Yılmaz Erdoğan'ın Hayatı ve Eserleri

— min. okuma: 5-6 dakika
Yılmaz Erdoğan'ın Hayatı ve Eserleri

Yılmaz Erdoğan, oyuncu, yazar, şair, seslendirme sanatçısı, komedyen ve yönetmen.

Doğum tarihi ve yeri: 4 Kasım 1967, Hakkari

1- Yılmaz Erdoğan'ın Hayatı

4 Kasım 1967 yılında Hakkari’de doğan Yılmaz Erdoğan, ilerleyen yıllarda ailesinin Ankara’ya taşınması ile birlikte lise öğrenimini Ankara Aydınlıkevler Lisesi’nde tamamlamıştır. Üniversite okumak üzere İstanbul’a gitmiş ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nde İnşaat Fakültesi’ne başlamıştır. Fakat bu yıllarda tiyatro ile tanışmış ve hayatı tümüyle değişmiştir.

Ferhan Şensoy tarafından yürütülen Ortaoyuncular ekibinin altyapısı olarak nitelendirilen Nöbetçi Tiyatro sınavlarına katılan Yılmaz Erdoğan, artık profesyonel olarak tiyatro oyunları yazıp sahnelemeye ve oyunculuk performansını göstermeye adım atmıştır. Ancak ilerleyen yıllarda Nöbetçi Tiyatro’dan ayrılmış ve 1988 yılında Güldüşünürü Tiyatrosu adlı yeni bir tiyatro topluluğunun öncülüğünü yapmıştır. Bu dönemde çoğunlukla politik altyapılı oyunlar hazırlayan Erdoğan, kendi yazdığı oyunları oynayarak adını daha geniş kitlelere duyurmayı başarmıştır.

Gelecek yıllarda tiyatrosunun kapanması ile beraber Yılmaz Erdoğan, Levent Kırca Tiyatrosu ile birlikte çalışmaya başlamış ve ekibin en dikkat çeken projelerinden bazılarına başyazar olarak dahil olmuştur. Levent Kırca’nın efsane televizyon skeç dizisi Olacak O Kadar, en parlak döneminde Yılmaz Erdoğan ile tanışmış ve yine o dönemde çıkan birçok karakter efsane haline gelmiştir.

Yılmaz Erdoğan’ın asıl büyük popülaritesini ortaya çıkaran topluluk ise 1994 yılında Necati Akpınar ile birlikte kurdukları Beşiktaş Kültür Merkezi (BKM) olmuştur. Şu anda halen daha büyük işler ortaya koyan tiyatroda Otogargara, Cebimde Kelimeler, Bana Bir Şeyhler Oluyor, Sen Hiç Ateş Böceği Gördün Mü? gibi çok konuşulan komedi temalı oyunlar sahnelenmiştir. Bunun yanı sıra televizyona aktarılan Bir Demet Tiyatro skeç dizisi ise Yılmaz Erdoğan’ın mizahını en başarılı şekilde ortaya koyan iş olmuştur. Bir Demet Tiyatro’da canlandırdığı Mükremin Çıtır karakteri televizyon tarihinin en önemli karakterleri arasına girmiştir.

Yılmaz Erdoğan’ın sinema filmleri ise ilk olarak 2002 yılında çektiği ve çocukluk dönemi anılarını konu aldığı Vizontele filmi olmuştur. Vizontele’de kendi köyünü ve akrabalarını anlatan Erdoğan olağanüstü bir anlatım dili yakalamış ve bu doğrultuda devam etmiştir. İlerleyen yıllarda Vizontele Tuuba, Organize İşler, Neşeli Hayat gibi büyük gişe rakamları yakalayan filmlere imza atmıştır.

Kendi yazıp yönettiği filmler dışında başka projelere de dahil olan Yılmaz Erdoğan, 2011 yılında Nuri Bilge Ceylan imzalı Bir Zamanlar Anadolu’da filmi ile Cannes Film Festivali’ne gitmiş ve temsil ettiği yapım Grand Prix ödülü ile ülkemize geri dönmüştür. 2012 yılında Monicca Bellucci ile birlikte Bahman Gobadi yapımı Gergedan Mevsimi filminin başrolünde yer almıştır. 2014’te ise Russell Crowe filmi The Water Diviner’da Cem Yılmaz ile birlikte Türk askeri karakterlerine hayat vermişlerdir.

Yılmaz Erdoğan edebiyat ile olan organik bağını hiçbir zaman koparmadığını ifade edecek biçimde 2013 yılında Kelebeğin Rüyası filmi ile beyazperdelerde yerini almıştır. Bizzat kendisi yazıp yönettiği filmde usta şair Behçet Necatigil’e hayat verirken filmde unutulmaya yüz tutmuş iki Zonguldaklı şairimiz Rüştü Onur ile Muzaffer Tayyip Uslu’nun hayat hikayesi bu sayede ilk defa kameralara alınmıştır.

