Tomris Uyar'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 2-3 dakika
Tomris Uyar'ın Hayatı ve Eserleri

Tomris Uyar, Türk öykü yazarı ve çevirmen.

Doğum tarihi ve yeri: 15 Mart 1941, İstanbul
Ölüm tarihi ve yeri: 4 Temmuz 2003, İstanbul

1- Tomris Uyar'ın Hayatı

Celile Hanım ve Ali Fuat Bey’in kızı olarak 1941 yılında İstanbul'da doğan yazarın anne ve babası birer hukukçu ve edebiyat düşkünleriydi. Taksim’de ki Yeni Kolej’de ilk eğitimine başlayan Uyar, İngiliz High School’da ortaöğrenimini tamamlayarak Arnavutköy Amerikan Kız Koleji’ne başladı ve 1961’de mezun oldu. İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Enstitüsü’nü tercih ederek yayım hayatına başladı. Lise sıralarında başlayan öykü yazma isteği ardından çeviri yapmasını sağladı. 1962 yılında üniversitede öğrenciyken yaptığı ilk çevirisi Şekerden Bebek Varlık Dergisi'nde yayımlandı. Kolejde başlayan büyük aşkı Ülkü Tamer ile evlendi, ancak kızlarının ölümü bu çiftin ayrılmasına neden olacaktı. Evliliği sırasında ilk öyküsü Kristin 1965’te Türk Dili’nde yayımlandı. Bir yangın sonucu "Suya Yazılı” adını verdiği ilk öykü dosyasını kaybeden yazarın elinde sadece Kristin kaldı.

İlk kitabına “İpek ve Bakır” adını veren Uyar yazmaya devam ederek 1979'da 10 öykü derlemesinden oluşan Yürekte Bukağı” ve 1986 da “Yaza Yolculuk” eseri ile Sait Faik Hikaye Armağanı’nı kazandı. “Gündökümü” ismiyle de günlüklerini çıkardı. 1969’da Turgut Uyar'la ikinci evliliğini yapan yazarın bu evlilikten Hayri Turgut adında bir oğlu oldu. Öykü ve çevirileri ile ünlenen Uyar dolu dizgin ve çılgın aşklarıyla dolu yaşamına 4 Temmuz 2003’de veda etti.

2- Tomris Uyar'ın Edebi Kişiliği

Yoğunluk, içtenlik ve sahicilik kavramlarını savunan yazar öykülerini bu kavramlarla yazdı.İlk öykülerinde durumları önemsemiş olsa da sonradan insanların yaşam biçimlerini yansıttı eserlerinde. Modern dünya edebiyatından yaptığı çevirilerle de Türk edebiyatına katkıda bulunan Uyar, ekonomik ve sınıfsal sorunların baskısı altındaki kişileri eserlerine taşıdı.Klasik öykülerinde şiirsel bir dili zorlayan Uyar düz yazmaktan daha çok beyinde çağrışımlar yapacak sözcükleri tercih etti. Gözlem ve zeka parıltıları ile Türkçeyi zorlasa da en iyi kullanan yazar olarak anıldı.

3- Tomris Uyar'ın Eserleri

  • Öykü:
    • İpek ve Bakır (1971),
    • Ödeşmeler ve Şahmeran Hikâyesi (1973),
    • Dizboyu Papatyalar (1975),
    • Yürekte Bukağı (1979),
    • Yaz Düşleri, Düş Kışları (1981),
    • Sesler, Yüzler ve Sokaklar (1981),
    • Gece Gezen Kızlar (1983),
    • Rus Ruleti, Dön Geri Bak (toplu hikâyeler, 1985),
    • Günlerin Tortusu (1985),
    • Yaza Yolculuk (1986),
    • Yazılı Günler (1989),
    • Sekizinci Günah (1990),
    • Otuzların Kadını (1992),
    • Aramızdaki Şey (1997),
    • Güzel Yazı Defteri (2002).
  • Günlük:
    • Gündökümü 75 (1977),
    • Yüzleşmeler: Bir Uyumsuzun Notlan (2000),
    • Gündökümü I ve Gündökümü II (2003).
Paylaş:
Yorumlar