınları)
    • Güzel Annemin Hayal Gücü (Tek Baskılık Kitap) (1996 / Hera Şiir Kitaplığı)
    • Ciddiye Alındığım Kara Parçaları (1997 / YKY)
    • Papağana Silah Çekme! (1998 / Om Yayınları)
    • Alp Krizi (Tek Baskılık Kitap) (1999 / Çalıntı Yayınları)
    • Gözyaşlarım Nal Sesleri (1999 / Adam Yayınları)
    • Bir Çift Siyah Deri Eldiven (2000 / Adam Yayınları)
    • İpucu Bırakma Sanatı (2000 / Om Yayınları)
    • Bahname (2000 / Om Yayınları)
    • Teklifsiz Serseri (2001 / Om Yayınları)
    • Kahramanlar Ölü Doğar (2001 / Om Yayınları)
    • Çürük Et Deposu (2001 / Adam Yayınları)
    • Eski Kral Deposu (2002 / Adam Yayınları)
    • Siyah Beyaz Denizatları (Toplu Şiirler I) (2003 / Gendaş)
    • Barudî (Kürtçe Çeviri) (2003 / Piya)
    • Dicle ile Fırat (2004 / Gendaş)
    • Bir Daha Bana Benzeme Angel! (2004 / Varlık)
    • Sarı Şey (2010 / Sel Yayınları)
    • Bu Defa Çok Fena (2011 / Sel Yayınları)
    • Ali (2013 / Sel Yayınları)
    • Elli belirsiz (2014 / Sel Yayınları)
  • Romanları
    • Flu'es (1998 / Parantez)
    • Cehenneme Gitme Yöntemleri (1999 / Parantez)
    • Zatülcenp (2000 / İnkılâp)
  • Serbest Metinleri
    • Dedem Beni Korkuttu Hikâyeleri (1992 / Parantez)
    • İkizler Burcu Hikâyeleri (1993 / Parantez)
    • 666 (1994 / Gendaş)
    • Galileo'nun Pergeli (2009 / Sel)
    • The Kırmızı Başlıklı İstasyon Şefi (1996 / Parantez)
    • Belden Aşağı Aşk Hikâyeleri (1996 / Parantez)
    • Pop H'art (1997 / İnkılâp)
    • Balık Burcu Hikâyeleri (2000 / Parantez)
    • Made In Hell (2001 / İnkılâp)
    • Insectisid (2002 / Stüdyo İmge)
    • Necronomicon / Ölüm Kitabı (2004 / Turuncu Medya)
  • Günceleri
    • Cangüncem (1996 / Gendaş)
    • Bu defa çok fena (2011/ Sel)
  • Özel Derlemeleri
    • Kanlı Lağım Fareleri'den küçük İskender'e (2001 / Stüdyo İmge)
    • Aşk Şiirleri Kolonisi (2004 / Everest)
  • İncelemeleri / Eleştirileri
    • Şiirli Değnek (1995 / YKY)
    • Eflatun Sufleler (2002 / Gendaş)
    • Rimbaud'ya Akıl Notları (2004 / Alkım)
Paylaş:
Yorumlar