2- Yılmaz Erdoğan'ın Edebi Kişiliği

Geçmiş yıllarda çoğunlukla Metin Üstündağ tarafından çıkarılan Öküz ve Hayvan dergilerinde şiirleri yayımlanan Yılmaz Erdoğan, edebi yönü itibariyle yazdığı şiirler sayesinde büyük bir kesim tarafından dikkatle takip edilmektedir. Anladım, Kayıp Kentin Yakışıklısı, Sahiler Düş Düşler Sahi gibi kitapları Sel Yayıncılık etiketi ile raflara gelmiştir ve kısa sürede çok satanlar listelerine girerek birçok insana şiir sanatını sevdirmeyi başarmıştır.

Aynı zamanda Kayıp Kentin Yakışıklısı adlı şiir kitabı Pasaj Müzik etiketi ile bir şiir kaseti haline gelmiştir. Bu albümde Yılmaz Erdoğan 17 adet şiirini sesli bir şekilde okumuş ve bu defa eserlerini dinleyicilere armağan etmiştir.

Edebi kalemi oldukça güçlü olan Yılmaz Erdoğan elbette ki yalnızca şiir üretmemiştir. Bunun yanı sıra bazı tiyatro oyunları kaleme almış ve Türkiye’nin en ünlü yayınevleri aracılığı ile okurlara sunmuştur. Ayriyeten yine mizahi duygusu yüksek pek çok deneme ve öykü kitabı yazmıştır. Bu kitaplar arasında başlıca en bilinenleri Hüzünbaz Sevişmeler, Hijyenik Aşklar ve Feriştah'ın Fentezileri olmuştur.

90’lı yıllarda pek çok ünlü kişinin biyografi kitaplarını kaleme alan Muhsin Kızılkaya, ilk olarak Öküz dergisinin ilk sayılarında Yılmaz Erdoğan ve ailesi üzerine küçük yazılar yayımlamıştır. İlerleyen yıllarda bu yazıların genişletilmiş bir versiyonu Yılmaz adı altında yine Sel Yayıncılık etiketiyle satışa sunulmuştur. Kitapta yer alan bilgilerde Erdoğan’a danışılmış ve tutarlı bir biyografi kitabı olarak kitaplıklarda yer almıştır.

3- Yılmaz Erdoğan'ın Eserleri

  • Kitapları:
    • Feriştah'ın Fentezileri – Deneme
    • Cebimde Kelimeler – Oyun
    • Otogargara – Oyun
    • Hijyenik Aşklar – Deneme
    • Anladım – Şiir
    • Haybeden Gerçeküstü Konuşmalar – Oyun
    • Hüzünbaz Sevişmeler – Deneme
    • Kadınlık Bizde Kalsın – Oyun
    • Kayıp Kentin Yakışıklısı – Şiir
    • Laz Bakkal ile Tombalak – Deneme
    • Bana Bir Şeyhler Oluyor – Oyun
    • Sahiler Düş Düşler Sahi – Şiir
    • Bin Işık Yılı Uzakta – Şiir
  • Sinema Filmleri:
    • Siyabend ile Heco – 1991 (Oyuncu)
    • Vizontele – 2001 (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • Vizontele Tuuba – 2004 (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • Organize İşler – 2005 (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • Neşeli Hayat – 2009 (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • Çok Filim Hareketler Bunlar – 2010 (Yönetmen)
    • Bir Zamanlar Anadolu’da – 2011 (Oyuncu)
    • Gergedan Mevsimi – 2012 (Oyuncu)
    • Kelebeğin Rüyası – 2013 (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • The Water Diviner – 2014 (Oyuncu)
    • 8 Saniye – 2015 (Oyuncu)
    • Ekşi Elmalar (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
    • Organize İşler 2: Sazan Sarmalı (Yazar, Yönetmen ve Oyuncu)
  • Tiyatro Oyunları:
    • Olacak O Kadar
    • Yaseminname
    • Haşlama Taşlama
    • Bir Demet Tiyatro
    • Kadınlık Bizde Kalsın
    • Otogargara
    • Cebimde Kelimeler
    • Sen Hiç Ateş Böceği Gördün Mü?
    • Bana Bir Şeyhler Oluyor
    • Haybeden Gerçeküstü Aşk
    • Çok Güzel Hareketler Bunlar
    • Hanımhanımcık
    • Çok Güzel Hareketler 2
    • Münaşaka
Paylaş:
Yorumlar